Sendte inn søknad på IVF og har tusen spørsmål

Hope79

Blir kjent med forumet
Ja, da er vi igang. Alle prøver er tatt og i dag sendte gynekologen inn søknad til Riksen om IVF.
Jeg kjenner det er mye tanker som surrer nå....
Jeg er 35 og føler klokka tikker... Bør vi gjøre det privat for å korte ned ventetiden?
Hvor lang ventetid er det for privat og på Riksen?
Noen erfaringer?
 
Privat er det ingen ventetid.

Vi er i gang med ivf på Ullevål nå etter at søknad ble sendt i april 14. Kunne startet allerede i sept men ble gravid.

Er selv 37, så synes ikke du har så dårlig tid. Jeg valgte vente på offentlig. Mye billigere, og ikke så lang ventetid som man tror. Min opplevelse sålangt med Riksen og Ullevål er super.
 
Riksen har 5 måneder ventetid. :)
 
Det tror jeg Porsgrunn har nå også... Men man kan komme inn før :)
 
Jøss! Har det blitt så lenge!!!?!!!

Ja. Står det både på Fritt sykehusvalg og på nettsidene til Porsgrunn. Det var en av grunnene til at jeg valgte Oslo (bor i Vestfold, så begge var aktuelle). :)
 
Tusen takk for svar.
5-6 mnd, er det da til forsamtale? Og isåfall, hva er ventetiden mellom den og selve prosessen?
 
Tusen takk for svar.
5-6 mnd, er det da til forsamtale? Og isåfall, hva er ventetiden mellom den og selve prosessen?

Jeg venter selv, men har forstått det sånn at tiden mellom forsamtale og oppstart kommer an på hva de planlegger akkurat for deg og ledig kapasitet akkurat på det tidspunktet. Hvis de f.eks. ønsker at du skal ha laparaskopi først, så kan det bli mer venting, men hvis alt er klart kan det bli oppstart med en gang. :)

Det var en annen som står i kø til Riksen som ringte i går, hun ble henvist for én måned siden og fikk beskjed om at hun ville få time om 2-4 måneder (altså 3-5 måneder etter sendt søknad). :)
 
Hei! Så bra at dere har fått sendt søknad! Jeg er også 35 år, men vi har holdt på med IVF siden 2011 - og har dessverre ikke lykkes enda. Vi er derfor glade for at vi tok de 3 første forsøkene offentlig, for dette er et dyrt prosjekt! Har vel brukt godt over 100 000 av egen lomme, selv med 3 forsøk med støtte... Vi er nå igang med det siste av en 3-pack i Danmark. Hvis vi ikke lykkes nå, må vi tenke seriøst på eggdonasjon. Så her ruller 1000-lappene ekstremt fort. Ting tar uansett tid i dette gamet, det har iallfall jeg lært.. Masse lykke til!!!
 
Har dere penger så ville jeg gått for privat! Var der med mi første og må siste året har jeg vært på sykehuse.. Kan ikke sammenlignes den oppfølginga og ventetid å alt... Hadde jeg ikke blitt gravid nå hadde jeg gått privat igjen... Vært mye nedturer pga all ventetiden i det offentlige.. Og føler nesten jeg har kasta bort et år... Men nå er jeg gravid da så ble jo positivt til slutt:)
 
Er det noen som kan forklare mer om prosessen?
Er det mye bivirkninger?
Hva kan sjefen min vente seg (jeg jobber som ped leder i Bhg)
 
Jeg ble henvist til Riksen etter lapraskopi i midten av oktober 2014.
Fikk time til forsamtale midten av februar i år.

Så 4 måneder fra henvisning til forsamtale.

Videre har jeg forstått man kanskje kan starte opp første syklus etter forsamtale, men det avhenger av at all utredning og alle prøver er tatt på forhånd.

:) lykke til
 
Jeg har tatt blodprøver og gynekologundersøkelse, fått påvist eggløsning og alle prøver er normale.
Mannen min derimot har dårlige svømmere, derfor er vi henvist til IVF.

Må jeg da gjennom mere tester tror dere?
 
Sambo har også dårlige svømmere.
Vi har tatt en haug med blodprøver og gyn undersøkelse. I tillegg tok jeg lapraskopi som påviste endometriose og tette eggledere.

Jeg vet ikke hvordan de avgjør om du trenger å ta den operasjonen eller ikke. Alle må jo ikke gjennom den så kanskje du får starte uten :)
 
Ja, da er vi igang. Alle prøver er tatt og i dag sendte gynekologen inn søknad til Riksen om IVF.
Jeg kjenner det er mye tanker som surrer nå....
Jeg er 35 og føler klokka tikker... Bør vi gjøre det privat for å korte ned ventetiden?
Hvor lang ventetid er det for privat og på Riksen?
Noen erfaringer?
Jeg er 35 (36 i april) og fikk konstatert tette eggledere i sept-14. Ble da henvist til Riksen. Synes jeg hadde så dårlig tid at vi tok et forsøk privat. Ingen ventetid i det private. Jeg ble gravid på første forsøket, men mistet i uke 9 i en missed abortion (verste jeg har opplevd noensinne). Fikk imidlertid innkalling til forsamtale på Riksen 21. jan, men siden jeg var gravid utsatte vi timen. Var der 9. februar. Har fått vite at vi må vente med oppstart til mai pga kapasitet :(

Jeg har bare positive erfaringer med det private, opplever at det er venting, venting, venting i det offentlige. Jeg har masse egg og er således en "ung" 35 åring og tette eggledere er ikke verste utfordringen. Kjenner du til eggreservene dine (AMH)? Om du har gode eggreserver og kvalitet har du jo ikke så dårlig tid.

En fordel med det private er at du gjerne kan slippe nedregulering med spray og starte rett på sprøyter. Det er mindre bivirkninger med sprøytene ofte. Veldig individuelt dette. Jeg hadde nesten ikke bivirkninger av medisinene bortsett fra at jeg ble overstimulert som følge av graviditeten.

Hadde ikke økonomi spilt noen rolle hadde jeg fortsatt i det private. Bare å slippe å vente i minst 20 minutter hver gang man ringer sykehuset er jo nesten verdt pengene...
Hvis du takler ventingen er det jo greit med det offentlige. Riksen er jo veldig dyktige på det de gjør.

Lykke til fremover!
 
Du får kort regime offentlig også, ihvertfall i Porsgrunn. Der er det også sånn at det er ingen ventetid når du kommer til forsamtale, da får du starte opp så fort d er mulig :)
 
Back
Topp