Sen barnebursdag på en hverdag?

Dere som har litt mer erfaring med barnebursdager enn jeg har. Vil dere tenke at en barnebursdag til en 5 åring som slutter kl 19 på en hverdag er litt sent?
Her har barna blitt invitert til det og mine på 4 og 5 legger seg vanlighvis kl 18.30 og jeg synes da det ble litt i overkant sent med en bursdag som slutter etter vanlig leggetid på en hverdag. Lurer derfor på om jeg er alene om å tenke det. Er det vanlig med så sende bursdager til 5 åringer?

Min som blir 5 år i oktober hadde ikke orket å dra i bursdag så sent hverken i hverdagen eller helg. Så her hadde det ikke blitt noe av. Har aldri opplevd at det er invitert til bursdag på en hverdag heller. Har pleid å være på formiddagen/midt på dagen på lørdag eller søndag :)
Jeg tenker ikke kun på at det er etter leggetid, men når man er sliten etter en lang arbeidsdag (som jo faktisk bhg er) så blir det ofte krøll og dårlig stemning lettere, hvertfall her hos oss. Så det hadde jeg rett og slett ikke utsatt ho for.

Jeg er veeeldig streng med leggetid, men barna får gå i bursdag så langt det lar seg gjøre. Og det å strekke leggetid et par ganger i året, er innafor etter min mening. Blir barnet trøtt tidligere, hadde jeg heller gått tidligere, enn å droppe bursdagen helt.

Det her mener jeg faktisk ikke vondt på noen som helst måte, men barna husker bestandig de bursdagene de ikke fikk reist i. Barna i bhg/skole snakker jo som om det er det eneste som skjer i ukene frem til/etter bursdagen. Vi klarer å tilpasse oss, selv om det egentlig ikke er det vi ønsker, noen få ganger i året. ❤️

Utfordringen er at vi da bare kunne vært der i 30 min og de ville vært så slitne og trøtte at de ikke ville hatt noe god opplevelse

Synes det er for sent for 5 åringer. Tenker til kl. 19 er greit når de er fra 7 år og opp.

Men er ikke dere foreldre med på feiringen når de er 5? Isåfall ville jeg bare hatt med matboks og dratt litt tidligere om barna ble sliten .

joda jeg hadde vært med. Matboks har jeg alltid med pga allergi. Utfordringen er at vi bare hadde kunne vært det i ca 30 min + at barna hadde vært så slitne etter en lang dag i barnehagen.

Min som blir 5 år i oktober hadde ikke orket å dra i bursdag så sent hverken i hverdagen eller helg. Så her hadde det ikke blitt noe av. Har aldri opplevd at det er invitert til bursdag på en hverdag heller. Har pleid å være på formiddagen/midt på dagen på lørdag eller søndag :)
Jeg tenker ikke kun på at det er etter leggetid, men når man er sliten etter en lang arbeidsdag (som jo faktisk bhg er) så blir det ofte krøll og dårlig stemning lettere, hvertfall her hos oss. Så det hadde jeg rett og slett ikke utsatt ho for.

godt å høre at det er flere av oss. Er også vandt til bursdager i helger

Unger er såklart forskjellige. For mine hadde det gått fint, de hadde bare fått beskjed om at når vi kommer hjem er det rett på badet og i seng. Mine legger seg rundt halv åtte-åtte. På badet kl 19 ca.

Ser at når man har senere leggetid enn oss vil det ikke være noe problem. Her er mine helt tomme for energi og sitter å gnir seg i øynene når kl er 17.30. Da er det ikke bare bare å skulle dra i en bursdag som begynner da

Synes det er for sent for 5 åringer. Tenker til kl. 19 er greit når de er fra 7 år og opp.

Men er ikke dere foreldre med på feiringen når de er 5? Isåfall ville jeg bare hatt med matboks og dratt litt tidligere om barna ble sliten .
Ingen foreldre på feiringe her ved 5 års dag

Ingen foreldre på feiringe her ved 5 års dag
Her "måtte" alle være med :confused: flere som skrev det i invitasjonen også :cool: ut Bhg tiden. Enda ikke hvert i bursdag på skolen, så litt usikker.
Vi leverte ungen når han var 4,5 alene i første bursdagen han ble invitert til og tenkte ikke mer over det. Men fikk mye rare blikk og hint når vi henta om at foreldrene skulle være med :p

Tror uansett man må gjøre det som passer familien best, om det er å invitere på en ukedag eller droppe det pga det ikke går i praksis for egne barn

Her "måtte" alle være med :confused: flere som skrev det i invitasjonen også :cool: ut Bhg tiden. Enda ikke hvert i bursdag på skolen, så litt usikker.
Vi leverte ungen når han var 4,5 alene i første bursdagen han ble invitert til og tenkte ikke mer over det. Men fikk mye rare blikk og hint når vi henta om at foreldrene skulle være med :p

Tror uansett man må gjøre det som passer familien best, om det er å invitere på en ukedag eller droppe det pga det ikke går i praksis for egne barn
Oj, rundt her ble mange levert alene ved 3, en forelder i 4 års bursdager og null i5 års

Oj, rundt her ble mange levert alene ved 3, en forelder i 4 års bursdager og null i5 års
Ja, jeg synes det var litt rart :p Han var vel foresten 3,5 og var invitert i 4 årsdag.
Så her har det hvert mange bursdager vi har måtte være med i :p og tidvis litt slitsomt i bursdag med 15 barn og 15 voksene :cool::p

Min som akkurat ble 6 har blitt invitert i 2-3 besøk fra 17-19. Synes det er litt sent for hentingen sin del da vi begynner å legge oss rett over 7. Og pga mindre søsken. Eldste har også reagert på sene bursdager. Vi pleier å se litt på TV rett dør legging og det rekker han ikke etter sen bursdag. Da blir han lei seg.

Ja, jeg synes det var litt rart :p Han var vel foresten 3,5 og var invitert i 4 årsdag.
Så her har det hvert mange bursdager vi har måtte være med i :p og tidvis litt slitsomt i bursdag med 15 barn og 15 voksene :cool::p
Frøkna var i bursdag ifjor (i januar), tre mnd før hun ble 4. Da sa mammaen til bursdagsbarnet at minsten gjerne kunne bli med og at jeg ikke trengte å være der. Jeg ble igjen da, da minsten var veldig krevende med tanke på å være høyt og lavt :p
På mandag var hun i bursdag, og da var jeg ikke der, kun leverte og hentet:p

Guttungen har vært i noen bursdager til 18.30 og til 19.00. Går i 2.klasse, men opplevde det i barnehagen også. Nå sovner ikke våre før rundt 20 likevel. Nå i det siste har det vært flest bursdager på helg. Frøkna var i dag til ei som fylte 5 år, var fra 12-14. Guttungen gikk forøvrig alene til enkelte fra han var 3år.

Frøkna var i bursdag ifjor (i januar), tre mnd før hun ble 4. Da sa mammaen til bursdagsbarnet at minsten gjerne kunne bli med og at jeg ikke trengte å være der. Jeg ble igjen da, da minsten var veldig krevende med tanke på å være høyt og lavt :p
På mandag var hun i bursdag, og da var jeg ikke der, kun leverte og hentet:p
Min kunne sikkert hvert alene fra han var 2 :p men fra 4 burde det gå greit. Her virker det som det har hvert en uskreven regel i Bhg vår. Den ligger midt i et stort felt, så "alle" som går der bor enten der eller på gårdene rundt, så det er sånn i alle årskull og hvert det i mange år :p aner ikke hvorfor..

Tr her. Takk for alle innspill. Det ordnet seg her for jeg var visst ikke alene om å synes det var sent så de har flyttet bursdagen til neste helg. Her er forøverig foreldre alltid med i bursdager frem til de er ferdige i barnehagen.

Jeg liker best bursdager på hverdager, siden vi ofte jobber helg og har problemer med å få levert, hentet eller hvert der med barnet vårt. Mens hverdager er litt lettere for oss sånn sett, 19 er sent men en liten utskeielse engang i blant er greit :)
Foreldre er med i bursdager her, hjelper hverandre med barna, og vi blir også litt kjent. Jeg synes det er en bra ting, det er ikke barnevakt i 2 timer. Husker overgangen fra barnehagen til skole var stor og vi måtte leie inn hjelp. Det var 19 barn i utebursdag og alle foreldrene bare dro, selv de som hadde "krevende" barn. Det var ikke noe koselig bursdag og etter dette har vi alltid hatt bursdager samme andre i samme klasse for å være flere voksene.

Jeg liker best bursdager på hverdager, siden vi ofte jobber helg og har problemer med å få levert, hentet eller hvert der med barnet vårt. Mens hverdager er litt lettere for oss sånn sett, 19 er sent men en liten utskeielse engang i blant er greit :)
Foreldre er med i bursdager her, hjelper hverandre med barna, og vi blir også litt kjent. Jeg synes det er en bra ting, det er ikke barnevakt i 2 timer. Husker overgangen fra barnehagen til skole var stor og vi måtte leie inn hjelp. Det var 19 barn i utebursdag og alle foreldrene bare dro, selv de som hadde "krevende" barn. Det var ikke noe koselig bursdag og etter dette har vi alltid hatt bursdager samme andre i samme klasse for å være flere voksene.
Jeg foretrekker også i hverdagen av akkurat samme grunn:p

Oi seriøst :o her er det helt normalt å ha foreldre med for de som vil frem til bhg er ferdig. Ble selvfølgelig annerledes nå pga corona, og det gikk fint uten foreldre også. Jeg har ikke arrangert bursdag selv enda pga corona, men jeg vil nok skrive i invitasjonen at foreldre er velkommen hvis det er behov selv etter skolestart. Vet at mange barn syns det er vanskelig å gå alene til fremmede hus. Så får de velge selv :)

Oi seriøst :eek: her er det helt normalt å ha foreldre med for de som vil frem til bhg er ferdig. Ble selvfølgelig annerledes nå pga corona, og det gikk fint uten foreldre også. Jeg har ikke arrangert bursdag selv enda pga corona, men jeg vil nok skrive i invitasjonen at foreldre er velkommen hvis det er behov selv etter skolestart. Vet at mange barn syns det er vanskelig å gå alene til fremmede hus. Så får de velge selv :)
Det var ikke noe problem det, gikk jo helt fint :)

Det var ikke noe problem det, gikk jo helt fint :)

Men for alle er det jo ikke sånn :) jeg grua meg til å sende ho alene i bursdag fordi ho har ekstremt store og sterke følelser. Jeg syns det er vondt når ho ikke får hjelp til å håndtere det på en god måte og det fører til at en ellers hyggelig stund blir en kjip opplevelse. Og så finnes det jo engstelige barn eller barn med andre utfordringer. Så jeg vil uansett åpne opp for det i våre bursdager og så er det opp til hver enkelt hva de gjør :)

Back
Topp