setefødsel eller keisersnitt ?

BIBBI3

Forumet er livet
Jeg må muligens ta et valg.... lillegull he planta rompa godt nedi bekkenet.. men jeg håper til d lengste at hun fremdeles vil snu seg.

Noen m erfaring?

Er redd for keisersnitt i utgangspunktet, men nå fikk jeg følelsen av å måtte velge mellom to onder.[:-]

Hvis jeg hadde fått velge helt selv, så hadde jeg helt klart valgt setefødsel. Er man istand til å gjennomføre det , er det en bedre løsning enn et keisersnitt..

hadde haste ks med jenta.. gikk fint det, men ville valgt setefødsel fremfor.

jeg måtte ta haste ks, men ville myyye heller født vanlig selv med sete fødsel viss det var mulig i min situasjon.. sete fødsel trenger ikke å være såå gale som det hørtes ut som (selv har jeg ikke erfaring i det så kan vel ikke uttale meg helt korrekt der).

tenk deg den følelsen av å få babyen rett på brystet enn å måtte trilles rett på oppvåkning og babyen et annet sted[:(] 

Jeg var livredd for å måtte ta keisersnitt, men prata masse med sykehuset om hvordan ting foregikk og jubla da jeg blei veldig godkjent for en setefødsel.

Følte med passa på og trygg hele veien. Hadde en fin fødsel syns jeg da. HAr forsåvidt ingenting å sammenligne med da, men syns absolutt ikke jeg hadde en smertefull eller lang fødsel.

Reiste motvillig inn på sykehuset 02.00. 04 hadde jeg 4 cm og 07 var det 7cm og de kunne ikke drøye epiduralen lenger. Da stoppa ting opp, fram til rett over 10. Da gikk vannet og vips var det full åpning og hun begynte å vri seg nedover.

Dette tok litt tid, men da pressriene kom, tok det 15 min å få henne ut. Kl.13.02. Hun sklei ut av seg selv uten at de trengte å bruke tang.

Revna endel siden det gikk alt for fort på slutten, men blei lappa sammen igjen og null plager i ettertid. Jeg var visstnok første setefødselen med revning der siden barnelegen begynte å føre statistikk i 2005.

Jeg tok ks pga sete, jeg syns det var en LETTELSE med ks!
Fantastisk!
Kunne gjort det en gang i uka!
Lett!

Heller også for setefødsel sånn i første omgang.. men så leser jeg dette med å klippes og at babyen blir tatt m tang når hodet skal ut. Redd for å revne og redd for å klippes og igjen har jeg lite lyst på epidural. Og hva med den lille oppi d hele...? [8|]

Jeg har jo kun hatt haste ks da,så jeg vet jo ikke..
Men jeg ville mye heller valgt ks fremfor setefødsel ass...

ORIGINAL: Regan

Jeg tok ks pga sete, jeg syns det var en LETTELSE med ks!
Fantastisk!
Kunne gjort det en gang i uka!
Lett!

sign!

og min mamma måtte ta haste ks med meg pga de trodde jeg hadde festa hodet mitt men jeg satt planta med rompa..

Jeg ville valgt setefødsel lett
Mini her lå i seteleie og jeg hadde planer om å føde normalt men hun valgte da å stikke ut litt av foten sin slik at legene turte ikke ta sjansen på at det kunne skje noe med foten hennes slik at det ble hastesnitt

Men har flere venninner og bekjente som har hatt setefødsel og det har gått kjempebra og vært en flott fødsel for dem alle sammen

KS

tok ks ved setefødsel og var på beina dagen etter og gjorde det meste selv..
tar gjerne ks neste gang også

send pm om du har spørsmål

D er jo veldig kort vei t hastekeisersnitt ved setefødsel.. så jeg tenker også litt på dette at d må være bedre m planlagt ks m spinalbedøvelse enn hastekeisersnitt hvor d blir rett ut for meg. Legen sa i dag at de også kunne gi spinalbedøvelse ved haste-ks, men d va alt etter omstendighetene.

Et spm til dere som har vært gjennom dette.. venter man til fødselen starter naturlig ved setefødsel eller blir man satt i gang ?
Ved planlagt ks så får man en dato? Er denne ved termin?

Setefødsel

Jeg hadde selv setefødsel og det gikk kjempe fint. Jordmødrene og legene som er tilstede vet hva de gjør og du blir tatt veldig godt vare på. Du blir godt informert underveis om hva som kommer til å skje. Jeg kunne lett tatt en setefødsel igjen. Ingen problem. Bare ha et åpent sinn om det som kommer til å skje og stol på de som er der. Da kommer det til å gå kjempe fint =)

Lykke til med valget

De er hele tia innstilt på at man kan ende i keisersnitt og vurderer framgangen osv. Man er hele tiden klargjort for keisersnitt, de har satt sånn greie i hånda, man har epidural som hele tiden kan økes.

De setter sjeldent i gang en setefødsel, er det noe som bekymrer og ungen må ut, tar de heller keisersnitt.

For å få de gode riene må fødselen starte av seg selv.

Et lite apropos; De ALLER fleste som er negative til setefødsler er de som aldri har prøvd dette selv[;)] Jeg var i samme situasjon som deg, og ble livredd av alle skremselshistoriene jeg hørte. Men disse historiene stammer desverre svært sjelden fra de som faktisk har opplevd det selv, og det er utrolig dumt at sånt er med på å skremme og "øse opp" en gravid i en sårbar fase!

Jeg hadde en flott setefødsel, ble tatt fantastisk godt vare på og gjør det lett igjen dersom det skulle være aktuelt[:)]

Kunne jeg valgt hadde jeg helt klart gått for setefødsel - jeg har født en grei fødsel før, og så ikke noe problem å prøve å føde selv, men siden knerten var prematur ville de ikke tillate setefødsel, derfor ble det haste-ks på meg. Keisersnitt ville jeg ikke valgt om jeg kunne unngått det

Har hatt planlagt Ks, og ville valgt det om jeg kunne. Første gangen revnet jeg nesten maksimalt, og har store plager med det (og vil sannsynligvis alltid ha det). Mye heller KS enn å revne1 Jeg var på beina samme dag som jeg hadde tatt KS, og reiste hjem etter to dager. Hadde hele familien på julaften hjemme hos oss tre dager etter KS. no problem!

ORIGINAL: Fru Riskorn

Har hatt planlagt Ks, og ville valgt det om jeg kunne. Første gangen revnet jeg nesten maksimalt, og har store plager med det (og vil sannsynligvis alltid ha det). Mye heller KS enn å revne1 Jeg var på beina samme dag som jeg hadde tatt KS, og reiste hjem etter to dager. Hadde hele familien på julaften hjemme hos oss tre dager etter KS. no problem!

I forhold til det å revne så er ikke setefødsel noe problem. Der legges det alltid inn et klipp, dvs at JM/lege kontrollerer dette sånn at det skal være lett å sy deg tilbake til normalen. JM og lege fortalte meg at det er svært sjelden stygge rifter ved setefødsel[:)]

KS!![:)]

ORIGINAL: *Solskinnsbolla*

ORIGINAL: Fru Riskorn

I forhold til det å revne så er ikke setefødsel noe problem. Der legges det alltid inn et klipp, dvs at JM/lege kontrollerer dette sånn at det skal være lett å sy deg tilbake til normalen. JM og lege fortalte meg at det er svært sjelden stygge rifter ved setefødsel[:)]

Jeg vet ingenting konkret om setefødsler. Men, jeg ble også klippet først, men de klarte likevel ikke kontrollere det, så jeg revnet videre...

Back
Topp