Snakk med jordmor om dette. Et terminstort barn bør ikke komme ut så fort og særlig ikke når det er det første terminstore barnet du skal føde. Det vil kunne gjøre at du revner masse. Det er vanlig at man må presse endel lenger med større baby og jordmødrene bruker gjerne finskegrepet mot slutten hvor de faktisk holder barnet litt igjen mellom riene mot slutten når hodet står i åpningen. Hodet bruker lengst tid ut men når resten av kroppen kommer ut skjer det som regel i en bevegelse. Det er vanlig at det er pauser mellom pressriene på slutten hvor man kan få beskjed om å vente med å presse også eller hvor man venter på neste pressrie.
Jeg fødte i uke 27 men babyen min var så veksthemmet pga dårlig morkake at hun var i størrelse mer som uke 22, kanskje litt større hode. Hun kom lett ut, trengte nesten ikke presse og jordmor trodde nok det skulle ta lenger tid for hun var ikke der akkurat da hun kom ut engang så jeg tok henne imot selv. Hun kom ut i et par press og jeg presset uavhengig av riene.
Riene fra stillefødselen var like vonde som mine senere fødsler, men pressedelen var annerledes med mine terminfødte barn. Første terminstore barn brukte lengst tid ut, da kunne jeg kjenne hodet stå i åpningen mellom riene med hånda mi og det var endel pauser mellom riene. Nå sist var det setefødsel så da var det litt annerledes opplegg på slutten

Jeg var ganske redd første fødsel etter stillefødsel, denne gangen hjernevasket jeg meg selv under riene om at denne babyen faktisk var i live og at alt skulle gå bra, det hjalp på et vis. Hadde også elektrode på babyen så jeg kunne se pulsen hennes hele tiden, det hjalp for meg hvertfall. Men vet ikke om det er noe som kan trygge deg under fødselen om at det er en annen fødsel enn det døde barnet om du skjønner

Uansett kan en time med litt god tid sammen med jordmor til å snakke om fødsel være en god og tryggende forberedelse.