Separasjonsangst

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Gutten min begynner plutselig å vise separasjonsangst igjen. Noen som har opplevd noe lignende?

Han hadde en periode da han var 14-16 mnd der han ikke ville slippe meg av syne. Etter det har han vært verdens mest selvstendige lille gutt, som sjeldent har brydd seg om han var alene eller sammen med meg. Når han har våknet om natten har han insistert på å bli på sitt eget rom, har nektet å sove sammen med oss.

Nå har alt forandret seg på ganske kort tid. Han vil ikke være alene i det hele tatt. Han skal være med meg overalt, kan ikke være igjen på stuen mens jeg rydder på kjøkkenet, går på do eller går ned i vaskekjelleren. Han vil gjerne være sammen med andre vekk fra meg da, men vil aldri være helt alene.De siste 3 nettene har han sovet tett inntil meg, og våkner innimellom med mareritt. Det virker som om han gjentatte ganger drømmer at han ikke får være med meg på badet, noe som tydeligvis er blitt en veldig stor sak for ham.[8|][&:]

Tror dere det er en forsinket reaksjon på å ha blitt storebror? At lilesøster er så nær meg hele tiden? Kan ikke se at han har opplevd noe annet som kan ha utløst det? Eller er det bare skremmende å være to år, og ha blitt så veldig stor og selvstendig? Kanskje alt han skal "gjøre selv" har blitt litt for mye for ham?

Det siste du skriver der høres jo ikke usannsynlig ut! Jeg klippet ut dette fra informasjonen om barna på dette alderstrinnet som ligger her på babyverden:

Drakampen mellom barnets behov for å være nær deg og ønsket om å bli en egen person, vil nå toppen dette året. Et øyeblikk suser han alene nedover gangstien, i det neste klamrer han seg til foten din med alle krefter.

Alma har i grunnen alltid både vært veldig selvstendig (å levere i bhg eller til andre som skal passe henne er aldri noe problem feks.) og veldig opptatt av å være nær. Hun vil fortsatt ofte være med meg på do, og vil helst alltid se meg når vi er her hjemme. Jeg kunne nok ikke gått ned i noen vaskekjeller...

Godt at han kan klamre seg litt til deg så lenge han trenger det da, og så går dette sikkert over. Spent selv her på hvordan Alma vil takle å bli storesøster, og ser for meg lignende reaksjoner..

Det der hørtes ut som Felix nå ja. Både det fra babyverden, og det du skriver om Alma. Han vil klare ALT selv, og er sånn sett veldig selvstendig. Han vil gjerne være med andre også, vinker blidt hadet bra til meg når han går ut med slektninger. Sist gikk jeg fra ham litt med musikklæreren også, og det var null problem. Om jeg derimot skulle hinte om å gå på do med han alene på stuen er det tydeligvis nok til å gi gjentatte mareritt, mens for en måned siden ville han aldri hatt tid til bli med meg på badet.

Jeg kom på at han egentlig har hatt to slike perioder tidligere. En fra 14-16 mnd, og før det fra 5-7 mnd, før han krabbet dit han ville selv. Regner med at det går over av seg selv denne gangen også.[:)] Egentlig er det litt koselig å ha to kosebabyer sammen med meg om natten.[:)][8D]

Back
Topp