Serr?

marutt

Glad i forumet
Jeg bare ser på den MAM-reklamen som ruller over skjermen her og begynner å lure... Nå begynte man og sterilisere smokker? Syns da alltid at jeg har sett smokker på bakken og på gulvet, og mødre dytter den inn i munnen på ungen :p

Skjera? Skal de ikke ha litt skitt?

ehm... jeg går ut fra at du er førstegangsgravid eller prøver på første...

Man skal ALLTID sterilisere smokker, flasketuter og alt som skal i barns munn regelmessig før fyllte 6mnd alder.
Mister man smokkene på gulvet/ute på bakken, er d en selvfølge at disse putter man ikke i munnen på små babyer, heller ikke store for den saks skyld..

Ooookei.. Så hvis ungen spytter ut smokken, så må du koke den før du putter den inn igjen? Hver gang? Eller hvor går grensen?

I forbindelser med flasker har jeg liksom sett at de kokes, så har ikke tenkt noe mer over det, før jeg leste at man kan faktisk vaske dem i oppvaskmaskin... (?)

Jeg har forstått det slik at smokker skal steriliseres før første gangs bruk (for å få bort event. kunstige stoffer som måtte være i/på de etter produksjon). Og at de (før babyen er rundt 5-6mnd kan steriliseres litt innimellom. Men at det ikke er farlig at den faller i bakken osv. De skal jo lære seg å bli immune mot visse daglige bakterier.

Flasketuter og flasker må derimot steriliseres etter hver bruk til spebarn pg av melkebakterier som dannes. Disse er regelrett farlige for babyen. Det er derfor gulpegluter skal vaskes på høy varme. I gulp er det mye av disse bakteriene.
Etter 6 mnd kan visst flasker vaskes i oppvaskmaskin har jeg forstått. 

Ellers så tror jeg på normal sans for dette med bakterier. De er ikke laget av porselen, og skal heller ikke ut i en verden som er sterilisert. Så med mindre bakteriene er direkte farlige (slik som melkebakterier) så klarer nok ungen seg fint :) 

Men hva vet vel jeg.. Jeg er jo "bare førstegangs"....

Ja, dette var litt mer sånn jeg hadde sett for meg... :)

Følte meg litt dum etter første kommentaren jeg fikk :p

Jeg pleide å sterilisere smokkene (+flasker) lenge til de eldste barna. Hadde alltid med meg noen ekstra steriliserte smokker i vesken. Det hendte nok at de fikk smokken tilbake i munnen etter den var falt i bakken, men da var jeg innom et toalett og vasket den. For fem år siden mener jeg at det ble sagt at man feks aldri skulle putte babyens smokk i egen munn, nå har jeg lest at det er bra å gjøre det :-).

Jeg har forøvrig kjøpt inn mam smokker, synes den boksen er veldig smart, jeg :-).

Sier meg enige i de fleste innleggene her. Kokte selv det meste av kopper, smokker og flasker lenge med nr 1. Faktisk helt til en god venninne kommenterte at min jente tross alt satt i sandkassen og tyllet i seg sand og annet hun fant på sin vei, og sikkert ikke hadde så veldig vondt av at ikke alt ble kokt før bruk (Holder med en vanlig vask).
hihi - ikke alltid så lett å se det selv ;)

Men koker selvfølgelig smokkene enda innmellom..

Jeg har vært forsiktig i begynnelsen når de er helt små, etterhvert som de vokser er det mindre nøye... 

Men har tatt en runde med koking med jevne mellomrom :) 

Frem til barnet er rundt 4-5 mnd steriliseres smokker/flasker osv. Ligger den i sengen ved siden av babyen kan den puttes i munn igjen, men faller den på gulvet bør den vaskes og steriliseres. 

Når barnet er 4-5 mnd begynner det stort sett å få smake på annen mat også, slik som grøt, samt mange barn begynner jo å bli ganske så mobile da, så poenget med å sterilisere er da vekk :) Vet om de som steriliserer helt til barnet er nesten året *knise* så mye unødvendig arbeid da gitt!

Back
Topp