Sengekant

Januarbaby2017

Glad i forumet
Har tydeligvis mange spørsmål ang utstyr :P

Hvilken sengekant har dere? Gjerne link. Synes alle ser så tynne og lave ut, bortsett fra de som koster fra 600 kr og oppover. Man må kanskje opp i den prisen for å få noe som er greit?

Har fått låne denne fra ei venninne. Superheldig! Tok et raskt søk nå og ser den koster ca 600 kroner. Men føles bra med en tykk og god sengekant.

upload_2016-9-11_21-39-24.png

Til nr1 hadde jeg en tynn kant som skulle knytes fast i sengen. Men da han lærte seg å reise seg så stod han på den. Da ble den jo helt flat og klumpete. Har bestilt en tykk kant som står av seg selv denne gangen. Tenker at det blir lunt og fint ❤️

Men nå må du huske at sengekant øker sannsynligheten for krybbedød / kvelning. Man må ikke ha sengekant. En tynn en gjør det gjerne lettere for liten baby å snu seg bort.? Vi har en sengekant vi også, og gutten min på 1,5 skal absolutt ligge med pannen og nesen trykt inni sengekanten. Jeg ville helst ventet med sengekant. Trenger ikke det med det første :)

Kjøpte en tykk og fin sengekant på Babyshop, kosta 749,-
Jev betaler mer enn gjerne det for at den skal være så tykk som mulig, da reduseres risikoen for at den krøller seg ned i senga :)

Min erfaring er at man ikke trenger sengekant når babyen er nyfødt. Da ligger de jo helt rolig. Er mer når de blir eldre å spreller veldig rundt at det kan være greit. For å unngå at de setter fast bein å armer i sprinkelene. Da ville jeg valgt en slik tykk og stiv en. Da de andre sklir å blir dradd bort eller tråkka ned.

Vi hadde sengekanten fra Sebra til vesla (en lilla med ugler), den er stiv, tykk, og fantastisk god! Vesla er nå 4,5 år og har nettopp tatt sengekanten ut av senga. Så den er vel verdt de rundt 700,- den koster. De gangene hun har vært syk og kastet opp i senga, og vært uheldig å grist på sengekanten har det ikke vært noe problem å ta av trekket og vaske det..

Kommer nok til å bruke samme sengekant til lillebror når han kommer, da den er like fin nå som den var når vi kjøpte den for snart 5 år siden. Så hvis du som oss får en unge som er glad i myke kanter, og fordeler 700,- over 4 år, så er ikke prisen så ille.. :D :P

Min erfaring er at man ikke trenger sengekant når babyen er nyfødt. Da ligger de jo helt rolig. Er mer når de blir eldre å spreller veldig rundt at det kan være greit. For å unngå at de setter fast bein å armer i sprinkelene. Da ville jeg valgt en slik tykk og stiv en. Da de andre sklir å blir dradd bort eller tråkka ned.
Min erfaring er motsatt, eller kanskje man ikke trenger fra nyfødt.
Jenta vår ålte seg opp på ryggen i det ene hjørnet og stanget der hver kveld før hun ble tre måneder....

Anbefaler å kjøpe en tykk en da disse står av seg selv og ikke har sånne skumle snorer på seg. Vi begynte ikke å bruke sengekant før han var 5mnd og da kunne han fint snu seg vekk selv :)

Men nå må du huske at sengekant øker sannsynligheten for krybbedød / kvelning. Man må ikke ha sengekant. En tynn en gjør det gjerne lettere for liten baby å snu seg bort.? Vi har en sengekant vi også, og gutten min på 1,5 skal absolutt ligge med pannen og nesen trykt inni sengekanten. Jeg ville helst ventet med sengekant. Trenger ikke det med det første :)

Har forstått det sånn at årsaken til krybbedød i forbindelse med sengekant er fordi ungen får snorene rundt halsen eller ligger tett inntil sengekanten og får ikke puste? Og en normal baby skal klare å snu seg unna om sistnevnte skjer.

Vurderer å droppe sengkanten denne gangen. Ikke vært fornøyd tidligere. Men såg en slik sengeslange som jeg likte og tenker eventuelt den i stedenfor sengekant og babynest. vi får se hva det blir til

http://lillestjerne.no/produkt/sengeslange-3meter/

Har forstått det sånn at årsaken til krybbedød i forbindelse med sengekant er fordi ungen får snorene rundt halsen eller ligger tett inntil sengekanten og får ikke puste? Og en normal baby skal klare å snu seg unna om sistnevnte skjer.
Noen ganger skjer krybbedød uten at det er noe som helst i sengen. Og man vet ikke alltid hvorfor det skjer. Men er flere anbefalinger som skal forebygge det. Det er også litt forskjell på alder på babyer. En nyfødt baby vil ikke nødvendigvis klare å snu seg unna i søvne. En baby som klarer å snu snu seg og komme seg frem klarer det heller. Så igrunn er jo sengekant farligst for de minste babyene. Men statistikken viser jo lave krybbedød tall generelt i Norge. Sammenlignet med andre land.

Noen ganger skjer krybbedød uten at det er noe som helst i sengen. Og man vet ikke alltid hvorfor det skjer. Men er flere anbefalinger som skal forebygge det. Det er også litt forskjell på alder på babyer. En nyfødt baby vil ikke nødvendigvis klare å snu seg unna i søvne. En baby som klarer å snu snu seg og komme seg frem klarer det heller. Så igrunn er jo sengekant farligst for de minste babyene. Men statistikken viser jo lave krybbedød tall generelt i Norge. Sammenlignet med andre land.
Krybbedød er uforklarlig barnedød. Ergo død hvor de rett og slett ikke vet nøyaktig hva som var årsaken. Så kan ha vært sengekant, dyne, kosedyr, madrass, for varmt rom o.l.

40 % på alt av barneutstyr på Kid nå. Blant annet fine, tykke sengekanter. :) Har en derfra til storesøster og i morgen blir det nok en tur til Kid for to til. ;)

Har opplevd krybbedød i veldig nær familie, og da det ble konkludert med krybbedød ble det sagt at en normal frisk baby hadde klart å snu seg om h*n fikk luftveiene dekket til. Må bare for ordens skyld legge til at h*n ikke døde på grunn av at luftveiene ble dekket til.

40 % på alt av barneutstyr på Kid nå. Blant annet fine, tykke sengekanter. :) Har en derfra til storesøster og i morgen blir det nok en tur til Kid for to til. ;)

Kikket litt der, men syns ingen av de så noe særlig tykke ut? Hvilken tenkte du på? :)

Kikket litt der, men syns ingen av de så noe særlig tykke ut? Hvilken tenkte du på? :)
Både den med stjerner og den som er hvit med noe slags blomster på. Har sistnevnte fra før av og den er nydelig. Vi hadde en fra ikea før dette, og fikk tilfeldigvis denne fra Kid av en nabo akkurat da jeg skulle senke sengen til snuppa. Den er virkelig ganske tykk altså. Jeg kjøpte to til i dag, men da hadde de bare de med stjerner på igjen. Men de er fine de også. Og ekstra bra at de ikke koster så mye. Og 40% hjelper godt det også.

Back
Topp