Ser bevegelser utenpå magen, men kjenner de ikke

Sykesøsteren

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Februarbarna 2023
Har dere opplevd å se bevegelsene utenpå magen, men ikke kjenne de? Har vært litt bekymret i det siste fordi jeg synes bevegelsene har vært litt mindre og svakere. På morgenen idag gikk jeg derfor virkelig inn for å plage baby, men alle triksene i boka. Drakk noe iskaldt, drakk noe søtt, spiste noe søtt, spilte musikk helt inntil magen med telefonen. Lå og telte bevegelser, og kjente jo passe mange. Synes dog fortsatt de var svakere. La meg til slutt nesten over på ryggen, dro opp genseren og la meg til å stirre på magen. Og tror dere ikke magen bulte og bølget seg masse?? Men jeg kjente bare en brøkdel av disse bevegelsene. Hvis jeg holdte hånden ganske hardt inntil magen, så kunne jeg kjenne bevegelse mot hånda. Har også opplevd at jeg og mannen ligger på sofaen og ser f.eks film, mens mannen holder på magen min. Så sier jeg til han at jeg har ikke kjent liv på en stund nå. Da kan han si at han har jo kjent masse mens vi har ligget der. Synes det er så rart! Ble langt dette, men noen andre som opplever det samme?

Har dere opplevd å se bevegelsene utenpå magen, men ikke kjenne de? Har vært litt bekymret i det siste fordi jeg synes bevegelsene har vært litt mindre og svakere. På morgenen idag gikk jeg derfor virkelig inn for å plage baby, men alle triksene i boka. Drakk noe iskaldt, drakk noe søtt, spiste noe søtt, spilte musikk helt inntil magen med telefonen. Lå og telte bevegelser, og kjente jo passe mange. Synes dog fortsatt de var svakere. La meg til slutt nesten over på ryggen, dro opp genseren og la meg til å stirre på magen. Og tror dere ikke magen bulte og bølget seg masse?? Men jeg kjente bare en brøkdel av disse bevegelsene. Hvis jeg holdte hånden ganske hardt inntil magen, så kunne jeg kjenne bevegelse mot hånda. Har også opplevd at jeg og mannen ligger på sofaen og ser f.eks film, mens mannen holder på magen min. Så sier jeg til han at jeg har ikke kjent liv på en stund nå. Da kan han si at han har jo kjent masse mens vi har ligget der. Synes det er så rart! Ble langt dette, men noen andre som opplever det samme?

Jeg har opplevd dette selv en periode! Synes det er helt merkelig, for det blir bare trangere og trangere. Men jeg har opplevd å se bevegelser, men så vidt kjenne det. Kanskje det har noe med mengden fostervann å gjøre? Føler også jeg kjenner bevegelser kraftigere når det er litt trykk mot magen:rolleyes:

Jeg har morkaka bak. Kanskje fordi jeg var litt overvektig fra start så er det ikke så trangt for mini enda?
Kan hende det. Jeg ligger i heeeelt øvre del av normalen på SF-mål, så tror jeg har "stor" livmor/god plass. Kjenner henne ganske mye da, og når magen beveger seg kan jeg nok stort sett kjenne det. e siste dagene har jeg faktisk kjent henne når jeg står/går oppreist og- det gjorde jeg ikke før.

Godt å høre det er flere som har opplevd lignende. Jeg får bare begynne å se mye på magen min når jeg blir usikker på dette med å kjenne liv. Har begynt å stresse veldig rundt dette med bevegelse i magen. Det er mange uker igjen og jeg kan ikke tenke så mye på dette som jeg gjør nå, da blir jeg helt utslitt.. Når jeg våkner på natta så kjenner jeg også etter liv, og hvis jeg ikke merker noe så tenker jeg mye på det og noen ganger prøver jeg å få bevegelser ved hjelp av iskaldt vann feks. Hjelper ikke akkurat på søvn :confused005

Jeg hadde morkaken nede ved livmormunnen sist. Så vet ikke om den har trekt seg oppover nå, og om den isåfall er foran eller bak.

Hvis du er usikker, og forbi uke 24, er det alltid fint med en telefon til fødeavdelingen. Bevegelsene utenpå magen kan være fostervannet som beveger seg når babyen rører på seg, men jeg ville likevel bare regnet de bevegelsene du kan kjenne inni magen når du skal bedømme om bevegelsene er like hyppige og kraftige som tidligere :) ❤️

Hvis man har født før, kan livmoren sprette opp og utvide seg litt raskere i starten slik at babyen får mye plass, men tror det først og fremst har med antall tidligere fullgåtte svangerskap heller enn startvekten. Men litt uti andre trimester skal det ikke ha så mye å si for hvor mye du kjenner.

• Liker
Reactions: HCS
Back
Topp