Separasjonsangst...tips??? *langt*

2 guttegull

Forelsket i forumet
Nokon som har erfaring med separasjonsangst?

Begynner å bli forferdelig slitsomt å vere den einaste som blir "godtatt" av Kristian no. Misforstå meg rett; nærhet er utrolig koselig, men 24 timer i døgnet kan bli litt i overkant...
Pappan hans kan ha han på fanget i små perioder av gangen, men begynner fort å hyle...ikkje sutre liksom, men virkelig hyle til han nesten mister pusten. Andre kan ikkje ein gang ta i han før det er samme hylinga...
Han har hatt kolikk og har pga det vore for det meste i fanget...mitt fang. Det har nok gjort sitt til at han no er veldig "skeptisk" til andre.
I dei 3 mnd kolikken var som verst var det ingen som tilbydde meg hjelp. No når han har "roa" seg litt vil plutselig alle hjelpe til, men han er jo ikkje vant til andre enn meg, så det ender med at eg får han tilbake etter 2 min.

Når han skal sove må han sovne tungt på puppen. Når han blir lagt ned våkner han med ein gang. Har prøvd å la han sovne sjølv, men uten hell.
Bruker som regel mellom 1 og 3 timer på å legge han om kvelden. Ender ofte med at han sovner i senga med meg, med puppen i munn.
Våkner ein gang i timen heile natta...ikkje så sulten, men akkurat som han må sjekke om eg er der og må ha puppen for å roe seg. Smokk blir han hysterisk av så det er heller ingen hjelp i.
På dagen søv han i vogna hvis me er ute og går. Inne søv han kanskje 15 min. to ganger for dagen.

Blei langt dette, men kjenner eg er utruuuleg sliten no og trenger sårt gode råd. Har ein kjempetolmodig 4 åring som òg treng litt oppmerksomhet fra mamman sin. Litt tid for seg sjølv hadde og vore godt...om ikkje meir enn ein time aleine på butikken...

Sorry klaginga, men føler det er verdt eit forsøk om nokon kan komme med tips slik at det kan bli bedre.

ser att det e slitende ja, har ikke noen gode tips til deg, men du kan jo prøve å ta kontakt med helsestasjonen, de har ofte peiling på det meste!

Masse lykke til!

Har dessverre ingen tips for deg, men dytter slik at noen andre som vet kanskje trår til [;)] Lykke til - håper dere finner noe som hjelper [:)]

Takk takk[:)]
Har hatt kontakt med helsestasjon, men svaret var å ta tiden til hjelp...[:'(]
Har og hatt behandlinger hos manuellterapaut og han meiner det muskulære problemet er løst, men at han har separasjonsangst som følge av kolikken.

*dytter litt til*[:D]

Har du prøvd flere typer smukk?
Begge mine ville bare ha latex og ikke silikon.

Hvor ofte ammer du på dagen?
Min erfaring er at de sjelden våkner med kortere intervaller på natta enn de blir ammet på dagen.

Når du ammer på dagen, er det fint å ha en spise-våken-sove rutine. Slik kan hun venne seg til å sovne uten å sovne ved puppen. Og når han har fått mat, kan du legge han ned en liten stund under noen leker han kan strekke seg mot e.l. før du og av og til (gradvis) mannen din tar han opp for litt kos og lek. For når han blir urolig når han ligger alene, kan det hende han lettere tar til takke med andre -så lenge hvem som helst vil ta han opp.

Vil nok tro at du må tåle litt klaging og skriking en stund, men med en gradvis overgang og ikke la han være skrikete alt for lenge av gangen, burde han nok venne seg til mannen din og etter hvert andre.

Du kan jo også se hva som er best; Om du er i nærheten mens mannen din holder han, eller ikke. At du er i nærheten kan enten være betryggende så han "holder ut" lenger hos mannen din, eller så kan det at han ser/hører deg gjøre at han heller vil til deg...

Vet det er mange her inne som ikke vil la ungen sin skrike når de legger han/henne, men tror absolutt det kan væreløsningen for dere. Amme, sørge for at han er våken når du legger han i senga (han bør ikke sove sammen med deg om du skal gjøre han mindre "avhengig" -det å sove nærme han kan også være med på å gjøre at han våkner ofte om natta, enten fordi han hører deg eller lukter deg e.l. Vi la datteren vår på eget rom da hun var to uker, og etter det, sov vi mye bedre alle tre. Om han begynner å skrike etter at du har lagt han, gå inn og ro han ned med gjevne mellomrom. Om han roer seg når du kommer inn (helst uten å ta han opp, men gjør det også om han ikke roer seg), så vet du at han har det bra og han vet at du (og etterhvert mannen din og andre) alltid vil komme inn og se til han.

Du kan også prøve å la han sovne med en genser du har hatt på deg og /eller la han sovne på magen (også snu han når han har sovnet) om det kan hjelpe.
Også selvfølgelig mørkt og kjølig på rommet.

Håper noe av dette kan være til hjelp.

Forresten, en annen ting jeg tenkte på, er å pumpe deg av og til og la mannen din gi han fra flaske. Og la mannen gjøre ting som bleieskift og bading og andre lystbetinte aktiviteter med sønnen.

Lykke til!

Tusen takk for utfyllende svar og mange tips!!

Dette skal prøves! F.eks. har jo ikkje eg tenkt på at intervall mellom amming på dagen gjenspeglar seg om natta...
Og latex-smukk skal herved kjøpes inn. Har berre prøvd silikon, men latex kjennes vel kanskje meir ut som ein pupp[8|][:D]

Har tenkt tanken å flytte han på eige rom, men må berre samle litt energi først til å bli konsekvent nok. Det samme gjeld samsovingen. Skal det bli gjort skal det bli gjort skikkelig og skal fullføres[:D]

Igjen; TUSEN TAKK!!

Bare hyggelig :) Håper det hjelper! Ja, latex er jo mye mykere.

ORIGINAL: Cathrine83

Har dessverre ingen tips for deg, men dytter slik at noen andre som vet kanskje trår til [;)] Lykke til - håper dere finner noe som hjelper [:)]

har hatt det heilt likt som deg fram til no!! men i går prøvde vi latextutt, og med litt 'tvang' så funket det!![:D]
også det med amming. jeg har i det siste prøvd å la det gå ca 3 timer mellom hver amming, slik at han blir skikkelig mett hver gang. (har pleid å ligge med puppen heeeele tida) Og nå går det mye bedre også på natta!!!! For han har vert som din, skal ligge inntil meg med puppen i munnen og våker for å sjekke hver time. Men nå pupper jeg han i senga på kvelden når vi legger oss, så legger jeg han i sin egen seng, og han sover kansje hele 3 timer!![:D] ahhh....
Lykke til vertfall.. (det med seperasjonsangst har jeg ingen forslag til...)

Back
Topp