Jeg er enig i mye av det som er skrevet her. Og jeg må innrømme at jeg blir ganske lei meg når jeg leser om andre som ville tatt abort pga. downs, men jeg respekterer likevel deres mening og valg. Jeg tenker at et barn kan ha mange alvorlige "skader" eller "feil" som ikke passer inn i dagnes samfunn og som heller ikke lar seg oppdage på ul. Så hvorfor skal man da velge bort et barn med downs og senere risikere å få et barn med feks autisme eller andre handicap som kan være like krevende? Beklager hvis jeg provoserer noen, men for meg blir dette bare veldig feil. For meg er alle mennesker like mye verdt og har like mye rett på liv uavhengig om man har skavanker, handikap eller større funksjon og utviklingshemninger.
Jeg har selv en lillebror med downs og vokst opp svært tett med han (skiller oss bare 15 mnd). Jeg kunne aldri i min villeste fantasti tenkt meg å bytte han bort. Han har vært med på å forme meg slik at jeg har blitt den jeg har blitt. Jeg har lært så utrolig mye av han på mange ulike plan. For meg er han en bror på lik linje med de andre brødrene mine, og jeg er like glad i han som de andre. I dag fungerer han helt utmerket i jobb og tilrettelagt bolig. Men det har så klart til tider vært tøft for mamma og pappa, da han har trengt tettere oppfølging enn oss andre søsken, og trenger det nok også til dels den dag i dag.
Beklager at dette innlegget ble langt, men hadde bare behov for å uttrykke meg da dette er et tema som er litt sårt for meg, og noe jeg også engasjerer meg sterkt i. Beklager igjen hvis det har vært provoserende for noen, ikke meningen.
Hva men velger i forhold til dette er jo til syvende og sist et ytterst høyt personlig valg.