takk for svar! hørtes ut som en fin fødsel! jeg har ikke hatt noe smertelindring på de to andre fødslene, er setefødsel mye vondere enn hodefødsel? er riene annledes? noe annet enn at det var litt vondere med å få rumpa ut i forhold til hodet?
jeg vet ikke om jeg vil ha noe denne gangen heller, for jeg bare MÅ bevege meg under fødsel
Nei, jeg synes ikke at setefødsel er noe vondere. Har hatt tre flotte fødsler, og setefødselen er den jeg opplevde som den beste. Måtte jeg ha gjenopplevd en av fødslene så hadde det blitt setefødselen. Med nr 2 ble jeg igangsatt, og de riene jeg hadde da var hardere enn ved setefødselen. Grunnen til at jeg opplevde det som littegrann vondere da rompa kom først tror jeg er fordi han var større enn de to andre. Hadde spinal bedøvelse med nr 2, og da kjente jeg omtrent ikke at han kom ut. Og første fødsel var jeg så sliten at jeg sovnet under pressingen.[emoji23]
Han legen som kom inn til meg da jeg ankom føden sa at det var helt opp til meg å velge bedøvelse. De fleste valgte epidural, men det var ikke noe jeg måtte velge. Han snakket på at det var litt "gammel praksis" at alle setefødseler måtte ha det. Skulle det bli behov for keisersnitt så var det tid for sånn allikevel mente han. Og det er jeg glad for. Selv om det aldri hadde blitt tid til å sette epidural, siden alt plutselig gikk så fort.
Har aldri hatt epidural før, for synes det er litt skummelt med nåler. Måtte riktignok ha spinal med nr 2 pga høyt blodtrykk. Og den er vel litt lik epidural. Og det var ikke noe som fristet til gjentakelse. Mistet jo helt følelsene i beina. Men kan jo hende det er ulik praksis på de ulike sykehusene ang epidural. Fødte forøvrig på Lillehammer i desember 2016