September 2018

Haha, jeg og :p
Faktisk litt bekymra for akkurat det, jeg la på meg intet mindre enn 8 kg under vinterens og vårens hormonhelvete, og jeg hadde noen kg for mye før oppstart. Gikk ned igjen fem av dem over sommeren, men ser at et par av dem har sneket seg på i løpet av ferien :eek::oops::rolleyes:

Disse kiloa er noe herk!
Jeg så 86 på vekta da samboeren fylte 28 år i februar i fjor... Og da fikk jeg litt hetta...
Nå ser jeg 74.0 ofte, så har klart å gå ned litt. Og er ganske redd for å fyke oppover igjen...

Vi får oppmuntre hverandre til å trene og være i aktivitet. Slitter med vekta her å, gjort det siden jeg slutta på p-piller.

Pillene slutta jeg på da jeg ble prøver i 2007, så kan ikke skylde på dem :hilarious::rolleyes:

Jeg gikk opp 30 kg under sist graviditet. Da poden ble født gikk jeg ned 10 kg, men de resterende 20 ble igjen. var superaktiv i barselperioden, ammet og var melkegiver, men kiloene satt bom fast. Så begynte jeg å jobbe igjen. Sitter på kontor... Da kom kiloene krypende igjen, og plutselig veide jeg nesten det samme som da jeg var høygravid :o Nå har jeg slanket meg siden januar og gått ned ca 20 kg. Har fortsatt 10 kg igjen til jeg er på ønsket vekt, men de håper jeg at jeg må ta etter en eventuell graviditet ;)

Vekt er tydeligvis vanskelig for mange :(
Er det noen som har fått avbrutt forsøk fordi de veide for mye?

Her er det mannen som er livredd sprøyter, så jeg var overlatt til meg selv :hilarious:
Samme her, mannen svimer nesten av bare han ser en sprøyte [emoji38] Heldigvis har jeg ingen problemer med sprøyter. Og enda godt er det for i forgårs ble det totalt 6 sprøyter på meg pga gallesteinsanfall og tur på legevakta sent på kvelden [emoji85][emoji21]

Samme her, mannen svimer nesten av bare han ser en sprøyte [emoji38] Heldigvis har jeg ingen problemer med sprøyter. Og enda godt er det for i forgårs ble det totalt 6 sprøyter på meg pga gallesteinsanfall og tur på legevakta sent på kvelden [emoji85][emoji21]
Oi, brutalt! Håper det går bra med deg :) :Heartpink

Oppstart med cetrotide for meg i dag, hadde glemt at den svir :shifty:
Så i dag og at det står i bruksanvisningen at man skal sjekke for blod før man sprøyter inn, og hvis det kommer blod skal man kaste hele sprøyta og finne en ny. Er det noen som faktisk gjør det..?
På sykepleien lærte vi at det ikke er nødvendig å aspirere (trekke ut stempelet for å sjekke for blod) ved subkutane sprøyter så det høres jo litt rart ut, man får uansett ikke gjort det med pennene og om de sprøytene du tar er subkutane bør det være samme greia der... Er det små ferdigfylte 1ml sprøyter? Om det er stempel kan du evt prøve å aspirere men jeg ville nok ikke brydd meg så mye om det. At det blør litt etterpå er vanlig, det hender man treffer små kappilærer, men man setter ikke medisinen i blodet av den grunn.

På sykepleien lærte vi at det ikke er nødvendig å aspirere (trekke ut stempelet for å sjekke for blod) ved subkutane sprøyter så det høres jo litt rart ut, man får uansett ikke gjort det med pennene og om de sprøytene du tar er subkutane bør det være samme greia der... Er det små ferdigfylte 1ml sprøyter? Om det er stempel kan du evt prøve å aspirere men jeg ville nok ikke brydd meg så mye om det. At det blør litt etterpå er vanlig, det hender man treffer små kappilærer, men man setter ikke medisinen i blodet av den grunn.
Jei, en sykepleier :D
Bemfola er penn, så der er det bare å trykke rett inn. Men cetrotiden blandes selv, og settes deretter. Det er stempel og man skal tydeligvis aspirere, men jeg har aldri gjort det. Det har kanskje kommet en dråpe blod eller to etter både bemfola og cetrotide, men jeg har alltid bare tenkt at jeg har truffet en eller annen liten blodåre. Det hørtes veldig dramatisk ut å skulle kaste dem, det er jo ganske dyre greier :p

hadde helt glemt dette, men nå husker jeg at det stod noe om det. Opplevde ikke blod da jeg brukte Orgalutran. Usikker på om jeg hadde kommet til å kaste den. Heller prøve å stikke på nytt.
Med mindre du kan skifte sprøytespiss må du ikke stikke på nytt, skal aldri sette samme sprøytespiss to ganger [emoji6] hilsen sykepleieren

Med mindre du kan skifte sprøytespiss må du ikke stikke på nytt, skal aldri sette samme sprøytespiss to ganger [emoji6] hilsen sykepleieren
Takk! Ser du har svart Laufey om dette, det var bra å lese! Tenker det er bedre å bare trykke inn innholdet heller enn å stikke på nytt da.

Jei, en sykepleier :D
Bemfola er penn, så der er det bare å trykke rett inn. Men cetrotiden blandes selv, og settes deretter. Det er stempel og man skal tydeligvis aspirere, men jeg har aldri gjort det. Det har kanskje kommet en dråpe blod eller to etter både bemfola og cetrotide, men jeg har alltid bare tenkt at jeg har truffet en eller annen liten blodåre. Det hørtes veldig dramatisk ut å skulle kaste dem, det er jo ganske dyre greier :p
Ja blod etterpå er ingen fare, men om det kommer blod når man aspirerer står man i en blodåre og bør da strengt tatt kaste den og blande en ny...aldri opplevd å aspirere blod på en subkutan injeksjon men at det blør litt etterpå er som sagt helt vanlig og ufarlig [emoji4]

Oi, brutalt! Håper det går bra med deg :) [emoji813]pink
Jada, litt øm i skinkene fortsatt etter sprøytene men det går bra håper jeg slipper flere anfall framover bare...

Ja blod etterpå er ingen fare, men om det kommer blod når man aspirerer står man i en blodåre og bør da strengt tatt kaste den og blande en ny...aldri opplevd å aspirere blod på en subkutan injeksjon men at det blør litt etterpå er som sagt helt vanlig og ufarlig [emoji4]
Da går vi for det :D
Takk for at du deler din kunnskap :)

Jada, litt øm i skinkene fortsatt etter sprøytene men det går bra håper jeg slipper flere anfall framover bare...
Håper du slipper flere! Aldri hatt selv, men har hørt at det er ganske vondt :(

Håper du slipper flere! Aldri hatt selv, men har hørt at det er ganske vondt :(
Ja det er helt forj*&#@ vondt [emoji21] Med fibro er jeg vant til mye smerter men gallesteinsanfall er det verste jeg har opplevd. Bør vel operere men det blir Ikke aktuelt på en stund nå...forhåpentligvis [emoji28]

Oppdatering fra meg etter kontroll idag; uttak mandag 3/9 og innsett 5/9

Ja det er helt forj*&#@ vondt [emoji21] Med fibro er jeg vant til mye smerter men gallesteinsanfall er det verste jeg har opplevd. Bør vel operere men det blir Ikke aktuelt på en stund nå...forhåpentligvis [emoji28]

Oppdatering fra meg etter kontroll idag; uttak mandag 3/9 og innsett 5/9
Satser på at du ikke kan opereres før om et års tid hvertfall :)
Og så spennende med oppdatering, nå er det jammen ikke lenge før vi skal flytte folk over på ruging! :D

Det er så kjedelig å bare måtte vente på mensen.. Såklart glad for at vi slipper sprøyter osv, missforstå meg rett, men å bare måtte vente på mensen, vente på el, vente på innsett, vente på å kunne teste osv.. Blir sprø [emoji28]

Satser på at du ikke kan opereres før om et års tid hvertfall :)
Og så spennende med oppdatering, nå er det jammen ikke lenge før vi skal flytte folk over på ruging! :D
Ja satser jo på det [emoji28] Ruging ja, begynner å skje ting framover nå, flere som er litt før meg i løypa også, dette blir spennende!

Back
Topp