Sen utvikling? Bekymret...

Det er veldig bra at fysio har tatt tak i skjevhetene.
Når det kommer til utviklingen trenger du nok ikke å bekymre deg. Oscar er født tre dager over termin og ligger godt planta på gulvet. Han har snudd seg en gang fra mage til rygg, men det er flere uker siden og ingen antydning til at det skal skje igjen :) Har vært hos fysio og fikk beskjed om at han var uvanlig sterk, han har bare ikke fått interessen for det ennå.

Jeg tenker at det er smart å prøve å nyte tiden så godt man kan, snart løper de rundt og må beskyttes fra alle farer ;)
Det er notert :) Nyter gjør jeg absolutt. Bare vanskelig å være uvitende, hehe :)
 
Det er det som er så "skummelt" med alle disse forumene, at mange begynner å uroe seg for ting som egentlig ikke er noe å uroe seg for. Normalt begynner ikke barn å rulle før de er rundt 6 mnd og noen enda senere uten at det er bekymringsverdig. Og om barna henger etter, så vil hs si i fra om det. Noen barn begynner å gå når de er 8 mnd, men det er ikke bekymringsverdig om de ikke går når de er 1,5 år heller, så variasjonene er kjempestore.
Men i forhold til skjevhet og bananstilling, så ville jeg tatt kontakt med kiropraktor eller manuellterapeut for en sjekk, for det høres veldig ut som kiss/kidd, og det er noe de alle færreste av fysioterapeuter har peiling på. Største her hadde det og fysioterapeuten brukte vell lang tid før hun erkjente at dette hadde hun lite peiling på, så ungen burde vært hos kiropraktor. Etter 5-6 behandlinger hos kiropraktor, så hadde vi en helt annen unge.
Ja, forum og Internett generelt egentlig :) Vi har fått beskjed om at hun har god tid på seg, og de er foreløpig ikke bekymret sånn sett. Men de synes hun ser ut til å finne andre løsninger på ting enn hva som er naturlig, og vil derfor følge henne opp litt :) Nå skal det sies at fysioterapeuten vi har har lenge jobbet med premature, og samarbeider med en god manuellterapeut som hun ikke er redd for å sende noen videre til om hun føler det er utenfor hennes område, så vi føler vi stoler på avgjørelsene hennes foreløpig. Men skal såklart ha det i bakhodet om hun ikke henviser videre. Da kan vi møte opp selv :) Takk for innspill. Skal prøve å ikke bekymre meg ;-)
 
Har ingen erfaring med prematur, snarere tvert imot, men gutten min var også skjev omtrent som du beskriver. Kanskje ikke i like stor grad, vanskelig å si. Vi tok han med til kiropraktor og etter et par behandlinger var dette borte og vi fikk tilbake den rolige og smilende gutten vår. (storebror hadde mye samme skjevhet). Storebror snudde seg en gang mellom 4-5 mnd, venter fremdeles på lillebror, han er like gammel som din. Har snudd seg fra mage til rygg fra han var 1 mnd, men tror ikke det var en bevisst handling. Generelt ville jeg ikke blitt stresset av at hun ikke snur seg, men det er høres jo ut som hun kan ha smerter som gjør at hun vegrer seg for enkelte bevegelser/stillinger. Om både fysio og lege er ops på det finner de nok ut av det, ellers har vi veldig god erfaring med kiropraktor. Ville vurdert det i forhold til hennes velvære, men i seg selv er ikke det at hun bare ligger noe å bekymre seg for. Tipper mini blir liggende ganske lenge, noen er bare mer bedagelig enn andre (og noen har magen i veien) ;-) Vi har også kjøpt ny stol, men det er fordi han har vokst ut av babysete og måtte opp et hakk. Mye mindre skriking nå. En venninne sin datter ble faktisk anbefalt å sitte mer i bilstol fordi hun buet ryggen og der ble tvunget til å sitte riktig. Men det bør jo komme fra helsepersonell som har undersøkt barnet i så fall. Snakk med legen og fysioterapeut om bekymringer du har, de følger opp og finner nok ut om det er noe spesielt. De fleste utfordringer jevner seg ut etterhvert heldigvis :)
 
Har ingen erfaring med prematur, snarere tvert imot, men gutten min var også skjev omtrent som du beskriver. Kanskje ikke i like stor grad, vanskelig å si. Vi tok han med til kiropraktor og etter et par behandlinger var dette borte og vi fikk tilbake den rolige og smilende gutten vår. (storebror hadde mye samme skjevhet). Storebror snudde seg en gang mellom 4-5 mnd, venter fremdeles på lillebror, han er like gammel som din. Har snudd seg fra mage til rygg fra han var 1 mnd, men tror ikke det var en bevisst handling. Generelt ville jeg ikke blitt stresset av at hun ikke snur seg, men det er høres jo ut som hun kan ha smerter som gjør at hun vegrer seg for enkelte bevegelser/stillinger. Om både fysio og lege er ops på det finner de nok ut av det, ellers har vi veldig god erfaring med kiropraktor. Ville vurdert det i forhold til hennes velvære, men i seg selv er ikke det at hun bare ligger noe å bekymre seg for. Tipper mini blir liggende ganske lenge, noen er bare mer bedagelig enn andre (og noen har magen i veien) ;-) Vi har også kjøpt ny stol, men det er fordi han har vokst ut av babysete og måtte opp et hakk. Mye mindre skriking nå. En venninne sin datter ble faktisk anbefalt å sitte mer i bilstol fordi hun buet ryggen og der ble tvunget til å sitte riktig. Men det bør jo komme fra helsepersonell som har undersøkt barnet i så fall. Snakk med legen og fysioterapeut om bekymringer du har, de følger opp og finner nok ut om det er noe spesielt. De fleste utfordringer jevner seg ut etterhvert heldigvis :)
Tusen takk for supert svar! Vet at fysio og barnelegen skulle snakke litt sammen, og eventuelt henvise videre til manuellterapeut. Hun var dysmatur i tillegg til prematur, slik at hun tilsvarte en uke 29 ved fødsel i uke 34, og har ikke fått den beste starten stakars. Føler meg trygge på de som håndterer henne nå hvertfall, så får vi se hva de blir enige om før vi gjør andre tiltak :) Hun plages lite til hverdags, men har som sagt en merkelig liggestilling, og bruker armer annerledes enn hva hun burde. Det er først om hun blir presset i rett stilling at hun skriker. Men vi vil selvsagt finne ut av dette :) Litt "nedtur" (misforstå meg rett). Hun kom som en frisk liten tass, men har hatt mye starttrøbbel i ettertid :-/ Startet med 6 uker hjemme med ren skriking pga. lyskebrokk venstre side. På 17. Mai gikk eggstokken i klem, og hun ble kjørt i ambulanse til Ullevål og operert der 3 måneder gammel. Hadde liksom håpet vi slapp mer nå :) Hun spesielt. Men det løser seg nok det her også :)
 
Vi var på fysio ktrl på hs forrige uke. Det var en baby der som var født 3 uker før termin. Og fysioterapeuten sa at de kunne ikke sammenligne seg med resten av oss andre, det ble ikke rettferdig. Han lå noe etter de andre, men at det var helt normalt :)
 
Vi var på fysio ktrl på hs forrige uke. Det var en baby der som var født 3 uker før termin. Og fysioterapeuten sa at de kunne ikke sammenligne seg med resten av oss andre, det ble ikke rettferdig. Han lå noe etter de andre, men at det var helt normalt :)
Takk for svar :) Det stemmer jo det. De korrigerer min datter 6 uker motorisk, tilsvarende hennes premature uker. Når det kommer til det med å krabbe og gå, så får hun god til. Gange får hun vel opp til 24 måneder før de vurderer tiltak på noe vis. Ble nok bare litt kaotisk for meg som mor, da hun bruker kroppen litt annerledes enn andre, og det ser ut til at hun har noen skjevheter som jobber litt imot henne. Men vi håper på at det bare er småtteri som de vil kunne klare å hjelpe henne med :)
 
Back
Topp