Sengekant

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg fikk høre at det ikke er anbefalt med sengekant i sprinkelseng og vugge... for 8 år siden var det ingen som snakket om at det var farlig så jeg brukte det den gang og har liksom sett for meg å kjøpe det nå også... [emoji85]
Skal dere ha sengekant i sprinkelsenger eller vugga?

Jeg har tenkt å ha[emoji5]

Jeg har tenkt å ha [emoji4]

Jeg har tenkt å ha, har ikke hørt at det er anbefalt å ikke ha. :oops:

Hvilken begrunnelse ligger bak den anbefalingen?
Dette var nytt for meg. Hadde planer om å anskaffe sengekant til den innkjøpte sengen (bedside crib).

Dette var nytt for meg. Hadde planer om å anskaffe sengekant til den innkjøpte sengen (bedside crib).
LUB som anbefaler å ikke ha det, utrygt sovemiljø øker sjansen for krybbedød.

2 farefaktorer. Ene er at ungen kan snu seg mot sengekanten å ikke få nokk oksygen. Andre er at med sengekant så er det ikke optimalt med oksigen og generell frisk luft nede i sengen.

Det var visst veldig mye snakk om at det ikke var anbefalt i 2015...
men så tenker jeg sånn at; dyne, pute, pledd i senga også kan være like farlig..

Men jeg vet ikke, ble litt usikker...

Vi hadde ikke til storebror (født i 2016) nettopp pga anbefalingene fra lub, var ikke noe savn, så kommer til å droppe det til lillesøster også[emoji4]

Brukte ikke til 2åringen og kommer ikke til å bruke nå[emoji4]

Vil også tilføye at sist eg var på termkngruppe var det ei som kom inn til en blå baby pga ungen hadde snudd seg inn mot babynesten, å det var helt tilfeldig at hun skulle se til babyen akkurat da! Flaks, for ungen klarte seg heldigvis, men tenk om hun ikke hadde skjekket til babyen? Så eg bruker ikke babynest uten at eg er der heller, vet mange bruker det i sengen til babyen.

Dette kan skje med dyner og spesielt med sånne kosekluter, men også bamser. Kjøp en sengekant som du kan feste/knyte fast i sprinkelsenga :) aaaaalle løse gjenstander kan potensielt være farlige! Tenk på samsoving da?! Mini her slo seg veldig i senga uten sengekant. Armer og bein satt seg fast og hodet fikk flere dunker i sprinklene.

Jeg har lært hard madrass og kun dyne der baby sover - ikke unødvendige ting som sengekant, pute, kosedyr, babynest osv i senga. Så kommer til å kjøre den linja :) Ganske redd for krybbedød eller kvelning!

Men tenker gjerne bruke en babynest i sofa ol, med oppsyn. Kosedyr kan jo henges opp istedet for å ligge løst i senga.

Pga anbefalinger skal ikke vi ha det, kan vurderes for pynten sin skyld når krybbedødfaren er borte.

Back
Topp