Her henger vi også etter på det motoriske, men gullet er jo prematur og ble født fem uker for tidlig så det må man ta hensyn til. Han blir 8 mnd nå i neste uke og kan ikke krype, sitte selv, han ruller ikke og åler seg ikke framover
Men han KAN rulle, det har jeg sett. Senest i dag på babytreff rullet han fra mage til rygg, og tilbake til rygg igjen litt etterpå. Jeg ble helt i fra meg av glede, og det store gliset jeg fikk fra gullet når han så reaksjonen min gjorde at jeg nesten tok til tårene. Det har jo bare skjedd noen få ganger, men det betyr jo faktisk at han er i stand til det. Han beveger seg ved å skyve seg bakover og til siden, men han har aldri klart å komme seg framover eller opp i noe krypestilling.
Han er veldig sterk i både armer og ben, da han løfter kroppen med strake armer hele tiden når han ligger på magen, og står selv med støtte fra meg. Han kan ligge på rygg og holde meg i hendene, og løfte kroppen sin helt selv opp i ståstilling, og har gjort dette i mange måneder.
Vi aktiviser oss med andre babyer flere ganger i uken, og trener massevis når vi er hjemme. Men han trives vel bare på "latsiden", og har det ikke travelt? Man finner ikke mange babyer som stråler å smiler til verden så mye som han, og han spreller og er aktiv til tross for at han er senere på det motoriske.
Det er klart jeg tenker og stresser med at han henger så mye mer etter de andre, men de har aldri reagert på helsestasjon og jeg har hørt fra flere om deres barn som hoppet over både åling og kryping. Jeg føler noen ganger ubehag når vi er sammen med andre som har disse raske "vidunderbarna", og når jeg leser alt de små "skal kunne" på alle listene man finner, men jeg tror man hadde merket hvis det var noe grunn til bekymring... I hvert fall håper jeg det!