setefødsel og keisersnitt

hildemor1

Elsker forumet
jeg må enten ha keisersnitt eller setefødsel

noen som kan fortelle meg erfaringer de har av dette og hva som skjer og sånt[8|]?

Jeg valgte selv ks og synes det var veldig greit [:)] 

ORIGINAL: MV07

Jeg valgte selv ks og synes det var veldig greit [:)] 

hvordan har man det likosm etterpå?

fint om du kunne fortelle litt..
lurer veldig[:D]

ingen som kan fortelle hvordan de opplevde keisersnitt eller setefødsel?

ORIGINAL: **Flash**

jeg skulle føde i seteleie, men endte med hasteks da de plutesleig fant ut at hun ikke satt riktig i seteleie engang.

alt gikk kjempefort og vips var ungen ute [8D][:)]

hadde du vært på ultralyd da de fant ut at det var seteleie?

har ikke opplevd noen av delene men bestevenninnen min hadde setefødsel å hun sier ALDRI igjen....hun ble helt ødelagt nedentil(selvfølgelig skjer ikke dette med alle)hun var på røngten av bekkenet å de sa det var ingen problem å føde vaginalt..hun sier det hvis hun blir gravid igjen å det er sete kommer hun til å forlange ks...hadde hun visst hvordan det var å føde vaginalt ved en sete fødsel hadde hun valgt ks første gang også....

Satt på sykehuset og skreik, men fikk IKKE bestemme selv..Fikk innvilget KS en uke for termin,men gutten kunne jo ha kommet før...jeg var kjempenervøs for å måtte føde i sete ( til tross for at jeg har hørt mange sagt at det gikk fint). Han var 3970 og 40 cm rundt hodet...rimelig glad for at jeg slapp å føde på vanlig måte. Synes ikke de på sykehuset tok meg alvorlig, hadde veeeldig fødselsangst, var liksom henda i været og full jubel da de ikke fikk til å snu han ( forsøkte snuing)Litt overdrevet, men endelig setefødsel liksom, alle ville være med på det...!!

Men jeg har hørt at mange har hatt positiv opplevelse med setefødsel altså:)

Kan du velge forrestn?

jeg har hatt KS ikke pga setefødsel men allikevel...
J**** vondt i magen (operasjonssåret) 1 ukes tid etterpå...støl osv..men hva kan man innbille seg liksom...det er jo en operasjon...men hadde nok gjort det igjen dersom jeg ikke kunne føde vaginalt..
setefødsel har jeg ikke noe erfaring med men hjelper å dytte litt[:)]

ORIGINAL: ~*Becca*~

J**** vondt i magen (operasjonssåret) 1 ukes tid etterpå...støl osv..men hva kan man innbille seg liksom...det er jo en operasjon...men hadde nok gjort det igjen dersom jeg ikke kunne føde vaginalt..

vondt i såret ja...auauaua...tok lang tid å komme seg igjen syns jeg.

ORIGINAL: Alillan

Etter 5 dager var jeg ganske så bra igjen...men fyttekatta å støl jeg var di førstedagene[:D][:D]

ORIGINAL: Alillan

Etter 5 dager var jeg ganske så bra igjen...men fyttekatta å støl jeg var di førstedagene[:D][:D]

å ja...grøss:( lå på sykehuset i en uke, men det tok ihvertfall 14 dager før stølheta gikk bort...men sånt er sikkert individuelt det også..slik en hver fødsel er[:)]
Men vi overlevde auauen også- og fikk flotte barn;)

Jeg fikk velge selv ks pga seteleie, men vet ikke om jeg angrer eller ikke.... Bekkenet var stort nok til å føde vaginalt og de sa jo selvsagt til meg at de helst så at jeg fødte vanlig, men følte ikke at jeg måtte mase meg til ks (A-hus). Brukte VELDIG mye tid på å bestemme meg og var usikker helt opp til en uke før termin..... Grunnen til at jeg valgte ks var skrekken for å oppleve masse smerter og så mulig ende med haste-ks... Usikkerheten om revning osv...

Selve operasjonen gikk kjempefint, men sinnsykt vondt i såret i ettertid, men kom meg veldig kjapt på beina igjen. Da jeg hadde barselbesøk på sykehuset ble jeg veldig fort sliten, vondt å reise seg, vondt å sette seg ned og ikke minst vondt å le!
Hvis jeg fikk velge igjen tror jeg kanskje jeg ville valgt vanlig fødsel, men skal aldri si aldri. Er noe med det at jeg føler meg "snytt" for en fødsel hvis det går an å si det på den måten [8|]

Jeg har tatt ks,men ikke pga sete fødsel.
Var planlagt,skjedde i uke 38. Var våken under inngrepet og hadde samboeren min med meg.
Var på sykehuset i 3 dager - etter dag 5 kunne jeg gå helt normalt igjen,
hadde ikke noe særlig vondt heller. Var litt slitsomt å komme seg opp av senga bare..
Fungerte som normalt etter ca en uke.

En fin opplevelse, de er flinke på UNN sånn sett[;)]

Jeg fødte i seteleie. Før fødselen fikk jeg ekstra ultralyder som viste at ungen var "normal" i størrelse og rtg av bekkenet som viste at det var stort nok. Det som tok laaaaang tid under fødselen var den fasen der ungen skal komme helt ned i åpningen, før pressriene og det begynte. De som kommer med hodet først "borrer" seg visst "lettere" vei ut. Vondt hadde jeg også, men det var nok mye pga at epiduralen ikke funka for meg, fikk max dose uten særlig effekt.... Men ungen kom jo seg ut til slutt med kraftig pressing, litt hjelp av en jordmor som lå oppå magen min [8|] og barnelegen som dro i ungen. Revna ikke, de klipte i det hun kom ut. Fin form etter fødselen. Fikk god oppfølging under fødselen, det var hele 10stk inne på stua da jeg fødte, så jeg følte meg veldig trygg.
Usikker på om jeg hadde gjort det igjen, men det er nok mest pga at epiduralen ikke funka på meg...

Fødte forresten på Ahus [;)]

tusen takk for at så mange har svart[:D]

jeg har både hørt de skrekkhistoriene og gode historier med setefødsler så dette varierer jo selvfølgelig veldig..

men uff...
håper nesten at føttene er nedi bekkenet for da blir det keisersnitt
er rompa nedi kan jeg likosm velge hva jeg ønsker og da blir jeg veldig usikker med en gang

Back
Topp