Sengepose med sele

PMS

Forelsket i forumet
Hei

Noen som vet hvor man kan får tak i sovepose med seler?
Lille gutten min har begynt å snu seg over på magen på natten, og der blir han liggende å vræle... Snur seg ikke tilbake..
Begynner nemlig å bli lei av at jeg må opp å snu han x-antall ganger i løpet av natten

Jeg vet at de har på babyshop :)

Ok, takk :)
Lurte på om jeg måtte ta frem symaskinen og lage selv ;) hehe

PMS skrev:
Ok, takk :)
Lurte på om jeg måtte ta frem symaskinen og lage selv ;) hehe

Ja, det kan du vel. De koster noen hundre kroner så!
Dessuten er de klipsene man klipser av og på helt håpløse på de posene ;)

Vi hadde en sånn pose vi kjøpte på babyshop til gutten vår.
Den ble ikke brukt så lenge, for etter en stund klarte han å snu seg inni posen på et vis så det såg ikke noe bra ut å ligge sånn.. Fo da kom han hvertfall ikke tilbake på ryggen for å sove videre.. Så den ble fint pakka vekk..

Fatter ikke at folk tør å bruke slikt som spenner barna fast i sengen. Tenker på f.eks brannsikkerhet. La oss si at en brannmann som ikke kjenner mekanismen eller vet om at den er der skal redde barnet. Han har sekunder på seg, ser nesten ingenting, for rommet er tykt av røyk og er gjerne full av adrenalin. Oppskrift på katastrofe, det der... 

Jeg er en av de som synnes posene var fine men ikke med sele. Min store skrekk var hvis noe skulle skje evt brann eller noe og en som ikke vet at de er spent fast dermed ikke får emd seg barne
Som hs her sa så lenge barne klarer å snu seg selv så er det ingen fare. jeg brukte pose siden dyna ble sparket av og guttungen ble kald

Sicily skrev:
Fatter ikke at folk tør å bruke slikt som spenner barna fast i sengen. Tenker på f.eks brannsikkerhet. La oss si at en brannmann som ikke kjenner mekanismen eller vet om at den er der skal redde barnet. Han har sekunder på seg, ser nesten ingenting, for rommet er tykt av røyk og er gjerne full av adrenalin. Oppskrift på katastrofe, det der... 

sign!

Poenget er at han ikke vil ligge på magen. Er jo større sjansje for at han snur hodet rett ned og ikke får puste enn av brann.... Dessuten så ligger jo jeg rett ved siden av hvis noe skulle skje..

Jeg ville iallefall sldri funnet på å lge noe slikt selv, regner med at det er godkjent på en eller annet måte med tanke på brann/kvelning osv. Det r jo faktisk barn som har blitt kvalt i slike seler pga feil bruk.

Trodde de du får kjøpt nå er sånn for å feste under madrassen sånn at i tillfelle det blir brann så kan du løfte med barnet med madrass, de er vel ikke festet i sprinklene?

Hvis man er så bekymret for brann så får man ha en saks liggende på nattbordet eller noe da. Ungen er uansett ikke lenka fast i senga, så et par rykk og du har tatt med deg hele madrassen. Evt så ryker sømmene på "sela".

Jeg ville heller vært redd for at ungen skal snu seg rundt og kveles i dyna/madrassen enn brann altså. Jeg husker ikke når jenta mi snudde seg over på magen, men hu klarte ihvertfall ikke å snu seg tilbake på ryggen før hun var 10mnd.

Men en velger selv hva en er bekymra for!

Nina*Pina skrev:
Trodde de du får kjøpt nå er sånn for å feste under madrassen sånn at i tillfelle det blir brann så kan du løfte med barnet med madrass, de er vel ikke festet i sprinklene?

Den jeg hadde lånt var laget sånn at det var en stropp som var festet til posen i noen tynne løkker rett under arma til ungen, og den stroppen var laaang og gikk under madrassen. Var ikke festa til senga på noe vis.

Og en sterk/panisk brannmann klarer lett å rive av den stroppen om han ikke får til å klipse den av.

turboquattro skrev:

Sicily skrev:

sign!

Barnet er ikkje fast i sengen, det er kun fast i madrassen, og den kan ein løfte med seg, ingen problem. Ein brannmann er nok full av adrenalin, men såpass trena i slike situasjonar at han ville nok få til det der. Tenk på alle scenario ein brannmann er ute for, tenker han har vore borti at nokon sitter meir fast enn i ein sovepose!!

sogn78 skrev:

turboquattro skrev:

Sicily skrev:

sign!

Barnet er ikkje fast i sengen, det er kun fast i madrassen, og den kan ein løfte med seg, ingen problem. Ein brannmann er nok full av adrenalin, men såpass trena i slike situasjonar at han ville nok få til det der. Tenk på alle scenario ein brannmann er ute for, tenker han har vore borti at nokon sitter meir fast enn i ein sovepose!!

enig. mye hysteri rundtom gitt, hehe!

Har bare diskutert temaet med min manns nevø, som er brannsjef i kommunen der han bor.. Uansett hvor trent en brannmann er, så koster det likevel dyrebare sekunder å møte på sånne innretninger. Dere som tror det er "bare-bare" i brann aner tydelig ikke hva dere snakker om. Men ja, som dere sier, dere velger jo selv. 

Det er ikke ofte jeg sier dette med jeg er fullstendig enig med sicily! Og jeg synes forferdelig synd på barna som blir lagt i enn slik pose. Tenk om noen hadde spendt fast deg i senga, hadde du trives da? Nei om ett barn klarer å snu seg over er det ikke farlig lenger, og det hører med til babytiden at man må opp mange ganger om natten. Er det ikke magen eller sutten eller kanskje mat. Det går snart over det er bare en liten periode. Og om man sier det ikke er stor fare for at barnet ikke kan bli reddet ut pga brann, vet tydeligvis ikke hvor fort en brann eskalerer, jeg mener det var 40 personer som døde i brann i 2011. Hvor mange barn døde pga kvelning etter barnet har lært seg å snu seg over på magen i 2011?

Back
Topp