Ser du opp til høyt utdannete da?

ORIGINAL: hissigproppen

Njæh.... Ikke spesielt egentlig.

Det er ikke utdannelsen som avgjør om jeg ser opp til mennesker..

Ja, men da mener jeg høyere enn bachelorgrad, som er det nye artium. Ser ikke opp til alle trekk ved den personen av den grunn, men kunnskapsnivået til personen.

Før noen sprekker for at jeg sier jeg ser opp til universitetsutdannede, kan jeg opplyse om at jeg ser opp til svært mange andre typer mennesker også, med og uten utdanning.

ORIGINAL: Regan

Ja! Ser veldig opp til de!

Men ser mer opp til de som har jobbet seg opp til høye stillinger UTEN utdanning!

sign

Jeg ser opp de til som orker å fullføre phd-graden innen mitt yrkesfelt, jeg mistet motivasjonen langt før den tiden [;)] ellers ser jeg opp til mennesker som er flinke og gir alt de har, utdannede eller ikke...

Neh.. egentlig ikke. Som nevnt tidligere her er det litt flere faktorer som skal til for å si om et menneske har intelligens... skoleflink er ikke godt nok. Men det er litt "status" i å ha høy utdannelse og den kjøper jeg... men jeg behøver ikke se opp til det av den grunn.

Et av de største neka jeg kjenner er professor i både Latin, Fransk og Tysk. Sorry mac... eier ikke et sosialt gen i hele kroppen.
Psykopater kan også ta utdannelse tenker jeg.

Jeg ser opp til mennesker med høy grad av integritet og faglig refleksjon innenfor sitt fag. Om det er en ingeniør eller snekker spiller ingen rolle. Jeg liker folk som kan reflektere og diskutere og ha et overblikk over sin egen praksis. Jeg tenker kanskje at dette forekommer oftere hos folk med høyere utdannelse fordi det er en del av utdannelsen. Men, det gjelder langt fra alle med høyere utdannelse! Og det kan også hende at min omgangskrets kun består av høyt utdannende, samt at jeg selv har liten innsikt i praktiske fag og at jeg dermed ikke er den rette til å besvare hvem som er mest reflektert.

Gjør igrunnen ikke det heller...
Vet ikke hvorfor... Kanskje fordi jeg tror at alle kan klare å ta høy utdanning hvis de bare vil...

Jeg ser opp til mennesker med god kompetanse og er dyktige i jobben sin. Hvordan de har tilegnet seg dette er mindre viktig[:)]

Ikke BARE pga utdannelse nei? Er det normalt? Selvom de har aldri så mye utdannelse kan de være rasshøl tvers igjennom, ikke mye å se opp til i min verden. 

Ser opp til de som har funnet sin "greie", som står på og har gjort det til sin vei i livet jeg. Uansett om det er mange år på skolebenken eller om de har prøvd og erfart[:)]

ORIGINAL: Ancita

Samme her. Finnes nok av idioter med høy utdanning.
Intelligens er ikke bare det å være "skoleflink"!

Nei, jeg ser ikke spesielt opp til dem..
Hvis jeg hadde ønsket det så kunne jeg jo blitt lege selv, men det vil jeg altså ikke.
Det er helt andre grunner til at jeg ser opp til mennesker. [:)]

Ser ikke opp til de kanskje men jeg respekterer veldig det at dem har gjort en innsats og klart å få seg en utdaning. [:)]

For meg handler det ikke om å se opp til noen på bakgrunn av deres valg, men jeg respekterer dem som har gjort noen valg og er stolte av de valgene de har gjort, og som står inne for det. Det være seg en som er stolt av å jobbe i matbutikk og en som er stolt av å være lege. For meg handler det ikke om yrkestittel eller utdannelse, men den holdningen man har til eget yrke og virksomhet. [:)] Derimot har jeg lite til overs for dem som dag etter dag, år etter år, klager og bærer seg over hvor fælt de har det i jobben sin osv uten å gjøre noe med det.

Jeg ser ikke automatisk OPP til NOEN mennesker, uansett gruppe.. Respekt er noe de må gjøre seg fortjent til..

Men skal jeg være bunnløst ærlig; så må ofte de med høyere utdanning anstrenge seg litt EKSTRA for at jeg skal se opp til dem, i motsetning til de med lav eller noe utdanning.. Men det bunner nok i dårlig erfaring, da flere i den gruppen har vist seg å være arrogante og mangle empati enn i de andre gruppene (en større del av gruppen altså)..

Back
Topp