setefødsel

Jeg fikk jo lov å bestemme selv. Men ville ikke gå for setefødsel når legene frarådet det..
Men de bommet jo fælt på størrelsen til ungen. De sa hun var 3970g, men hun var bare 3226 og kun 32 cm rundt hodet, så det hadde sikkert godt helt fint.

Godt å høre at det gikk greit for din del. Hvilken uke er du i nå?

Føler at jeg blander meg litt nå, men må bare spørre... Trur babyen min kommer til å bli ganske stor, ligger helt i øvre delen av hva som er "normalen" pr i dag. Og så har jeg en total panikk for å føde et stort barn, så jeg har liksom gått og tenkt mye på keisersnitt jeg da... Men så leser jeg at dere aldri vil ha det igjen. Kan jeg da spørre hvorfor? Veit jo ikke hva jeg går til ved en fødsel, men den panikken jeg har for å føde et stort barn står liksom helt fast i hodet mitt[:o]

Du må ikke være så bekymra! Dette klarer du så bra, bare stol på at kroppen din klarer dette helt av seg selv. Det er skjelden et problem at ungen er for stor når ungen ligger riktig vei. Det har da mest med str. på hodet å gjøre, siden dette baner veien for resten av kroppen. Bare barnet er unner 4500g så blir det omtrent det samme..

Når det gjelder keisersnitt så høres det ut som en lettvindt måte å gjøre det på. Det stemmer absolutt ikke. Man sliter mye etterpå fordi det er et kirurgisk inngrep. Og det er vondt lenge etterpå. Ved en fødsel er det vondt der og da og etterpå er det bare sårt og du kan leve omtrent som normalt igjen med en gang. Et keisersnitt tar ca. 6 uker å gro i alle lag som sys. Kan ikke løfte ditt og datt og må ha hjelp til den minste ting i tillegg til å føle deg som en grisebanka 90 åring..

Er du veldig bekymra for str. kan du vente noen uker til ca uke 34-35 og be pent om en ekstra ultralyd for å få estimert vekt og hodeomkrets på barnet...

Hvis du kan så burde du gå for en vanlig fødsel og heller be om epidural tidlig!

... Noen velmente råd fra meg....

Og forresten..er det symfysefundus målene du snakker om? De som ligger over på sf målene har ikke alltid store unger. Det kan ha mye med fostervann å gjøre...

Hei. Ei dame jeg kjenner har faktisk opplevd to setefødsler. Dette gikk kjempebra.

Har stort sf-mål også. Var på ul for to uker siden, og fikk brev i posten i helga om ny ul grunnet babyens store magemål... Babyen veide ca 200gram mer enn det som var "vanlig" da jeg var på den ul, men var jo fortsatt så vidt innenfor normalområdene.

Har jo aller mest lyst på vanlig fødsel, men er mye greier rundt fødselen jeg gruer meg for, så skal snakke med jordmor når det nærmer seg. En hører så magen historier, og noen brenner seg bom fast! Uten de så hadde jeg nok ikke tenkt slik jeg gjør[&:] Rart hvor mye det skal ha å si, hørte de lenge før jeg ble gravid, men er først NÅ jeg tenker på de.

Håper jo aller mest at babyens str stabiliserer seg, og ikke blir altfor stor. Ser for meg at det er fælt å bli "fratatt" babyen rett etter den har kommet ut av magen, og kanskje ikke få se den på noen timer. Og jeg veit jo at det er mange komplikasjoner med keisersnitt, har lest en del om det nå... Så håper jeg klarer å bli overbevist om at vanlig fødsel er best, og at jeg klarer å stole på de på sykehuset nok til å tørre det[:)]

Ja men da er du jo under oppfølging. Tror det lureste er å prate med jordmor/lege om det så mye så mulig.. De kan også si fra på sykehuset at du er veldig redd, slik at du kan få en tett og god oppfølging rundt fødselen.

Man kan få keisersnitt på psykisk grunnlag, hvis du har så angst at du absolutt ikke tør, men jeg syns du skal stole på at dette klarer kroppen din egentlig helt av seg selv.

Bare be om flere UL, så holder de godt øye med ungens vekst.
Jeg hadde 14 UL gjennom svangerskapet..

Lykke til.

Hei snuppa 80.

Jeg tenkte jeg skulle komme med noen trøstende ord jeg da.
Var selv redd for en stor baby og en uke over tiden fikk jeg ul. Da sa de at han kom til og bli litt over 4 kg. Ti dager på overtid kom gutten min til verden. 4910 g, 53 lang og hodeomkrets på 36 cm. Holdt på og få sjokk der jeg lå. Mange lurer kanskje på hvordan jeg så ut der nede og det skal jeg si. Jeg sydde 5 sting i rift og det var alt.
Sier ikke at alle er som meg, men gir deg bare et eksempel på at ikke alle store unger gjør vondt. Og når sant skal sies var det ikke vondt å presse ut gutten min. Riene var det som var vondt.

Nå er det 4 uker til min termin og da jeg var på ul i uke 30 sa han at babyen kom til og bli ca 4200 - 4300 g. Litt mindre, men likevel stor.

Lykke til vennen.
Klem

Ja de sier at det er noen som har såkalt "mannlige bekken" som ikke er så romslige. Dette gjør at barnet ikke snur seg og disse får som regel bare setefødsler.
(håper jeg ikke er en av de)
Ja Jeg har all tro på at det går bra med sfødsler. Jeg hadde bestemt meg for å gå for fødsel, men legene turte ikke. Og siden de bommet ca 1 kg på vekta til ungen min + at hodeomkretsen hennes var bare32 cm så hadde det nok godt helt fint gærne vei...Men sånn er det, det er ikke alltid teknologien gir rette svar...

Heisann! gud, så godt det er å høre slike historier!!! jeg får mest sannsynlig en stor bebis, da målingene og UL er høyere enn vanlig, og datteren min var 3460g 5uker før tiden!!! har jo tenkt mye på dette med å føde en stor unge.... og da er det så oppmuntrende å lese slike innlegg som ditt!!! Blir litt lysere alt, thanx! [:D]

Takk takk for all trøst[:)] Godt å høre litt om hva andre har opplevd, og at det faktisk ikke er sååå ille[:)]

Har vært hos jordmor nå da, og pratet en del om det her... Og må si jeg ble litt lettere da jeg gikk ut derfra! Hun fortalte meg det at hun godt kunne sette akupunktur på meg når termin nærmet seg for at ting skulle begynne å skje, og jeg måtte gjøre alt jeg kunne selv for å få det i gang. Hun sa også at siden jeg var så redd for stor baby, og det viser seg at den blir veldig stor, så kan de sette meg i gang like over termin. Da skal jeg slippe å gå to uker over før de gjør noe. Så får vi se om hun holder ord når mars nærmer seg[;)]

Men det var hvertfall godt å høre, babyen er jo stor nå, og vokser den i samme tempo blir det ingen 3kg's baby på meg[;)] Det med revning er jeg fremdeles redd for, men har nå hørt om de som får små babyer som revner minst like mye som de med stooore babyer. Så jeg begynner KANSKJE å fordøye det litt... Varer helt sikkert helt til neste ul over nyttår da de skal måle junior igjen[:D]

Skal be om en måling av bekkenet mitt, og hvis det ser ok ut så skal jeg hvertfall gå for vanlig fødsel, det har jeg bestemt meg for! Så skal jeg krysse alle fingre for at det er jordmora MI som er på jobb den dagen den lille skal ut[:)]

Back
Topp