Jeg hadde barn i seteleie, men vendingsforsøket var vellykket og hodet var festet allerede dagen etter. Så da ble det vanlig vaginal fødsel på meg. Men jeg fikk tenkt nøye igjennom valget setefødsel vs planlagt keisersnitt før vendingsforsøket. Og jeg hadde kommet til å gått for setefødsel. Et keisersnitt er et stort inngrep, med de komplikasjoner som følger med det. En vellykket setefødsel har mange flere fordeler for både mor og barn, i forhold til et vellykket keisersnitt. (Du er sprekere, ingen langvarig sårsmerte fra operasjonssåret, ingen restriksjoner på hvor mye du kan løfte 6 uker etter fødselen, melka kommer fortere igang, barnet er mer opplagt, barnet får "skvist" ut fostervann av lungene på veg ut...osv, osv) Men så er det risikoen for at det blir bestemt keisersnitt undervegs, og i de aller fleste tilfeller går disse snittene pent og pyntelig for seg. Og da har du jo i allefall prøvd. Hvis bekkenet er stort nok, barnet ikke for stort, og legene ubekymret for å sende deg i setefødsel-ja, da ville jeg nok gått for det.
Det var mine råd og tanker rundt setefødsel vs keisersnitt. Ingen lett avgjørelse. Valget er ditt! Jeg tipper du vil sitte igjen med en fantastisk fødselsopplevelse uansett hva du går for! Lykke til!