Selvstimulering og små barn

Ja det er akkurat det han også gjør, tar seg på tissen full i bæsj, så gnir han det overalt :arghh: Prøver å si til han at tissen ikke er æsj, men å ta på bæsjen er æsj, men han er bare 1,5 år så han forstår ikke det enda :p
Mi forstår heller ikke helt. Ho blir to i februar [emoji14] Men ja. Hun og var ille på å smøre bæsj utover ved bleieskift.

Uff da. Var nok lettere med gutt sånn sett. Jeg fant brokk i navelen og ingen hørte. Legen på hs fant brokk i lysken på en litt sen 6 ukers kontroll. Han hadde brokk i begge lysker. Nå han var 8 uker så fikk jeg ikke klemt på brokket i lysken og vi dro til fastlegen. Derfra rett på Ullevål og operasjon dagen etter. Da hadde han nesten slutta å sove og bare skreik.
Nå andre gangen så så han selv at det var vondt rundt beinet. Jeg tok da å sjekket lysken hans og fant ett brokk. Ringte Ullevål med en gang og fikk hjelp med en gang. Det brokket som kom tilbake var det samme som hadde gitt han så mange problemer første gangen. Han har også refluks ved siden av og er ofte hard i magen pga mefisiner. Skal snart til Ullevål pga det også. Men hard i magen kan trigge ett nytt brokk fikk jeg beskjed om. Så ble litt ekstremt her. Men første gangen var det faktisk en lege på legevakten som greide å si at han ikke hadde brokk. En uke etter ble han operert. Så ikke alle som har like mye peiling. Er det samme med refluks. Kun finni en lege som skjønner seg på symptomene hans. Han er snart 2 år og har samme type refluks som gravide og voksne får. Ikke lett å få ut det i helsevesenet. Håper Ullevål hører. Vi tilhører egentlig ahus.
Stakars liten [emoji171] Vi har en veldig lik opplevelse som dere. Vi fant den ved 6 ukers alder. Lille jenta på knappe 2,5 kilo bare skrek. Så en boble som forsvant når jeg trykka på den og ringte legevakt. Da vi kom dit møtte vi en lege som sa at hun kunne umulig ha Lyskebrokk, siden hun var jente. Det var unormalt. Særlig.... Ny tur på legevakt noen dager senere, og møtte en fantastisk lege. Han henviste til Ullevål, men mente ho ikke hadde vondt siden det gikk lett tilbake. Ho slet med magen fordi hun var prematur og dysmatur, og I tillegg fikk jerntilskudd. Vi dro til fastlegen, som sa at det ikke var fare med det så lenge det ikke gikk i klem. Masse turer på legevakt, og akutten på lokalsykehuset i 6 uker! Ungen bare skrek, og det brokket kom ut hele tiden. Aldri var det noen som purret på Ullevål. 17. Mai 2016 gikk brokket i klem, og vi ringte ambulansen. Da var jenta 3 mnd og 3,9kg blitt. Kjørt til lokalsykehuset, hvor de klemte det inn men kjente noe på utsiden så de tok UL. Der lå eggstokken hennes... Utenfor bukveggen. Idioter, som har latt henne gå sånn i 6 uker... Ble kjørt videre med ambulanse til Ullevål, hvor en dyktig lege på barnesenteret klarte å lure eggstokken tilbake i buken. Så hele jenta slappet av, og sluttet å skrike. Ble operert morgenen etter, og dro hjem med ei som både sov og smilte et par døgn senere. Jeg var så sint så du aner ikke. Ullevål sa også det at hun skulle vært operert for lenge siden... Så vi fikk samme beskjed som dere, om å ringe direkte om det kom fler. Hun har et ved siden av navlen, men ellers ikke sett noe mer i lysken (bank i bordet). Mi har refluks ho også, men har i ettertid fått Movicol, takk og lov.

Stakars liten [emoji171] Vi har en veldig lik opplevelse som dere. Vi fant den ved 6 ukers alder. Lille jenta på knappe 2,5 kilo bare skrek. Så en boble som forsvant når jeg trykka på den og ringte legevakt. Da vi kom dit møtte vi en lege som sa at hun kunne umulig ha Lyskebrokk, siden hun var jente. Det var unormalt. Særlig.... Ny tur på legevakt noen dager senere, og møtte en fantastisk lege. Han henviste til Ullevål, men mente ho ikke hadde vondt siden det gikk lett tilbake. Ho slet med magen fordi hun var prematur og dysmatur, og I tillegg fikk jerntilskudd. Vi dro til fastlegen, som sa at det ikke var fare med det så lenge det ikke gikk i klem. Masse turer på legevakt, og akutten på lokalsykehuset i 6 uker! Ungen bare skrek, og det brokket kom ut hele tiden. Aldri var det noen som purret på Ullevål. 17. Mai 2016 gikk brokket i klem, og vi ringte ambulansen. Da var jenta 3 mnd og 3,9kg blitt. Kjørt til lokalsykehuset, hvor de klemte det inn men kjente noe på utsiden så de tok UL. Der lå eggstokken hennes... Utenfor bukveggen. Idioter, som har latt henne gå sånn i 6 uker... Ble kjørt videre med ambulanse til Ullevål, hvor en dyktig lege på barnesenteret klarte å lure eggstokken tilbake i buken. Så hele jenta slappet av, og sluttet å skrike. Ble operert morgenen etter, og dro hjem med ei som både sov og smilte et par døgn senere. Jeg var så sint så du aner ikke. Ullevål sa også det at hun skulle vært operert for lenge siden... Så vi fikk samme beskjed som dere, om å ringe direkte om det kom fler. Hun har et ved siden av navlen, men ellers ikke sett noe mer i lysken (bank i bordet). Mi har refluks ho også, men har i ettertid fått Movicol, takk og lov.
Uff da. Her gikk det kun 2 uker. At jenter kan få det burde alle vite. Min svigermor hadde brokk som barn. Ja kanskje vi får det også når vi skal på ullevål ang refluks. Han har avføring kun hver 2-3 dag og presser skikkelig. Ikke bra for verken refluks eller brokk. Når jeg snakket med kirurgen på Ullevål sist så lurte han også på sammenheng refluks og brokk. Min svigermor har også refluks. Mannen har også hatt brokk og har litt refluks. Den eneste som ikke sliter litt med refluks i den familien er yngste broren til mannen som måtte operer for å få ned stenen og som da aldri fikk brokk. Brokk er skremende greier. Jeg anbefalte ei her inne å kontakte Ullevål og babyen hennes ble operert med en gang. Lettere å kontakte dem direkte for sånne ting. Min er i dag kvitt alle brokk.

Vi får bare prente det inn til de forstår det [emoji14] Deilig altså :p
Fantastisk [emoji23] Er en av få ganger jeg har blitt litt sint faktisk, for hun tråkket I det og løp rundt i stua også [emoji85] Men det har roet seg her altså.

Takk for svar. Hvordan har det blitt håndtert i barnehage / skole ?
I barnehagen til datteren min så gjorde jeg de oppmerksom på det først siden henne var så intens hjemme. Vi ble enige om å ikke gjøre så stort nummer ut av det, men heller prøve å avlede feks. Nå i større alder (3 år) har henne ved et par anledninger satt av trusa (om kvelden i senga) og gnikka kosen mellom bena. Har vært åpen om det med bhg tilfeldig det skulle skje der. Men så langt har hun ikke vært like ille i bhg som hjemme og både vi og bhg jobber med å fortelle henne at det er helt i orden å kose med seg selv, men at det er sånt man gjør på rommet sitt/i senga og alene. Så hun vet hun fint får lov når hun legger seg feks :)

Denne selvstimulien kommer veldig i perioder. De periodene hun driver med det blir hun helt intens og er vanskelig å få kontakt med når hun holder på..

Begge mine er også opptatt av tissen sin og det er helt greit , men har sagt at hvis di skal ta og dra i den så kan di gjøre det foreksempel på rommet sitt og ikke ved middagsbordet ( som di ofte gjør ) :D Helt sunt og naturlig å ‘utforske’ kroppen :)

Back
Topp