Setefødsel eller keisersnitt - hva ville du valgt?

Kokokos

Flørter med forumet
Baby ligger i seteleie og jeg må innen kort tid bestemme meg for setefødsel eller keisersnitt. Valget er helt opp til meg. Har fått mye informasjon om begge deler, men er så usikker. Er selvfølgelig fordeler og ulemper om man velger det ene eller det andre. Hva ville du valgt og hvorfor?

Setefødsel. Vil unngå keisersnitt så langt det lar seg gjøre. Mest pga jeg ønsker vaginal fødsel med baby på brystet osv, men også fordi det tar lenger tid å komme seg etter ks. Mannen min jobber mye og vi har 2 barn fra før som jeg må ta meg av. :)

Jeg ville valgt keisersnitt av frykt for hvordan det ville gått med både baby og meg selv under setefødselen.

Jeg ville setefødsel. Mor og barn overvåkes nøye ved en setefødsel, og for min del har jeg født før så da har et stort barn banet vei tidligere.

Nå har jeg et akutt snitt med baby som satt fast bak meg, så hadde nok valg KS igjen. Tror ikke baby i sete hadde kommet ut rett og slett. Men hvis jeg ikke hadde hatt det keisersnittet fra før hadde jeg helt sikkert valgt vaginalt. KS var veldig vondt etterpå, og man blir nokså handicappet en god stund. Så hvis vaginalt er mulig tror jeg det er mye bedre :) Og de er kjempeflinke på vaginale setefødsler i Norge :)

Har selv et akutt keisersnitt bak meg (grunnet preklampsi) og en vaginal fødsel. Personlig ville jeg valgt å forsøke på setefødsel. Kom meg mye raskere etter fødsel enn keisersnitt, hadde mye mindre vondt og var en kjempe fordel å kunne løfte mer enn bare baby i de første 6 ukene.
Man overvåkes nøye under setefødsel og de har alltid et team stående klart om det skulle oppstå noe.
Ønsker deg lykke til med valget og forestående fødsel/forløsning :)

Har selv et akutt keisersnitt bak meg (grunnet preklampsi) og en vaginal fødsel. Personlig ville jeg valgt å forsøke på setefødsel. Kom meg mye raskere etter fødsel enn keisersnitt, hadde mye mindre vondt og var en kjempe fordel å kunne løfte mer enn bare baby i de første 6 ukene.
Man overvåkes nøye under setefødsel og de har alltid et team stående klart om det skulle oppstå noe.
Ønsker deg lykke til med valget og forestående fødsel/forløsning :)
Tusen takk ❤️

Jeg valgte ks. Jeg var egentlig innstilt på vaginalfødsel helt til vi fant ut at hun lå i tverrleie. Noen uker før termin lå hun i seteleie. Da fikk jeg velge. Og valget var enkelt. Jeg hadde rukket å omstille meg. I tillegg var det helt i begynnelsen av corona og det meste var bare kaos. Jeg var redd det skulle oppstå komplikasjoner og at jeg måtte ha akutt ks og at det ikke skulle være kapasitet.. Så jeg var føre var. Veldig glad for ks i dag. Hadde ingen komplikasjoner og var på bena etter tre timer og ute av sykehuset etter to dager. Hadde valgt det samme igjen.

Valgte ks pga første barn og større risiko for baby med sete fødesel

Tror at jeg ville valgt keisersnitt, selv om det er kjipt. Ved keisersnitt øker risikoen for mor, men ved vaginal setefødsel øker risikoen for barnet... Det kan oppstå oksygenmangel, for eksempel. Sjansen er fortsatt liten, men jeg vil ikke ta den.

Fødte tvillinger, begge i setet, i uke 38. Hadde riktignok født et barn før, men tvillingfødselen var en drøm. Jeg ville prøvd vaginal fødsel, siden du da blir fulgt opp mer i fødsel, så kan terskelen for KS være lavere.

Jeg fødte første i seteleie. Gikk veldig fint og ville valgt det igjen:) Følte meg godt passet på og ivaretatt under hele fødselen.

Min datter kom til verden med planlagt keisersnitt dagen over termin. Jeg var innstilt på vaginal fødsel om den skulle starte før, men ønsket å ha en deadline. Glad for at hun kom som hun kom:Heartred

Min datter kom til verden med planlagt keisersnitt dagen over termin. Jeg var innstilt på vaginal fødsel om den skulle starte før, men ønsket å ha en deadline. Glad for at hun kom som hun kom:Heartred

blir ikke planlagt ks gjort før termin?

blir ikke planlagt ks gjort før termin?
Det må ikke være før termin. Jeg ønsket, som sagt, vaginal fødsel, men ønsket en deadline. Derfor ble keisersnitt bestemt dagen over termin. Dette fikk jeg velge selv. Kunne selvsagt valgt før, men igjen, ønsket var vaginal fødsel.

Keisersnitt, noe annet er uaktuelt. Alle jeg kjenner som har prøvd har endt i hastekeisersnitt:bag:
Jeg var i sete og mamma ble anbefalt keisersnitt, hun var oppe og gikk samme dag og følte seg i superform.

Det må ikke være før termin. Jeg ønsket, som sagt, vaginal fødsel, men ønsket en deadline. Derfor ble keisersnitt bestemt dagen over termin. Dette fikk jeg velge selv. Kunne selvsagt valgt før, men igjen, ønsket var vaginal fødsel.

ok jeg fikk beskjed det ble gjort før termin og skal ha pks igjen og har tenkt det blir før men vil ikke ha vanlig fødsel da

Back
Topp