Setefødsel

Desemberhåp2014

Glad i forumet
Desemberskattene 2014
Hello :-) litt bekymret her .. Jeg er selv født med beina planta på jorden ( altså setefødsel ). Er nå i uke 31, og lille gull i magen ligger akkuratt likt som jeg lå hos min mor.. Er det noen av dere sim har erfaring med dette? Jeg vil absolutt ikke føde i seteleie da dette tydeligvis er regnet som en høyrisikofødsel. Vendingsforsøk skal gjøres i uke 36 om babyen ikke har snudd seg enda. Men er det noe komplikasjonsfarer ved å vende babyen? Om det er det så vil jeg ikke prøve å vende henne, og heller ordne det med keisersnitt. Har fødselsangst fra før og sliter veldig med tanker om at det kan gå gæærnt. Håper noen vil hjelpe :-( <3

Lykkelig gravid ❤️

Er nok mange babyer som ikke har lagt seg ned helt enda :p Her ligger lille også i sete. De har god tid på å snu seg :) ville ikke tatt sorgene på forskudd :)

Er nok mange babyer som ikke har lagt seg ned helt enda :p Her ligger lille også i sete. De har god tid på å snu seg :) ville ikke tatt sorgene på forskudd :)
Okei, får bare håpe hun snur seg! Leste at det var visst arvelig om mor også ble født i sete noe som er tilfelle her :-/ ååh hater å være så bekymret

Lykkelig gravid ❤️

Tror ikke du skal bekymre deg <3
Utvendig vending har jeg hørt kan være smertefullt for mor, men jeg har ikke hørt at det gir noen komplikasjoner for babyen.
Dog den kan snu seg tilbake.

Jeg var og bekymret for dette men har fått masse forsikringer av JM om at man kan fint føde slik og at det er bedre en keisersnitt.

Har også bekjente som har fått både i seteleie og vaginalt og hun ene sier at hun syntes setefødslen var den beste. Om det er noe trøst. :)

Ingen erfaring med setefødsel da alle mine har lagt seg rett vei i god tid før fødsel. Men hører/leser om mange fine gode erfaringer. Smertene er visst ikke noe værre, og man blor godt passa på og fulgt opp under fødselen og terskelen for å "gripe inn" (keisersnitt) er lav.

Ang vending er det helt klart en risiko ved det. Her på Unn Tromsø vender de ikke og med tanke på hvor stort det sykehuset er men all kunnskap og erfaring de har tenker jeg det sier sitt.

Men lille har jo enda god tid på å snu seg så prøv og ikke gå å bekymre deg unødvendig enda og be om samtaler med lege/jordmor på sykehuset du skal føde på om det enda er seteleie npr det nærmer seg. Sammen kommer dere sikkert fram til en løsning som funker for deg. Husk bare at keisersnitt ikke er en enkel utvei hverken for deg eller for baby :)

Ingen erfaring med setefødsel da alle mine har lagt seg rett vei i god tid før fødsel. Men hører/leser om mange fine gode erfaringer. Smertene er visst ikke noe værre, og man blor godt passa på og fulgt opp under fødselen og terskelen for å "gripe inn" (keisersnitt) er lav.

Ang vending er det helt klart en risiko ved det. Her på Unn Tromsø vender de ikke og med tanke på hvor stort det sykehuset er men all kunnskap og erfaring de har tenker jeg det sier sitt.

Men lille har jo enda god tid på å snu seg så prøv og ikke gå å bekymre deg unødvendig enda og be om samtaler med lege/jordmor på sykehuset du skal føde på om det enda er seteleie npr det nærmer seg. Sammen kommer dere sikkert fram til en løsning som funker for deg. Husk bare at keisersnitt ikke er en enkel utvei hverken for deg eller for baby :)

Gjør de ikke?
Helena (JM) sa at dersom lille ikke har lagt seg ned vil de kunne forsøke å snu hvis jeg ikke samtykker til setefødsel.
Men jeg har folangt KS om så tilfelle til tross for at jeg aller helst ikke vil ha KS.Det skulle jeg få fikk jeg forsikring om.

De forsøkte også å snu "naboens" gutt som lå i sete, men det var ikke vellykket. Dette var i april i år.

Så rart, for min jordmor (Unni) sa at de ikke praktiserer vending på unn. Så om lille fortsetter ligge i tverrleie blir ks i uke 38. Spurte om de ikke ville prøve vende først og da sa hun nei. Skulle jo ikke tru det er forskjell om det er tverr eller seteleie.

En venninne av meg fødte for en måned siden i sete og hadde drømmefødsel uten komplikasjoner :-) Absolutt å anbefale å prøve istedet for keisersnitt. Men skjønner bekymringene dine!!

Mamma fødte både bror og meg i setefødsel. Var redd for at det skulle være arvelig, men min første la seg med hodet ned fra rundt uke 30.
Setefødsel går sikkert helt fint, men det er jo ikke akkurat letteste måte å komme ut på. Håper babyen din snur seg nedover :-)

Jeg tenker det samme som deg. Jeg ble selv født med keisersnitt fordi jeg lå i seteleie. Om ikke babyen min snur seg vil jeg prøve å få ordnet keisersnitt.

Jeg skal på ultralyd i uke 32 for å sjekke om morkaken har flyttet seg langt nok unna livmorhalsåpningen, ellers må jeg har keisersnitt for å ikke blø alt for mye. Hadde lavtliggende morkake ved de tidligere ultralydene, som lå helt inntil åpningen.

Jeg er setebarn og ble tatt med ks. Min sønn lå i sete å ble tatt med planlagt ks:) hadde vendigsforsjøk i uke 37. Den største risikoen er at dette kan sette igang fødsel. Derfor skal man faste før vendingen, slik at man er klar for ks. Jeg syns selve vendingsforsøket var pyton, kommer aldri til å gå med på det igjen.. Siden det var mislykket er neste steg å måle baby og bekken. Jeg valgte å si nei, da setefødsel ikke var et alternativ for meg. Det planlagte ks gikk veldig fint. Men, prøv å slippe unna vendingsforsøket og få direkte ks.

Jeg er setebarn og ble tatt med ks. Min sønn lå i sete å ble tatt med planlagt ks:) hadde vendigsforsjøk i uke 37. Den største risikoen er at dette kan sette igang fødsel. Derfor skal man faste før vendingen, slik at man er klar for ks. Jeg syns selve vendingsforsøket var pyton, kommer aldri til å gå med på det igjen.. Siden det var mislykket er neste steg å måle baby og bekken. Jeg valgte å si nei, da setefødsel ikke var et alternativ for meg. Det planlagte ks gikk veldig fint. Men, prøv å slippe unna vendingsforsøket og få direkte ks.
Okei, jeg leser å leser å prøver å få høre andres erfaringer. Er også noen som sier at det er en grunn for at babyen ikke snur seg. Feks navlestrengen. Om det er en risiko for at den snurrer seg rundt hode så er det i allefall uaktuelt med vendingsforaøk .. :-/

Lykkelig gravid ❤️

Det er tettere oppfølging i forhold til setefødsel, og det går som regel bra, snakk med JM;)

Så rart, for min jordmor (Unni) sa at de ikke praktiserer vending på unn. Så om lille fortsetter ligge i tverrleie blir ks i uke 38. Spurte om de ikke ville prøve vende først og da sa hun nei. Skulle jo ikke tru det er forskjell om det er tverr eller seteleie.

Ifølge naboen så opplevde hun at de var skrekkelig på henne for å likevel føde i seteleie. Men de dro det ifølge overlegen alt for langt med henne.
Hun kom inn med over 5 cm åpning så hun fikk ikke smertelindring. og etter 3 timer pressing kommer en utenlandsk overlege og bokstavelig talt brølte til jordmødrene at her fikk de ta seg sammen og di henne keisersnitt. (uten smertelindring) :(

Det var derfor jeg sa at skulle jeg havne der forventet jeg å bli respektert når jeg sa at jeg hadde fått nok. Og det skrev hun i journalen min :)

Ifølge naboen så opplevde hun at de var skrekkelig på henne for å likevel føde i seteleie. Men de dro det ifølge overlegen alt for langt med henne.
Hun kom inn med over 5 cm åpning så hun fikk ikke smertelindring. og etter 3 timer pressing kommer en utenlandsk overlege og bokstavelig talt brølte til jordmødrene at her fikk de ta seg sammen og di henne keisersnitt. (uten smertelindring) :(

Det var derfor jeg sa at skulle jeg havne der forventet jeg å bli respektert når jeg sa at jeg hadde fått nok. Og det skrev hun i journalen min :)
Ks uten smertelindring?? Det går da virkelig ikke an!!

Ks uten smertelindring?? Det går da virkelig ikke an!!

Det trodde ikke jeg heller, men ettersom hun ikke fikk epidural da hun kom inn fordi hun allerede var over 5 cm så ble det ikke tid.
De lot henne presse i 3 timer før overlegen kom å beordret ks for å redde barnet. Jeg vil tro det er det de kaller for katastrofesnitt. :/

Det trodde ikke jeg heller, men ettersom hun ikke fikk epidural da hun kom inn fordi hun allerede var over 5 cm så ble det ikke tid.
De lot henne presse i 3 timer før overlegen kom å beordret ks for å redde barnet. Jeg vil tro det er det de kaller for katastrofesnitt. :/
Selvfølgelig kan man få epidural når man er 5 cm! Og katastrofesnitt taes da virkelig ikke uten bedøvelse!
Hvis så er tilfelle, må hun jo melde inn dette. Man kan ikke skjære opp magen uten bedøvelse vel?? :eek:

Leste litt om det. Så hun har helt sikkert fått narkose.

Leste litt om det. Så hun har helt sikkert fått narkose.
Det blir logisk, men etter hva jeg skjønte fikk hun ikke det. Men nå skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert. Og det kan jo hende ammetåka hadde tatt henne når jeg fikk høre om fødselen. Men dramatisk var det i alle fall. :(

Back
Topp