Semulegrøt (inspirert)

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Hvordan lager man det? Og er det et greit alternativ som frokostgrøt for ettåringen og meg?

Om u kjøpe ein pakke me pulver i butikken står oppskriften på tror dt er 1liter melk og 1 1/4dl gryn 1ss smør litt sukker og litt salt

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

De står væl på pakken. Eg brukar piska ett egg i grøten massa
Næring i egg.

Det står på pakka :)

Er vel ikke akkurat det mest næringsrike. Så ville vel ikke brukt det som frokost hver dag. Ville da heller brukt havregrøt. 6mndsgrøten er jo uten klumper, hvis det er dét det står på. Og veldig mye mer næringsrik enn semulegrøt.

Det står på pakka :)

Er vel ikke akkurat det mest næringsrike. Så ville vel ikke brukt det som frokost hver dag. Ville da heller brukt havregrøt. 6mndsgrøten er jo uten klumper, hvis det er dét det står på. Og veldig mye mer næringsrik enn semulegrøt.

Takk for info, det var akkurat det jeg lurte på. Ikke for at det er noe galt med hverken pulvergrøter eller den tradisjonelle havregrøten, men vi prøver litt forskjellig om dagen, mest for gøy, og hirsegrøt har ikke falt i smak så langt. Prøver bokhvete og fullkornsrisgrøt også. Semulegrøt har jeg liksom ikke tenkt over som et alternativ, så når noen nevnte det i en annen tråd måtte jeg jo høre litt hva dere andre tenker. :) Da prøver jeg det nok etterhvert, men bruker det ikke fast. :)

Takk for info, det var akkurat det jeg lurte på. Ikke for at det er noe galt med hverken pulvergrøter eller den tradisjonelle havregrøten, men vi prøver litt forskjellig om dagen, mest for gøy, og hirsegrøt har ikke falt i smak så langt. Prøver bokhvete og fullkornsrisgrøt også. Semulegrøt har jeg liksom ikke tenkt over som et alternativ, så når noen nevnte det i en annen tråd måtte jeg jo høre litt hva dere andre tenker. :) Da prøver jeg det nok etterhvert, men bruker det ikke fast. :)
For meg er det mest brukt som en dessertgrøt. :) så ikke noe jeg assosierer med frokost.

Men har du prøvd å lage grøt bare på hirse? For det er ikke særlig godt.
Men hvis du blander med bokhvete så smaker det ganske godt ;)
Litt mer bokhvete enn hirse ;-)
Og bland inn en god klatt smør for å tilsette fett, så blir det en god og næringsrik frokost :-)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Semulegrøt er den beste grøten! Da jeg var liten og de andre skulle ha rømmegrøt, så ville jeg ha semulegrøt.

Veldig enkelt å lage, står på pakka :)

Vi spiser også semulegrynsgrøt av og til, junior synes det er så godt... Med eplemos og kanel er det helt fantastisk. Følger ellers oppskriften på pakken..... :-)

Elsker semulegrøt!

Sent from my iPhone using BV Forum

Men har du prøvd å lage grøt bare på hirse? For det er ikke særlig godt.
Men hvis du blander med bokhvete så smaker det ganske godt ;)
Litt mer bokhvete enn hirse ;-)
Og bland inn en god klatt smør for å tilsette fett, så blir det en god og næringsrik frokost :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Ja, fikk tips om å blande, har ikke prøvd det enda, men snart! :)

Lager ofte semulegrøt til minsten på 1,5! Han elsker det. Likte ideen om å ha et egg oppi for å få mer næring, det skal jeg gjøre neste gang!

Et annet tips når en lager semulegrøt er å bruke visp, og helle gryna sakte oppi gryta når melka koker, mens en pisker hele tiden. Ellers kan den fort bli klumpete! :)

Back
Topp