Setefødsel?

Bringebærpudding

Gift med forumet
Julikulene 2020
Det er mange tanker som surrer i disse dager. Var på 3D ultralyd nå i uke 28, gutten vår ligger/sitter i sete. Han burde snu seg den neste mnd, men prøver å forberede meg på om han ikke gjør det?

deres erfaringer?
Føde i sete kontra keisersnitt?
vendingsforsøk?
Har babyen snudd seg mot slutten?

tenker dette kan være interessant/relevant for fler enn meg :)

Det er fortsatt veldig god tid for baby å snu seg :)
Hvis hun sitter når det begynner å nærme seg fødsel så blir det nok vendingsforsøk og evt mål av bekken og baby med forberedelse til setefødsel :) tar det som det kommer

Sniker fra mai! Frøkna her har variert mye.. hodeleie da jeg var på 3D ul i uke 27, noen uker etter lå hun i sete til jordmor, og dagen etter i tverrleie til legen, lå i seteleie i uke 32 hos jordmor , tverrleie uke 34 hos jordmor - ENDELIG hodeleie i uke 35 og fortsatt det nå i uke 37 ;) så god tid på å snu seg enda :)

Det er mange tanker som surrer i disse dager. Var på 3D ultralyd nå i uke 28, gutten vår ligger/sitter i sete. Han burde snu seg den neste mnd, men prøver å forberede meg på om han ikke gjør det?

deres erfaringer?
Føde i sete kontra keisersnitt?
vendingsforsøk?
Har babyen snudd seg mot slutten?

tenker dette kan være interessant/relevant for fler enn meg :)

Sniker
Min var frem og tilbake mange ganger. I uke 28 sete/tverr, i uke 32 hodet, uke 34 sete og uke 36 og til fødsel hodeleie.
Men om jeg er i situasjon at fødsel nærmer seg og babyen ligger i sete, ville jeg først prøvd vendingsforsøk hvertfall :)

Tenker at jeg absolutt vil føde vaginalt så lenge forholdene tilsier at det skal gå bra. Jordmødrene og legene vet jo godt hva de driver med og det er større belastning på kroppen både under og etter fødsel med keisersnitt.
Babyen har jo enda gooood tid på å snu seg. Venninna mi hadde babyen i sete nå for to uker siden, og forrige uke hadde den snudd seg av seg selv i uke 37. Så ville ikke stressa :)

Her lå storesøster i sete hele tiden og snudde seg ikke. Ble hentet ut med keisersnitt på overtid og veide over 5 kilo. Takk Gud for KS liksom. Haha.

Hadde tatt mål av bekken og var klarert for setefødsel inntil 4 kg. De hadde estimert at hun ville veie like i underkant av dette ved fødsel - noe som jo IKKE stemte. Det ble heller ikke gjort vendingsforsøk pga plassering av morkaka.

Så det der tenker jeg er veldig individuelt. Ikke alle bør føde i sete og ikke alle bør gjennomføre vending. Det er jo derfor vanskelig å «planlegge» på forhånd, før man vet eksempelvis størrelse på baby, bekken, type seteleie, hvor lenge man går etc etc.

Ville ikke stresset over det i alle fall :-) Jeg fikk høre på Ullevål at de kunne snu seg av seg selv helt opp mot fødsel. Venninna mi fødte for eksempel nylig i seteleie og overrasket med det alle legene og jordmødrene på sykehuset, for babyen hadde ligget i hodeleie hele tiden.

:-)

Sniker

Her lå baby i hodeleie på 3D i uke 29, og på alle ultralyder før det (uke 13, 18, + flere av jordmor-kontrollene da hun har ultralyd), men da jordmor skulle bekrefte leie i uke 36 hadde han snudd seg til seteleie.

Prøvde først ytre vending, det var vondt og fungerte ikke, men er glad jeg prøvde og ville prøvd igjen.

Deretter ønsket de å vite om jeg var åpen for vaginal fødsel og siden jeg var det ble det tatt CT av bekken og vekstestimering av baby.

Endte da med setefødsel og det gikk veldig fint! Det var min første fødsel, så har ikke noe å sammenligne med, men jeg opplevde det som en veldig fin fødsel. Hadde ei hoved-jordmor, og ellers leger og en del ekstra personell som fulgte fødselen - følte oss veldig godt ivaretatt.

Er andregangsgravid, og ganske sikker på at nr 2 også ligger i seteleie.

Fødte nr 1 i sete desember 18, og det var en flott opplevelse! Ønsket absolutt ikke KS, og bekken var stort nok og baby liten nok til at setefødsel kunne gå. Prøvde ikke vending da jeg ikke følte det ble rett. Baby lå i sete fra hvert fall uke 26 (hadde kun spark lavt i magen). Jordmor sa at jeg hadde veldig hjerteformet livmor under rier, så jeg er nok lagd slik at baby sitter best med rompa ned.

Spent på om denne snur seg, eller om det blir setefødsel igjen. Det er jeg i så fall ikke noe bekymra for :) Husk at det anses som risikofødsel, er det noen de har øynene ekstra på den dagen du føder, så er det deg!

Ps: Syns det er veldig bra med valgfrihet her, og forstår 100% de som velger KS. Bare så det er sagt!

Jeg har en kjempegod opplevelse med setefødsel! Første min lå i sete, er gravid med nr.2 nå:) De fant ut at de skulle prøve å vende, siden alt tilsynelatende lå tilrette for at det skulle gå.. det gikk ikke, fikk beskjed om at jeg hadde for sterke magemuskler?:hilarious: Etter mye samtaler med lege og jordmor, kom vi frem til at vi ikke skulle ta KS. Jeg var veldig usikker til å begynne med, i og med at jeg var førstegangsfødende, men etterhvert som det nærmet seg termin var jeg ikke redd i det hele tatt. Legene var veldig flinke og betryggende, men det ble gang på gang sagt at det var på grunn av hvordan kroppen min var «satt sammen» at de ikke var bekymret. Er høy, slank-ish, med brede hofter/bekken. Så tror det har mye å si hvilken opplevelse du har på hvordan kroppen din er, og hvor sikker og rolig du er selv. Jeg følte meg fullstendig trygg og ivaretatt, og ble satt igang når 10 dager etter termin. Fødselen gikk strålende, og jenta vår kom ut sprek som få! (Vanlig at setebabyer er litt slappe i starten). Hør på hva legene har og si, og følg magefølelsen!:Heartred

Back
Topp