Sen ammestart

Marty94

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg er første gangs mamma og har kommet ganske bakpå med ammingen pga arveligbelastning (melka kommer sagt, ble vist kalt å være trangmelket før, ett trøtt barn som sovner ved bryst og sugde dårlig pga stramt tungebånd. Det har vært 3 ganske slitsomme og tunge uker og vi jobber aktivt begge to for å få til ammingen og blir godt fulgt opp av barselpoliknikk. Men merker jeg kan bli litt motløs til tider. Derfor tenkte jeg å høre her om noen som har litt erfaring med å komme seint i gang med ammingen eller hatt en trøblete start og så fått det til? Trenger noen solskinnshistorie for å få motivasjonen på topp igjen!
 
Jeg har ikke hatt den samme utfordringen, men jeg har hatt utfordringer i form av veldig såre bryster og brystbetennelse. Lille her er drøye to uker nå og det er først i dag jeg føler at ting er i ferd med å gå seg litt til. Det er veldig slitsomt og altoppslukende den første tiden når man skal etablere ammingen. Jeg slet med storebror også og det er vel det som gjør at jeg fortsatt holder motet delvis oppe at det gikk seg til med ham:)

Det skal sies at jeg har vært veldig tydelig på at jeg kommer ikke til å amme for en hver pris, så hvis ikke ting går seg ordentlig til innen for en tidsperiode jeg er komfortabel - hva den er vet jeg ikke. Men jeg tenker at det viktigste er at man gjør det som kjennes mest riktig for seg selv:)

Ønske deg masse lykke til❤️
 
Mi eldste var sugesvak og hadde kort tunge og leppebånd. Vi slet skikkelig, og jeg gråt meg igrunn gjennom dagene. Men det gikk seg til etterhvert som hun ble større og mer våken! Ammet til hun var 16 mnd, så følte virkelig vi fikk lønn for strevet når det gikk over.

Jeg synes det høres ut som om du gjør alt du kan, og da er det viktig å kjenne etter hvordan du har det selv også. Prøv så mye du orker, men ikke strekk deg alt for langt heller. Er usikker på om jeg hadde gjort det samme opp igjen med storesøster, var veldig langt nede. Nå med lillesøster går det heldivis mye bedre, etter et par uker med brystbetennelse og såre brystvorter er alt som det skal :) Masse lykke til!
 
Sniker :)

Vi hadde en veldig treg og vanskelig ammestart, ene og alene pga stramt tungebånd. Brukte uendelige timer hos ammepoliklinikk og ammeveileder på helsestasjonen uten hell. Som bidro til masse smerter (vi forsøkte hele tiden å amme med skjold samtidig som jeg fullpumpet), frustrasjon og tårer over å ikke bli hørt som mamma da jeg gjentatte ganger sa at tungebåndet er stramt. Hos oss løste det seg dessverre ikke før fullstendig klipp av både tunge- og leppebånd hos privat spesialist ved fire måneders alder. Da ammet vi som om vi ikke hadde gjort annet, og ammet til ungen var 19 måneder.

Håper du har fått sjekket tungebåndet ordentlig av kompetent helsepersonell (dessverre har flertallet dårlig kunnskap om dette), og evnt klippet det om det byr på store utfordringer.
 
Sniker :)

Vi hadde en veldig treg og vanskelig ammestart, ene og alene pga stramt tungebånd. Brukte uendelige timer hos ammepoliklinikk og ammeveileder på helsestasjonen uten hell. Som bidro til masse smerter (vi forsøkte hele tiden å amme med skjold samtidig som jeg fullpumpet), frustrasjon og tårer over å ikke bli hørt som mamma da jeg gjentatte ganger sa at tungebåndet er stramt. Hos oss løste det seg dessverre ikke før fullstendig klipp av både tunge- og leppebånd hos privat spesialist ved fire måneders alder. Da ammet vi som om vi ikke hadde gjort annet, og ammet til ungen var 19 måneder.

Håper du har fått sjekket tungebåndet ordentlig av kompetent helsepersonell (dessverre har flertallet dårlig kunnskap om dette), og evnt klippet det om det byr på store utfordringer.

Oi, men så godt å høre at det hjalp å klippe tungebåndet! Vi klippet tungebåndet for over en uke siden og føler det hjalp, spesielt i forhold til sårheten hos meg! Rart de ikke sjekker sånn med en gang...
 
Oi, men så godt å høre at det hjalp å klippe tungebåndet! Vi klippet tungebåndet for over en uke siden og føler det hjalp, spesielt i forhold til sårheten hos meg! Rart de ikke sjekker sånn med en gang...

Så godt at dere har klippet og merker bedring. Jeg ba de sjekke det på både føde, barsel, ammepol og helsestasjon, men fikk bare til svar at det så fint ut. Ikke imponert over barselomsorgen nei.

Håper det løsner for dere framover :)
 
Jeg fullpumpet i 5 uker med eldste før vi gikk rett over på bryst. Gikk veldig fint
 
Back
Topp