Setefødsel eller ks?

Monique33

Gift med forumet
Da har jeg fått et par dager på meg til å bestemme meg for om jeg vil prøve setefødsel eller ta planlagt keisersnitt. Har egentlig ønsket meg en naturlig fødsel hele tiden, men blitt veldig i tvil nå da ca 50% av setefødsler ender med komplikasjoner og hastesnitt. Noen med erfaring her, eller hva ville du valgt og hvorfor?

Sniker fra november (33+1) var nettopp på kontroll å fikk vite at hun ligger i sete. Selv om det enda er tidlig å sjansen absolutt er til stede for at hun snur seg har jeg og samboeren snakket om det. Jeg har også vært fult innstilt på vaginal fødsel, men dette er uaktuelt for med om det blir sete - da velger jeg heller KS.

Jeg hadde absolutt valgt setefødsel. Hadde ikke vært i tvil... Men det er meg

Da har jeg fått et par dager på meg til å bestemme meg for om jeg vil prøve setefødsel eller ta planlagt keisersnitt. Har egentlig ønsket meg en naturlig fødsel hele tiden, men blitt veldig i tvil nå da ca 50% av setefødsler ender med komplikasjoner og hastesnitt. Noen med erfaring her, eller hva ville du valgt og hvorfor?
Du vet hva jeg sier - vaginal setefødsel!:) Jeg hadde en så fin fødsel at nå 8 dager etterpå tenker jeg at jeg godt kunne født igjen i sete i morgen! Jeg fikk et klipp som er vanlig for setefødsel, og har ikke vært plaget noe nedentil. Litt hovent og ømt de første dagene, nå føler jeg meg bare tipp topp:) Det gikk også strålende med baby under hele fødselen, selv om hun bæsja i fostervannet fra vannet gikk til hun var ute. Det var fordi rompa blir så skvisa på tur ut. Hun fikk også et lite skrubbsår på rompa, ellers ingenting. Fikk henne rett på brystet med en gang, og hun trengte ikke sjekkes av leger etterpå.
Så mitt råd er at du prøver, du kan ende opp med en fantastisk fin opplevelse:) Og husk, et hastesnitt er ikke det samme som katastrofesnitt. Det betyr bare at de har lavere terskel for å stoppe hvis det ikke er framgang, og at KS blir gjort rolig og kontrollert.
Jeg var i alle fall aldri redd under fødselen, tanken på KS streifet meg aldri mens det stod på. Følte meg så godt tatt vare på, og baby ble overvåket nøye under hele forløpet.

Det er jo ikke ett lett valg. Jeg personlig gruer meg nok til en normal fødsel, og ville nok endt med KS. Men er jo flere som har fine fødsler selv om det et seteleie :)

Jeg ville valgt keisersnitt. Ved planlagt keisersnitt er en våken og pappaen får være med. I Stavanger har de helt sluttet med setefødsler, så vidt jeg har forstått. Det er gjort to studier på dette i Norge (som jeg har funnet), Stavangerstudien og Nordlandsstudien. De konkluderer ulikt, derav ulik praksis på ulike sykehus. Skal se om jeg finner linken til en artikkel jeg leste om dette. Om du er førstegangs ville jeg ihvertfall ikke vært i tvil. Når det er sagt: som det kommer fram ovenfor er det selvsagt de som har gode erfaringer med setefødsler.

Her er en link: http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...orre-risiko-ved-vaginal-setefodsel-35720.html

For å danne deg best mulig bilde bør du imidlertid lese alle artiklene det henvises til ganske høyt oppe i artikkelen. Det er noen som forteller om de norske studiene og ihvertfall en som peker på internasjonal forskning.

Lykke til med valget:-) Selv har jeg brukt mye tid på å bekymre meg og tenke på dette, men nå har mini heldigvis snudd seg og jeg satser på at hun holder seg der.

Jeg ville valgt keisersnitt. Ved planlagt keisersnitt er en våken og pappaen får være med. I Stavanger har de helt sluttet med setefødsler, så vidt jeg har forstått. Det er gjort to studier på dette i Norge (som jeg har funnet), Stavangerstudien og Nordlandsstudien. De konkluderer ulikt, derav ulik praksis på ulike sykehus. Skal se om jeg finner linken til en artikkel jeg leste om dette. Om du er førstegangs ville jeg ihvertfall ikke vært i tvil. Når det er sagt: som det kommer fram ovenfor er det selvsagt de som har gode erfaringer med setefødsler.
Jeg er førstegangsfødende ja, og de fleste råder meg til ks nå. Selv om overlegen sa at babyen er normal størrelse og bekkenet mitt er stort nok til fødsel, så er jeg redd for komplikasjoner. Hadde sikkert vært tøffere til å prøve setefødsel om jeg hadde fødd før og viste litt mer hva jeg gikk til. Men syns det er litt skummelt med ks å, siden jeg aldri har ligget på sykehus eller operert noe før.

Jeg er 38+4 og har en som sitter. Jeg har ikke vært i tvil og har valgt ks om under en uke. Sa også nei til vending. Min lege er heldigvis veldig enig med meg, samt jordmødrene på sykehuset. Den eneste jeg måtte overtale var overlegen. Sykehuset hvor jeg skal føde gjennomfører ikke planlagte setefødsler, noe som sier sitt om risikoen. Kan bli sendt til Lillehammer for planlagt setefødsel, men der er sannsynligheten for hastesnitt 70 % mot 40 % på landsbasis. Jeg vil heller ha planlagt Ks enn hastesnitt. Jeg har født to barn fra før uten smertelindring, så er ikke redd for smerter eller fødselen, men vil ikke risikere barnet noe. Har operert to ganger i magen før, så er ikke så redd selve operasjonen. Gutten min var i tillegg 4300 og 38 rundt hodet, så er jo litt usikker på lillebrors størrelse også. Lillesøster ble estimert til å bli 4100, men ble bare 3700, så vet de sliter med å måle riktig. Lykke til med valget!

Jeg er 38+4 og har en som sitter. Jeg har ikke vært i tvil og har valgt ks om under en uke. Sa også nei til vending. Min lege er heldigvis veldig enig med meg, samt jordmødrene på sykehuset. Den eneste jeg måtte overtale var overlegen. Sykehuset hvor jeg skal føde gjennomfører ikke planlagte setefødsler, noe som sier sitt om risikoen. Kan bli sendt til Lillehammer for planlagt setefødsel, men der er sannsynligheten for hastesnitt 70 % mot 40 % på landsbasis. Jeg vil heller ha planlagt Ks enn hastesnitt. Jeg har født to barn fra før uten smertelindring, så er ikke redd for smerter eller fødselen, men vil ikke risikere barnet noe. Har operert to ganger i magen før, så er ikke så redd selve operasjonen. Gutten min var i tillegg 4300 og 38 rundt hodet, så er jo litt usikker på lillebrors størrelse også. Lillesøster ble estimert til å bli 4100, men ble bare 3700, så vet de sliter med å måle riktig. Lykke til med valget!
Jeg er 38+6 i dag, så om det blir planlagt ks så blir det denne uka. Overlegen jeg pratet med i går, sa det er risiko ved begge deler, men at jeg måtte velge selv hva jeg ønsket og prøvde ikke å overtale meg til noe heldigvis :) Så mer jeg leser nå, jo sikrere begynner jeg å bli på at jeg vil ha et planlagt ks. For viktigeste er jo at lille kommer frisk og fin ut, så får jeg heller lide litt ekstra i ettertid!

Her er en link: http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...orre-risiko-ved-vaginal-setefodsel-35720.html

For å danne deg best mulig bilde bør du imidlertid lese alle artiklene det henvises til ganske høyt oppe i artikkelen. Det er noen som forteller om de norske studiene og ihvertfall en som peker på internasjonal forskning.

Lykke til med valget:) Selv har jeg brukt mye tid på å bekymre meg og tenke på dette, men nå har mini heldigvis snudd seg og jeg satser på at hun holder seg der.
Tusen takk for link! Masse lykke til deg, håper din lille vil komme rett vei ;)

Jeg har vært i tenkeboksen i noen uker nå og har bestemt meg for å føde i sete. Målingene av barnet er innenfor. Fordi jeg har to styrtfødsler fra før er vi enige om å starte meg opp mot termin. Har et ønske om å starte innenfor sykehusets vegger da det gikk svært fort sist! Føler meg trygg på ekspertene og ønsker ikke å overtyre de. Veier også opp at jeg vet hvilken fantastisk opplevelse det er å få barnet rett på brystet, og begynne den nære kontakten med det samme. Hormonene som spiller inn i en fødsel er også viktige for at livmor skal trekke seg sammen og melkeproduksjonen skal starte. Dette naturlige samspillet får man også optimal effekt av ved fødsel, og ikke ved ks.. Er selvsagt veldig spent på hvordan en setefødsel blir men føler meg i trygge hender:-) Lykke til med valget!

Jeg hadde barn i seteleie, men vendingsforsøket var vellykket og hodet var festet allerede dagen etter. Så da ble det vanlig vaginal fødsel på meg. Men jeg fikk tenkt nøye igjennom valget setefødsel vs planlagt keisersnitt før vendingsforsøket. Og jeg hadde kommet til å gått for setefødsel. Et keisersnitt er et stort inngrep, med de komplikasjoner som følger med det. En vellykket setefødsel har mange flere fordeler for både mor og barn, i forhold til et vellykket keisersnitt. (Du er sprekere, ingen langvarig sårsmerte fra operasjonssåret, ingen restriksjoner på hvor mye du kan løfte 6 uker etter fødselen, melka kommer fortere igang, barnet er mer opplagt, barnet får "skvist" ut fostervann av lungene på veg ut...osv, osv) Men så er det risikoen for at det blir bestemt keisersnitt undervegs, og i de aller fleste tilfeller går disse snittene pent og pyntelig for seg. Og da har du jo i allefall prøvd. Hvis bekkenet er stort nok, barnet ikke for stort, og legene ubekymret for å sende deg i setefødsel-ja, da ville jeg nok gått for det.
Det var mine råd og tanker rundt setefødsel vs keisersnitt. Ingen lett avgjørelse. Valget er ditt! Jeg tipper du vil sitte igjen med en fantastisk fødselsopplevelse uansett hva du går for! Lykke til!:)

Jeg hadde barn i seteleie, men vendingsforsøket var vellykket og hodet var festet allerede dagen etter. Så da ble det vanlig vaginal fødsel på meg. Men jeg fikk tenkt nøye igjennom valget setefødsel vs planlagt keisersnitt før vendingsforsøket. Og jeg hadde kommet til å gått for setefødsel. Et keisersnitt er et stort inngrep, med de komplikasjoner som følger med det. En vellykket setefødsel har mange flere fordeler for både mor og barn, i forhold til et vellykket keisersnitt. (Du er sprekere, ingen langvarig sårsmerte fra operasjonssåret, ingen restriksjoner på hvor mye du kan løfte 6 uker etter fødselen, melka kommer fortere igang, barnet er mer opplagt, barnet får "skvist" ut fostervann av lungene på veg ut...osv, osv) Men så er det risikoen for at det blir bestemt keisersnitt undervegs, og i de aller fleste tilfeller går disse snittene pent og pyntelig for seg. Og da har du jo i allefall prøvd. Hvis bekkenet er stort nok, barnet ikke for stort, og legene ubekymret for å sende deg i setefødsel-ja, da ville jeg nok gått for det.
Det var mine råd og tanker rundt setefødsel vs keisersnitt. Ingen lett avgjørelse. Valget er ditt! Jeg tipper du vil sitte igjen med en fantastisk fødselsopplevelse uansett hva du går for! Lykke til!:)
Som om jeg skulle sagt det selv! :)

Tusen takk for et fint innlegg :) Hadde et vendingsforsøk selv sist uke, to overleger prøvde, men de klarte dessverre ikke å snu henne :( Da hadde jeg egentlig bestemt meg for å prøve setefødsel hvis bekkenet mitt var stort nok. Men de siste dagene har jeg blitt mer i tvil om det er det riktige å gjøre på tanke på babyen, at over 40% av setefødsler ender med hastesnitt er skremmende. Da føltes det plutselig tryggere med et planlagt ks, men er fortsatt i tvil på hva jeg ender opp med:angelic:

Hei og lykke til med valget! Jeg fødte ei jente i seteleie for 1,5 år siden og hadde gjort det igjen. Jeg var førstegangsfødende og hadde en kjempefin fødselsopplevelse :-) Ble oppdaget 6 dager over termin(jordmora på helsestasjonen hadde tatt feil!!) og ble målt bekken og satt i gang dagen etter.Fødte ei frisk og fin jente!

Back
Topp