Setefødsel...?

takk for svar! hørtes ut som en fin fødsel! :) jeg har ikke hatt noe smertelindring på de to andre fødslene, er setefødsel mye vondere enn hodefødsel? er riene annledes? noe annet enn at det var litt vondere med å få rumpa ut i forhold til hodet? :)
jeg vet ikke om jeg vil ha noe denne gangen heller, for jeg bare MÅ bevege meg under fødsel :P

Nei, jeg synes ikke at setefødsel er noe vondere. Har hatt tre flotte fødsler, og setefødselen er den jeg opplevde som den beste. Måtte jeg ha gjenopplevd en av fødslene så hadde det blitt setefødselen. Med nr 2 ble jeg igangsatt, og de riene jeg hadde da var hardere enn ved setefødselen. Grunnen til at jeg opplevde det som littegrann vondere da rompa kom først tror jeg er fordi han var større enn de to andre. Hadde spinal bedøvelse med nr 2, og da kjente jeg omtrent ikke at han kom ut. Og første fødsel var jeg så sliten at jeg sovnet under pressingen.[emoji23]

Han legen som kom inn til meg da jeg ankom føden sa at det var helt opp til meg å velge bedøvelse. De fleste valgte epidural, men det var ikke noe jeg måtte velge. Han snakket på at det var litt "gammel praksis" at alle setefødseler måtte ha det. Skulle det bli behov for keisersnitt så var det tid for sånn allikevel mente han. Og det er jeg glad for. Selv om det aldri hadde blitt tid til å sette epidural, siden alt plutselig gikk så fort.
Har aldri hatt epidural før, for synes det er litt skummelt med nåler. Måtte riktignok ha spinal med nr 2 pga høyt blodtrykk. Og den er vel litt lik epidural. Og det var ikke noe som fristet til gjentakelse. Mistet jo helt følelsene i beina. Men kan jo hende det er ulik praksis på de ulike sykehusene ang epidural. Fødte forøvrig på Lillehammer i desember 2016

Jeg hadde ikke noe valg mtp epidural på Ålesund sykehus.. dem sa at alt skulle være klart om det måtte gjøres noe i hast[emoji848] så hadde epidural fra ca 6 cm. Fødte første naturlig og ønsket ikke epidural med nr to heller, men fikk ikke velge det selv. Riene før epiduralen var intense og fødselen gikk mye raskere enn med første. Det stoppet ikke opp pga epiduralen heller. Tok 45 min fra vannet gikk til hun var født. Før de satt epiduralen var jeg oppe å gikk, så ble ikke liggende lenge i senga før hun var ute. Syntes det var en fin fødsel og kunne lett gjort det igjen! Selve fødselen var mer intens, men det var fordi det gikk så mye fortere. Som sagt tidligere, jeg revnet ingenting[emoji846]

Så synd du ikke fikk velge ang epidural. Det må nok være ulik praksis på de forskjellige sykehusene. Jeg fikk velge under min setefødsel. Var klar for å ta opp kampen med å nekte epidural siden jeg leste flere fødselshistorier i forkant om at alle som føder i sete må ha det. Men det slapp jeg heldigvis, siden legen sa at det var noe jeg kunne velge selv. høres allikevel ut som du hadde en flott fødselsopplevelse[emoji4]

Så synd du ikke fikk velge ang epidural. Det må nok være ulik praksis på de forskjellige sykehusene. Jeg fikk velge under min setefødsel. Var klar for å ta opp kampen med å nekte epidural siden jeg leste flere fødselshistorier i forkant om at alle som føder i sete må ha det. Men det slapp jeg heldigvis, siden legen sa at det var noe jeg kunne velge selv. høres allikevel ut som du hadde en flott fødselsopplevelse[emoji4]

Hadde en fin fødsel til tross for epiduralen, ja[emoji846] jenta i magen nå ligger med hodet ned, så satser på det blir hodefødsel denne gang (er 34 uker i morgen). Men skal absolutt prøve å unngå epidural om hun skulle snu seg og det blir enda en setefødsel. Jeg foretrekker å føde naturlig og vet jeg klarer det for fødte første uten smertelindring. Kanskje det er blitt annerledes også nå? Er snart 6 år siden min setefødsel.

Ang akupunktur for å prøve å snu baby, vil jeg på det varmeste anbefale Berte hos ålesundklinikken (antar at du er i fra området?).
Jeg har ingen personlig erfaring med snuing, men hun er veldig flink og har hjulpet meg med mye annet [emoji846]

Jeg går til Kristin Evjen i sentrum. Hun har snudd flere babyer ved hjelp av akupunktur. Ingen personlig erfaring selv jeg heller, men verdt et forsøk[emoji846]

Gled deg til fødselen! Fødte i Oslo, men tenker at de er flinke de aller fleste steder i Norge[emoji4]

Kom inn ved ca 6 cm åpning og fikk god info av legene "mine" og jordmora om forløpet. Da setefødsler er prioritet fikk jeg epidural veldig fort. Perfekt treff på første forsøk og etter å ha ligget ca en halv time på rygg (for å forsikre seg om at medisinen fordeles jevnt i ryggen slik at en ikke blir "skjevbedøvd") kunne jeg bevege meg rundt som jeg ville. Jeg dinglet rundt i en prekestol for det meste, men tok meg også en lur en times tid da det var så fantastisk å være helt bedøvd[emoji7]

Vannet ble tatt for å kunne overvåke babyen via elektrode da det nærmet seg full åpning. De hadde fokus på at kroppen egentlig skulle greie det meste selv og vente på at vannet skulle gå spontant, men når vannet lot vente på seg, tok de det til slutt.[emoji4] Satt egentlig bare fart på sakene og det var greit med ekstra overvåkning, syntes jeg.

Akkurat på slutten fikk babyen litt hjelp av tang for å snu seg riktig, men det var etter god info og vurdering. Ikke noe stress og hadde kontroll da jeg hele tiden kunne kjenne hva som foregikk men var så godt bedøvd at det aldri var smerter. Inne på stua var to fødselsleger, en jordmor og en barnepleier.

Da babyen bæsjet på seg ved utpressingen (blir jo ganske skvist ut i den posisjonen kan en si) fikk h*n en kort bad og tullet inn i teppe før bylten kom på brystet.

Ble selvfølgelig klippet da det ble tangforløsning (fikk info, men merket ikke noe til det) og ble sydd pent ihopes igjen mens jeg ammet nurket[emoji1]

Gjør det gjerne igjen[emoji4]

Lykke til!!

Jeg fødte også første i seteleie, gikk fint det [emoji4] Det tok lang tid da, vel ca 30timer fra første rie, 1,5time pressing.
Jeg fikk heller ikke velge bort epidural. Til meg sa de at jeg måtte ha for å unngå for tidlig trykketrang (dette var Ahus). Litt ulik praksis rundt omkring, ser det ut som. Jeg var uansett glad for å få den. Hadde hatt vonde rier lenge og med epiduralen fikk jeg gå rundt litt med prekestol.
Hodet ble tatt med tang og jeg fikk dermed et lite klipp. Inger rifter. Det som er litt skummelt med setefødsel er det øyeblikket kroppen er ute før hodet kommer ut, da navlestrengen ligger i klem. De ville at hodet skulle komme ut så raskt som mulig.
Vi hadde det fint etterpå begge to. God apgar score.
Lille hadde hofteleddsdyplasi, det var det eneste. Han måtte gå med pute de første tre mnd, men etter det var han helt frisk. Hoftene henger bare litt etter i utviklinga. Men jeg skulle ønske at de hadde nevnt at det var større sjans for at han ville få det. Det var et lite sjokk for oss. Så jeg ville anbefalt å lese litt om hofteleddsdysplasi, sånn at du er forberedt i tilfelle [emoji4]

Back
Topp