Sete nr 2

Migica

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
❤ Aprilbarna19 ❤
It's gonna be May 2019
Vet dette er leeenge til ennå altså. Men jeg synes det er greit å være litt forberedt på den jungelen av seter der ute, og tester sier nødvendigvis ikke så mye om hvordan brukeren opplever setet i hverdagsbruk. Så dere med små barn fra før minsten kom, anbefalinger av bakovervendt sete etter nyfødtsetet?
 
Har selv axkid minikid til storesøster og er veldig fornøyd med det! Har kjøpt britax two way som står i besteforeldrene sin bil, enkelt og greit sete, men ikke så behagelig som minikid. Samboeren kjøpte britax multitech som han har i sin bil, jeg hater det. Stort, klumpete og hardt å sitte i. Vet mange er fornøyde med maxway plus og klippan century også, men har ikke personlig erfaring med de. Finnes forøvrig masse info i gruppen «bilstoler» på Facebook :)

De setene jeg har nevnt er forresten bare beltemonterte siden isofix ikke er godkjent over 18kg og jeg ville ha en stol som varer ut hele bakovervendt perioden:)
 
Axkid minikid har jeg hørt mye bra om, vi har et britax sete, det er hardt og klumpete, vi har også besafe modular (med isofix) og det er greit når de er mindre, for man kan justere hellingen, så de kan ligge litt mer om de skal sove osv. Men syns det fort ble trangt.

Min bror har cybex sirona som du kan snu slik at det er enkelt å sette de inn i bilen, det er genialt! Og bedre plass der enn med besafe (vi har samme bil)
 
Tusen takk!
Ser jeg må lese litt på de dere anbefaler :). Uten isofix er ett must da vi ikke har det i bilen. Og når beltemongerte holder lengre så er det ingen tvil :)
 
De tre stolene som varer lengst bakovervendt er (og i denne rekkefølgen): Klippan Century, Britax Max Way Plus og Axkid Minikid. Så må man jo finne ut hvilke som passer i bilen og til barnet. Anbefaler absolutt å sjekke gruppen nevnt over her på FB.
 
Vi har hatt maxi cosi 2waypearl, og er veldig fornøyd med det. Vi hadde besafe izi plus i bil nr to,men det solgte vi. Tok så mye plass, også vil vi ha isofix på begge stolene til lillesøster:)
Storebror er forresten over 4 år og 17 kg, så isofix kan holde ut bakovervendt perioden :)
 
Vi har hatt maxi cosi 2waypearl, og er veldig fornøyd med det. Vi hadde besafe izi plus i bil nr to,men det solgte vi. Tok så mye plass, også vil vi ha isofix på begge stolene til lillesøster:)
Storebror er forresten over 4 år og 17 kg, så isofix kan holde ut bakovervendt perioden :)

Kommer litt an på definisjon av "bakovervendtperioden". :p Vi voksne er også tryggere bakovervendt, så anbefalingen er jo bakovervendt til minst 4 år, men absolutt helst lenger enn det (siden barn er mer sårbare enn voksne, tross alt pga deres fysikk). Da blir det gjerne så lenge det finnes bakovervendt bilstol barnet kan passe i. Så opp til 6-8 år går gjerne helt fint i nevnte største stoler. :) Isofix varer vanligvis kun til 18 kg, og de fleste barn kan derfor sitte lenger i lange beltefestede stoler, men selvsagt noen smalere/kortere barn som kan sitte veldig lenge i isofix-stoler og. :D

Og til Migica: Beltefestet er like trygt som isofix, så lenge man fester stolen riktig. Bare så du vet det til du skal i gang med å utforske bilstol-jungelen. :hilarious:
 
Last edited:
Jeg har Axid minikid til min, og jeg bare elsker det setet!
Lett å montere (Når du skjønner det) stort men tar liten plass. og virker godt å sitte i for mini :)
 
Og til Migica: Beltefestet er like trygt som isofix, så lenge man fester stolen riktig. Bare så du vet det til du skal i gang med å utforske bilstol-jungelen. :hilarious:
Ja det er godt å høre. Og jeg tenker at stol nr 2 står i bilen permanent og vil da ikke bli koblet ut og inn hele tiden. Da minsker det jo faren for feilfesting om man leser skikkelig på hvordan det gjøres. Isofix er kjekt det altså, men kjøper ikke nye bil eller bruker tusenvis på å sette inn dette når beltefestet er like bra. Basen til setet vi har nå sitter som støpt ennå. Sjekker med jevne mellomrom. Den beveger seg mindre enn om den hadde vært festet med isofix.
 
Kan man forresten ta med barnet og prøvesitte i butikken?
 
Ja det er godt å høre. Og jeg tenker at stol nr 2 står i bilen permanent og vil da ikke bli koblet ut og inn hele tiden. Da minsker det jo faren for feilfesting om man leser skikkelig på hvordan det gjøres. Isofix er kjekt det altså, men kjøper ikke nye bil eller bruker tusenvis på å sette inn dette når beltefestet er like bra. Basen til setet vi har nå sitter som støpt ennå. Sjekker med jevne mellomrom. Den beveger seg mindre enn om den hadde vært festet med isofix.

Ja, helt riktig. Lær å feste riktig første gang, så er sikkerheten helt i orden. Bilens belter er jo laget for å holde igjen hele voksne mennesker, så selvsagt er det helt trygt. Og siden beltefestet varer lenger bakovervendt enn isofix så er det egentlig bortkastet å skaffe isofix også. :p

Axkid Minikid varer kortere enn de to andre bakovervendte jeg nevnte. Det er en ny utforming av nakkestøtten på denne stolen (fra 2018) som gjør at den varer noe kortere nå. Eldre utgaven av Minikid varte lenger. Max Way Plus har et eget komfort-innlegg som kan kjøpes separat om man ønsker ekstra støtte i rumpa. Klippan varer absolutt lengst, men er for smal for noen bredskuldrede barn. Og alle tre stolene er litt ulike mtp helling og hvor bratte bilseter de skal monteres i. Så sjekk gjerne i gruppa hva folk tenker om stolen i din bil.

Om du ikke finner fysisk butikk du kan prøve stolene i (i butikk får du prøvemontere sete i din bil med ditt barn) så er det mange i gruppa som lar fremmede få prøve deres stoler. Så spør/søk der etter noen i ditt område. Husk å prøve nye Minikid og ikke gamle modellen. Siden gruppas misjon er å fremme lengst mulig bruk av bakovervendt stol er det mange som gjerne deler erfaringer og testing av stoler. Masse fine engasjerte folk der. :)

Her litt bilder og info hentet fra gruppen:

Her er Minikid ved siden av Century:
FB_IMG_1546719320088.jpg

Max Way Plus varer noe lenger enn Max Way.

FB_IMG_1546719865239.jpg

Det er 48 cm rygg på Century, 44 cm på Max Way Plus og 41 cm på nye Minikid. De cm er viktige for varighet.
 
Ja, helt riktig. Lær å feste riktig første gang, så er sikkerheten helt i orden. Bilens belter er jo laget for å holde igjen hele voksne mennesker, så selvsagt er det helt trygt. Og siden beltefestet varer lenger bakovervendt enn isofix så er det egentlig bortkastet å skaffe isofix også. :p

Axkid Minikid varer kortere enn de to andre bakovervendte jeg nevnte. Det er en ny utforming av nakkestøtten på denne stolen (fra 2018) som gjør at den varer noe kortere nå. Eldre utgaven av Minikid varte lenger. Max Way Plus har et eget komfort-innlegg som kan kjøpes separat om man ønsker ekstra støtte i rumpa. Klippan varer absolutt lengst, men er for smal for noen bredskuldrede barn. Og alle tre stolene er litt ulike mtp helling og hvor bratte bilseter de skal monteres i. Så sjekk gjerne i gruppa hva folk tenker om stolen i din bil.

Om du ikke finner fysisk butikk du kan prøve stolene i (i butikk får du prøvemontere sete i din bil med ditt barn) så er det mange i gruppa som lar fremmede få prøve deres stoler. Så spør/søk der etter noen i ditt område. Husk å prøve nye Minikid og ikke gamle modellen. Siden gruppas misjon er å fremme lengst mulig bruk av bakovervendt stol er det mange som gjerne deler erfaringer og testing av stoler. Masse fine engasjerte folk der. :)

Her litt bilder og info hentet fra gruppen:

Her er Minikid ved siden av Century:
Vis vedlegget 299917

Max Way Plus varer noe lenger enn Max Way.

Vis vedlegget 299918

Det er 48 cm rygg på Century, 44 cm på Max Way Plus og 41 cm på nye Minikid. De cm er viktige for varighet.
Takk for utfyllende info!
Det var stor forskjell på størrelsen ja!
 
Back
Topp