Separasjonsangst og legging

Marmil

Flørter med forumet
Gresskarfrøene2023
Hei!
Baby på straks 6 mnd har den siste uken helt klart hatt separasjonsangst.
Han blir fort urolig hvis han ikke ser meg/andre holder han lenge. Men det største problemet er legging. Jeg legger han som normalt, men han hyyyler når pappa skal legge. De siste to gangene har pappan gitt seg etter 1,5t.. og sekundet jeg tar over så roer han seg.
Jeg er litt usikker på hva som lønner seg her. Burde pappan stå i det? Burde jeg ta all leggingen til det gir seg?
Frykten er å ødelegge leggingen og forholdet mellom baby og far..
tips og delte erfaringer tas imot med stor takk! :)

Her har vi enda ikke finnet ut av legging, gullet er 10 mnd.. Kun puppen som gjelder.

Her har vi enda ikke finnet ut av legging, gullet er 10 mnd.. Kun puppen som gjelder.
Uff, helt utrolig hvor mye av tiden som går til å tenke på/bekymre seg for søvn og legging for disse små:happy8 Leggingen gikk helt fint her. Plutselig over natten var det bare full krise med pappan..

Det finnes andre ting far kan ta en legging, gi ett bad, les ei bok og så tar du selve legginga en tid.

Jeg tror det blir mer ødeleggende å tvinge til at pappaen må ta det om det bare fører til gråt

Det finnes andre ting far kan ta en legging, gi ett bad, les ei bok og så tar du selve legginga en tid.

Jeg tror det blir mer ødeleggende å tvinge til at pappaen må ta det om det bare fører til gråt
Ja, pappan gjør mye annet for å styrke forholdet med baby :)
Det er bare akkurat dette med leggesituasjonen jeg var usikker på hva som er best.. Tenker egentlig det samme som deg ang. leggingen. Er bare redd det skal bli vanskelig å bytte på igjen senere? Typ. hard runde med tilvenning.. Jeg kommer så klart til å gjøre det som er best for baby, men må legge til at han var veldig klistremerke de første 3/4 månedene. Endelig den siste måneden hat pappan kunne avlaste leggingen slik at jeg får en liten time for meg selv i ny og ne. Kjenner det er litt tungt å skulle ta det skrittet tilbake. Hvert fall hvis det gjør vondt verre..

Ja, pappan gjør mye annet for å styrke forholdet med baby :)
Det er bare akkurat dette med leggesituasjonen jeg var usikker på hva som er best.. Tenker egentlig det samme som deg ang. leggingen. Er bare redd det skal bli vanskelig å bytte på igjen senere? Typ. hard runde med tilvenning.. Jeg kommer så klart til å gjøre det som er best for baby, men må legge til at han var veldig klistremerke de første 3/4 månedene. Endelig den siste måneden hat pappan kunne avlaste leggingen slik at jeg får en liten time for meg selv i ny og ne. Kjenner det er litt tungt å skulle ta det skrittet tilbake. Hvert fall hvis det gjør vondt verre..
Det blir fort ett skritt fram, to tilbake så tre fremover :Heartred er lett å alltid ville ha fremgang, men så statisk er ikke folk, ikke småbarn heller.

Her begynte ikke pappaen å legge før lille var nærmere 8mnd. Da gikk det liksom av seg selv uten noe protest. Før det ble det alltid til at det var jeg som tok legging da jeg alltid ammet i søvn.

Det er helt normalt at barn et vil protestere om det er kun vant til at mor legger, så da må man nesten bare stå i det eller bestemme seg for å vente.
Dersom pappaen starter leggingen og "gir opp" etter en tid, lærer man barnet at "Bare jeg gråter eller protesterer lenge nok så kommer mamma og jeg får viljen min". Overganger vil alltid være litt vanskelig i noen dager.

Hos oss er tydelighet det viktigste. Hver gang vi ikke er tydelige på hvem som skal legge og det blir frem og tilbake skaper det tull for leggingen her. (Skjedde senest igår..)

Du kjenner uansett din baby best og vet hva som blir riktig for dere.

Back
Topp