Setefødsel?

EJ

❤️ Februar 14's Miss Gravid ❤️
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡ Maibarna ♡
Nokon her som har hatt setefødsel?
- Var du klar over det? Kva gjorde at du bestemte deg for å gjennomføra?
Korleis vart det, altså tankar, følelsar, opplevelsen? Ville du gjort det igjen?

Ingen som har født der baby låg i seteleie?

Jeg har ikke, men søsteren min sin første lå i sete uten at de visste det. Fødselen gikk så fort at de ikke rakk til sykehuset, så hun fødte på en liten lokalavdeling rett i nærheten her. Hun visste ikke at ungen hadde kommet med rompa først før etterpå, for det var ingen som sa det til henne, men alt gikk heldigvis fint. Ellers vet jeg dessverre ikke hvordan hun opplevde det..

• Liker
Reactions: EJ
Jeg har ikke, men søsteren min sin første lå i sete uten at de visste det. Fødselen gikk så fort at de ikke rakk til sykehuset, så hun fødte på en liten lokalavdeling rett i nærheten her. Hun visste ikke at ungen hadde kommet med rompa først før etterpå, for det var ingen som sa det til henne, men alt gikk heldigvis fint. Ellers vet jeg dessverre ikke hvordan hun opplevde det..
Oi pleier det ikke ta litt lengre tid med setefødsel? Vanskeligere å få ned og ut. Og så skal det vel egentlig være lege som tar over for jm når hodet skal ut? Kanskje like greit å ikke fortelle henne midt oppi det

Oi pleier det ikke ta litt lengre tid med setefødsel? Vanskeligere å få ned og ut. Og så skal det vel egentlig være lege som tar over for jm når hodet skal ut? Kanskje like greit å ikke fortelle henne midt oppi det
Jo, vanligvis. ;) Nå er dette 20 år siden, da (hun er ti år eldre enn meg og jeg er en "godt voksen mamma"), så i dag kan det jo hende det hadde blitt oppdaget før. Moren min fortalte at det hadde stått en lege i døra og fulgt med på fødselen, men han hadde sagt at det ikke var han som var eksperten der, han var jo bare almennlege. Heldigvis en tøff og erfaren jordmor. Og så har jeg en søster som alltid holder hodet kaldt, det hjalp sikkert. :)

Fødte jenta mi i seteleie for straks 6 år siden.. Var en veldig fin opplevelse! :-)

Fødde i Bergen der dei ikkje tar keisarsnitt eller vendingsforsøk berre pga. setefødsel, men sidan eg er lav måtte dei ta ct/røntgen og måle bekkenet for å forsikre seg om at det var stort nok. Det var det ikkje, og ettersom dei ikkje hadde fått svar på målinga før vatnet mitt gjekk, så kunne dei ikkje gjere vendingsforsøk heller. Dermed blei det keisarsnitt. For meg var keisarsnitt heile tida meint som siste alternativ..

Jeg fødte vaginalt i sete leie med nr 2. Dette ble ikke oppdaget før etter at vannet gikk og de ville ha meg inn på sjekk for å se om fostervannet var misfarget. Det var det og da ble det snakk om å sette i gang fordi jeg ikke hadde noen rier. Så da måtte jordmor sjekke om deg var noe åpning og da fant hun noen tær i stede for hodet. Hun hadde kjent på magen min litt før og ikke merket seg at han lå feil vei. Nå lå morkaken foran hos meg så det er mye mulig at det var avgjørende for om de kunne kjenne det.
Ble utvendig og innvendig UL. En god samtale med lege hvor jeg fikk beskjed om at jeg kunne velge. Men siden jeg hadde født før og barnet ikke var så stort skulle det ikke by på noen problemer.
Siden jeg er mer redd for operasjoner valgte jeg vaginal. Fikk da en stikkpille og riene kom etterhvert. Ble også anbefalt epidural, noe jeg ikke hadde første gang. Valgte å ta det fordi forløsningen av babyen kan være litt brutalt for mor. Jeg synes ikke den hjalp noe på slutten, kjentes ut som 2 timer lang ri. Men ekstra vonde topper. Men den slapp aldri helt taket.
Vi hadde 10- 11 forskjellige inne hos oss. Bla 2 leger 2 jordmødre barnelege osv.
Da jeg begynte å presse aktivt var han ute på 7 min. Han kom med hodet og arm så de måtte røsket løs armen med frykt for å brekke noe. Han sluttet på er punkt og puste så de måtte blåse liv i han igjen. Og da fikk han luftkapper i lungene og måtte på observasjoner i noen dager. Han hadde det ikke bra i nesten 2 døgn etterpå. Blåmerker osv. Men at et barn slutter og puste under fødselen er ikke uvanlig under harde fødsler.
Jeg har ikke traumer etter dette. Men om jeg skal få flere barn vil jeg nok spurt litt grundigere om hva som skjedde under fødselen og hvorfor sånn eller sånn. Man er litt i sin egen verden. Så jeg glemte å spørre om ting. Men må si jeg er glad for at jeg ikke visste det i lenger tid i forveien at det skulle bli sete fødsel.
Tror nok jeg ville valgt det igjen med litt bedre info neste gang.

• Liker
Korleis vart det, altså tankar, følelsar, opplevelsen? Ville du gjort det igjen?
(fødte på haugesund sykehus) Jeg hadde setefødsel. Fikk vite på hver kontroll at hun lå i hodeleie og at når uke 35 ca var så mente jm at hodet var festet.. Den gang ei. Kom på sykehuset i uke 37.0 pga vannavgang, og de kjendte på magen de også og mente hodet var ned.. Ul, apparatet opp på magen.. Å neida det var det ikke hodet som lå, men baken først,. Fikk litt små panikk, for i mitt hode betydde det keisersnitt..og det var det det jeg max ikke ønsket. Men så kom en ny dame inn og fortalte at epidural skulle tas for å ha kontroll, og at en setefødsel det var bekkenet mitt passe nok til til mitt barn. Joda, så var det da å vente, og i mens fikk jeg hver 4 time antibiotika intravenøst pga tidlig vannavgang. Og valgte da å fullføre en setefødsel. Gikk kjempe bra, og angrer ikke.. For å si det slik, kunne jeg ha valgt neste gang også om seteleie, eller hodeleie, ja da hadde jeg nok valgt seteleie for barnet, uansett hvor tungt de selv mente at det kom til å bli. Datteren min kom i uke 37.1 og er den dag i dag ei frisk og rask jente på 3,5 år:)

Last edited:
  • Liker
Jeg hadde setefødsel med førstefødte. Ble oppdaget gjennom UL(rundt uke 30), hvor de egentlig skulle sjekke vekst. Ble etter det tett oppfølging av UL, for å sjekke om fosteret snudde seg selv. Som det ikke gjorde. Ble videre sendt på MR for å sjekke om det var plass i bekkenet, som det var. Jeg valgte å føde vaginal, siden jeg følte meg trygg på det. Men fødselen endte etter hvert med katastrofesnitt, men ikke fordi babyen satt fast, men fordi de mistet pulsen, som ikke ville stabilisere seg. Alt gikk bra med Mor og Barn til slutt. :):)

• Liker

Jeg hadde en setefødsel for 5mnd siden.
Han hadde ligget i sete siden uke 28, så var fullt klar over det og var til ultralyd og samtale i uke 37, hvor jeg fikk litt informasjon om setefødsel på Haukeland. Jeg følte ikke at jeg hadde noe annet valg enn å føde vaginalt, men i ettertid har jeg ikke angret på det.
Jeg er førstegangsfødende og var skeptisk og nervøs på forhånd.
Jeg fikk min egen jordmor som var der hele tiden, og hadde ansvar for bare meg, noe som var betryggende. Fødselen forløp helt vanlig som en hodefødsel, bortsett fra at du blir passer ekstra godt på, og terskelen for keisersnitt er litt lavere enn den ellers ville vært. Fødselen varte i 12 timer, og alt gikk helt perfekt. Syntes det var en nydelig opplevelse og gjør det gjerne igjen :)

• Liker
Jeg hadde setefødsel. Jeg visste om det å valgte å føde normalt. KS var kun en nødløsning! Alt gikk kjempefint å gjør det gjerne igjen. Fra vannet gikk til barnet var ute gikk det 2 timer. Hadde heller ikke epidural da alt gikk så fort. Fikk veldig god informasjon om setefødsel, og var ikke bekymret i det hele tatt. Var to overleger, to jordmødre, barnelege og barnepleier på rommet. Fikk ett friskt barn med full score på alle punkter på apcar testen (eller hva det nå heter)

Glemte å skrive at jeg var til kontroll 1 gang hver uke pga stort vekstavvik så jeg var å klar over at barnet kom ikke til å være stort. Dette var da mitt andre barn å da var det heller ikke noe problem for meg å føde normalt. Barnet var 2500 g, og ble født 3 uker før tiden. Jeg gruet meg ingenting til fødselen, tror jeg hadde hatt det verre om jeg måtte tatt KS. Angrer ikke ett eneste sekund på valger mitt. Var ganske intenst når det stod på, men du verden dett var verdt det.

Back
Topp