Selvsentrerte mennesker...

mia1986

Elsker forumet
Hvordan har det seg sånn at enkelte mennesker er utrolig flinke til å ta hensyn til de rundt dem, og andre bryr seg kun om seg selv??

Julen er en slitsom årstid! Jeg ønsker å få til den aller beste feiringen for alle jeg bryr meg om, men det er ikke bare bare... Mine foreldre nekter å møtes og har ikke gjort det på snart 15 år, greit nok. Jeg går ikke over ens med svigers og skulle helst bare ikke vært med dem i det hele tatt... Men jeg tror jo selv at jeg prøver å passe inn i den kategorien med folk som tenker på andre, så jeg forstår selvfølgelig at svigers må inkluderes av respekt for mannen min.

Så her feirer vi annenhver jul med min mors familie og annenhver jul med min fars familie, og alltid med svigers. So far, so good. Annethvert år har vi også bonusdatteren min.

I år skal vi ha bonusdatteren og min mors familie her, samme som for to år siden. Da ble det et rabalder uten like! Mine besteforeldre var misfornøyde med at middagen var for tidlig, noe jeg hadde bestemt for å rekke både mat, dessert og gaver før legging innenfor rimelig tid. Min svigermor var stort sett misfornøyd med alt... Utrolig skuffende for meg som hadde slitt meg ut! Kvelden endte med at svigermonster ringte sambo og gråt på tlf fordi det var verste jul noen gang, og det var den stemningen for oss....

I år har jeg sagt at i og med at julaften er 10 dager før termin så hadde jeg ønsket å være bare sambo, barna og meg her. Orker ikke mer! Men han mente at det var fullstendig uaktuelt å feire uten hans mor, og jeg nekter å feire med hans mor og ikke invitere min familie. Så da blir det alle igjen da... 11 stk her! Puh...! Så jeg har bestemt at det får bli en lunsj, jeg lager grøt. Enkelt og greit. Orker ikke å stå og lage julemiddag til hele gjengen!!! Det holder å rydde og vaske huset i forkant.......

Men nå er svigermor misfornøyd med at alle skal hit, at det blir tidlig, at maten ikke er bra nok osv. Mine besteforeldre er grinete fordi de ikke ville ha grøt på julaften. Ungene ville nok også helst hatt det litt annerledes. Men hallo?!?! Er det virkelig ingen som kan snu seg rundt og tenke på meg?? Jeg er super høygravid og skal ha ansvaret for alt dette her. Huset skal "shines", ungene skal pyntes og bli klare, maten skal lages, og gjestene skal ivaretas. Og sambo er ikke den som kommer til å få til så mye mer enn å gjøre seg selv klar...

Åh, jeg gruer meg! Dumme, teite folk som er aller mest opptatt av seg selv her i verden :-( Om de ikke tenker på meg først, så tenk i det minste på ungene da!! De elsker grøt, de kommer til å ha god tid til å åpne og leke med gavene. Og når gjestene er sendt hjem så har vi faktisk tid til å roe alt ned og se en julefilm eller noe annet kos! :-)

Sniker litt i fra 2015 ;)

Om alle er så misfornøyde, kan du ikke bare si det rett til dem at di bare kan ta med seg det di vil spise? At selv om di er gjester så kan faktisk di stå for maten siden du holder huset??
Kjente nesten jeg ble litt sint på dine vegne!

Jeg fikk min første tidlig i februar og da valgte svigers og komme lillejulaften og hjelpe til med rydding og svigermor lagde all maten på julaften! Jeg klarte nesten ikke å stå pga bekkenløsning så syntes det var helt topp! Men, nå kommer jeg overens med svigers da.

Sniker litt i fra 2015 ;)

Om alle er så misfornøyde, kan du ikke bare si det rett til dem at di bare kan ta med seg det di vil spise? At selv om di er gjester så kan faktisk di stå for maten siden du holder huset??
Kjente nesten jeg ble litt sint på dine vegne!

Jeg fikk min første tidlig i februar og da valgte svigers og komme lillejulaften og hjelpe til med rydding og svigermor lagde all maten på julaften! Jeg klarte nesten ikke å stå pga bekkenløsning så syntes det var helt topp! Men, nå kommer jeg overens med svigers da.
Fikk min første 5. februar selv :-) Og da var det ikke like ille... Da kom faktisk min familie med det meste av maten, og så laget vi tilbehøret her. Funket fint! Men sambo tok oppvasken, som tydeligvis var helt krise, og han nektet i år... En smule selvsentrert han og kan man si...! Og jeg i min form orker det ikke! Familien min tilbød seg å lage og ta med maten i år og ;-) Men kjenner meg selv og vet at jeg hadde stått og holdt på selv, og så vært helt ødelagt etterpå...
Synes at sånn vi gjør det i år er helt greit, unntakstilstand akkurat denne julen med baby og sånt. Skulle bare ønske at noen kunne klappet meg på skulderen og takket ;-) Har vært hodebry i mange mnd dette her....!

Dagens moral; sett pris på det du får og ikke vær misfornøyd med at det aldri er nok!!

Fikk min første 5. februar selv :-) Og da var det ikke like ille... Da kom faktisk min familie med det meste av maten, og så laget vi tilbehøret her. Funket fint! Men sambo tok oppvasken, som tydeligvis var helt krise, og han nektet i år... En smule selvsentrert han og kan man si...! Og jeg i min form orker det ikke! Familien min tilbød seg å lage og ta med maten i år og ;-) Men kjenner meg selv og vet at jeg hadde stått og holdt på selv, og så vært helt ødelagt etterpå...
Synes at sånn vi gjør det i år er helt greit, unntakstilstand akkurat denne julen med baby og sånt. Skulle bare ønske at noen kunne klappet meg på skulderen og takket ;-) Har vært hodebry i mange mnd dette her....!

Dagens moral; sett pris på det du får og ikke vær misfornøyd med at det aldri er nok!!
Pass på at du og barna koser dere og drit i resten :p

Håper det blir litt koselig i morgen hvert fall :)
God jul!

Ahh.... hvor irritert jeg blir på dine vegne. Hadde ikke orket å fått noen i hus (hvet fall ikke de som er misfornøyd), og om samboer absolutt må være i lag med mammaen sin så hadde jeg bedt han reise dit alene. Tipper pipa hadde fått en annen lyd da... Håper uansett du får en kjempefin dag :)

Huffameg! Jeg kan nok ikke relatere meg til slike tilstander da jeg er nok ganske heldig med både min familie og svigerfamilien min ser jeg.
Men jeg hadde vært streng og skjært igjennom og sagt ærlig talt! Hadde ikke funnet meg i slik oppførsel fra familie, spesielt i din situasjon som høygravid og alt. De får akseptere det du har planlagt, eller la være å delta! Viktigste at barna får det fint og at du ikke kreperer av stress, det er det eneste som betyr noe, så får de finne en annen plass å sutre..! Blir så provosert av sånt her! ☺️

Her kommer også familien hit til jul, de nærmeste på julaften og hele familien 1.juledag. Har termin 6.1 og gitt beskjed om at jeg ikke har tenkt meg noe sted i jula, så vil de møte meg/oss får de komme hit. MEN, jeg forventer og tar det som en selvfølge at ALLE hjelper til! Så for meg er det mindre jobb å ha alle her enn om det bare hadde vært oss. Billigere blir det forsåvidt også da alle bidrar med litt hver.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg krevd at de får være fornøyd med det de får, holde seg hjemme eller ta ansvar for å ordne julemiddagen slik de vil ha den selv. Og jeg hadde nok kasta gubben på dør om han ikke hadde backa meg opp, bør vise ett minimum av respekt og forståelse for at ei høygravid dame ikke orker å ta på seg slikt alene.

Ahh.... hvor irritert jeg blir på dine vegne. Hadde ikke orket å fått noen i hus (hvet fall ikke de som er misfornøyd), og om samboer absolutt må være i lag med mammaen sin så hadde jeg bedt han reise dit alene. Tipper pipa hadde fått en annen lyd da... Håper uansett du får en kjempefin dag :)
Da diskusjonen toppet seg var det hans forslag å dra til sin mor ;-) Skikkelig mammagutt! Jeg ble så sint da han foreslo det at jeg la på tlf (snakket med han på vei hjem fra jobben) og la meg gråtende!! Sa til han at om det er greit for han å være borte fra meg 10 dager før termin (eldste jenta vår kom 3 uker før termin) så kan jeg like gjerne føde uten han og er han er heldig om jeg i det hele tatt gidder å si ifra om at ungen har kommet... Huff...
Dette er i det. Minste en bedre løsning :-P

Huffameg! Jeg kan nok ikke relatere meg til slike tilstander da jeg er nok ganske heldig med både min familie og svigerfamilien min ser jeg.
Men jeg hadde vært streng og skjært igjennom og sagt ærlig talt! Hadde ikke funnet meg i slik oppførsel fra familie, spesielt i din situasjon som høygravid og alt. De får akseptere det du har planlagt, eller la være å delta! Viktigste at barna får det fint og at du ikke kreperer av stress, det er det eneste som betyr noe, så får de finne en annen plass å sutre..! Blir så provosert av sånt her! ☺️
Enig med alt dere sier... Alle bør være fornøyde, og det er det som irriterer meg!! Men det er ikke så lett å si ifra som det virker som... Jeg er en ganske så bestemt dame og sånn jeg sier, sånn blir det. Og så sier ingen noe til meg. Men all klagingen går via andre... Mine besteforeldre som var så misfornøyd med matvalg og tidspunkt hadde klaget til min mor på det, som igjen nevnte det for meg. Og min svigermor satt her julen for to år siden og smilte og virket fornøyd, sa ingenting, og så kom hun hjem og ringte sinn sønn og GRÅT på tlf fordi alt var så ille....! Da er det ikke så lett for meg å forsvare noe heller...

Og svigermor klaget på de mest idiotiske tingene!! 1. Barna fikk ikke nok brus til middagen (brusen sto på bordet, men uansett, who cares?). 2. Jeg hadde bestemt at begge jentene skulle være med og dele ut gaver, hun mente at det var bare hun eldste som skulle ha gjort det (hun eldste er fra samboerens tidligere forhold og er det "ekte" barnebarnet, min datter, eller VÅR datter som er like mye sønnens datter er visst ikke like bra). De fikk dele ut annenhver gave, det var visst helt feil. 3. Vi åpnet en og en gave til alt var borte, det var feil. Det var visst bare barna som skulle ha fått (jeg mener de har godt av å se at vi voksne også får noe). 4. Hun eldste ble sint da hun måtte legge seg og gråt selvfølgelig, og det var helt feil at vi da hadde lagt henne. Hele juleaften var ødelagt...

Spør du meg så var ikke ting så grusomt ille... Men hun gråt som sagt! Og den stakkars mannen min var som vanlig mellom barken og veden :-P Mitt imellom sin gråtende mot på tlf og meg rasende i sofaen ved siden av han ;-) For jeg kunne jo høre alt hun sa....!

Jeg er en drittkjerring :-)

Her kommer også familien hit til jul, de nærmeste på julaften og hele familien 1.juledag. Har termin 6.1 og gitt beskjed om at jeg ikke har tenkt meg noe sted i jula, så vil de møte meg/oss får de komme hit. MEN, jeg forventer og tar det som en selvfølge at ALLE hjelper til! Så for meg er det mindre jobb å ha alle her enn om det bare hadde vært oss. Billigere blir det forsåvidt også da alle bidrar med litt hver.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg krevd at de får være fornøyd med det de får, holde seg hjemme eller ta ansvar for å ordne julemiddagen slik de vil ha den selv. Og jeg hadde nok kasta gubben på dør om han ikke hadde backa meg opp, bør vise ett minimum av respekt og forståelse for at ei høygravid dame ikke orker å ta på seg slikt alene.

Uff. Der høres ut som her på noen punkter. Vi skal til svigers i år. De er naboen så det er veldig praktisk. Men hu prøvde seg med at hu ikke skulle ha juletre osv. Skikkelig jule grinch på mange måter. Min svigerfar ordnet det. Men var verst for oss i fjor. Jeg prøvde å be både mamma og pappa med kjærester til jul. Det gikk ikke. Er kun pappa som er villig til det. Nå feirer min mor jul alene med mannen sin for andre året på rad. 1 juledag arrangerer svigermor middag og fest etterpå. I år har hu plutselig bestemt at det ikke skal være før kl 19. Så maten blir servert kl 20. Litt irriterende når datteren vår på 2.5 år egentlig legger seg kl 20. Flaks for svigermor så er jentungen syk og legger seg mye senere med feber. Men er irriterende at det med unger ikke blir respektert. Vi må lage egen mat både julaften og 1 juledag. Men mannen gjør det heldigvis. Julaften fordi ungen skal få noe mat og 1 juledag så jeg får noe mat. Sist jeg spiste koldtbordet hennes så ble jeg skikkelig dårlig. Menn her ordner mannen opp og er en klippe i julen. Han er fast bestemt på at ingen skal få ødelegge uansett hva de finner på. Men jeg gleder meg til julen er over. Der beste med i morgen er å åpne gaver med ungen.

Ååårh hadde klikket! Hadde drete i hele greien og latt de voksne klare seg selv og bare hatt selvforsyning og kost meg med barna! Snakk om drittungefakter på de voksne! Vet du hva!?!!!

Det er nesten ille at det er et lite plaster på såret at andre også sliter med sitt :-P
Jeg er absolutt ikke lett å leve med altså! Men føler allikevel at jeg ikke er like urimelig som mange andre ;-)

Vi får komme oss gjennom de neste dagene nå, så er det ett år til neste gang...! :-)

Du får si som min mann sa for 2 år siden og svigermor sier i år. Det er vi som skal ha selskap ikke dere, og da bestemmer vi ferdig med det. Folk får ha sin jul hjemme hos seg selv.

For en utakknemlig gjeng!:i de burde tatt hensyn til deg! Ta vare på deg selv og barna og si til de som er misfornøyde at sånn er det bare i år, enten får de komme og være fornøyde, drite i det eller rett og slett invitere hele selskapet til seg selv og gjøre det så mye bedre som de skal ha det til. Makan! Syns du er råtøff som orker å ha folk over i det hele tatt så nærme termin jeg!

Takk :-) Har hele tiden sagt at alt er med forbehold!! Føder jeg før juleaften (spørs nå da...) så er alt her avlyst! ;-) Nekter å ha gjester og sitte med nyfødt...!

Også er jo jeg litt sær og da.. For vi har jo vært invitert bort! Mamma ba oss til dem, men jeg vil ikke være 1,5 time med bil unna om jeg kan unngå det. Og svigermonster ba oss dit, men da fikk ikke min familie komme. Og jeg orker bare ikke å feire med henne uten støtte av min familie... Så da ble det her da. Og får ikke lov til å klage, for jeg har "valgt" det selv :-P

Nesten som om det hadde Vært bedre om fødselen startet. Med dette stresset rundt deg så hadde det ikke Vært rart i hvert fall. Her har jeg heldigvis en fantastisk svigerfamilien, men min egen familie er ett helvete å ha med å Gjøre. Heldigvis skal vi feire med svigerfamilien i år. I fjor klagde søstra mi etter julaften at ungen hennes fikk for få og for dårlige gaver (ungen hennes fikk mest gaver og de gavene jeg hadde til min var noe jeg fikk fra en frivillig organisasjon da jeg må kjøpe det hun og datteren ønsker seg I hennes øyne. Men I år har jeg på pur f ikke kjøpt noe som stod på ønskelista dems så kommer til å få høre det etterpå rett og slett x) tenk på deg selv og Vær litt egoistisk. Du er høygravid og dem burde faktisk ta hensyn til deg!!

kos deg i jula med barna. la de voksne barna finne ut av sine problemmer, håper at dere for kost dere sikkelig i jula;)

Takk og takk! Håper alle dere flotte damene nyter julen også :-)

Nå sitter jeg med bena på bordet og ser rundt meg, gjestene kommer 11.30 og ingenting er klart....! :-P
Bare sånn for å toppe alt stresset med denne julen, så jeg er jo da veldig gravid og min frøken på snart 4 år er selvfølgelig syk! I går kveld var vi på legevakten, var våkne jevnlig i hele natt, var hos legen igjen i dag. 40 i feber, masse medisiner, dårlig pust osv. Hun har holdt på siden sist onsdag og vi har nå gått hjemme oppå hverandre i en hel uke...!

Som jeg sa til sambo i sted, jeg blåser i alt nå! Jeg er høygravid, jeg er sliten, jeg sover dårlig og jeg har sykt barn. Jeg kommer til å rydde litt i morgen, men jeg kommer ikke til å vaske huset rundt og deg får være som det er her. Folk kommer for å være med oss og ikke for å inspisere huset, regner jeg med.

Nå har jeg øyelokk på 5kg hver, så nå skal jeg krype opp i sengen min og håpe på å en god natts søvn!! Aller helst for snuppa mi, men også for meg selv <3

Skjebnen? Karma? Tilfeldigheter? Flaks?
Vel, nå er begge jentene dårlige og sambo og jeg ble enige om at julen i år blir avlyst... :-P Fryktelig trist for ungene, men helt greit for mor! ;-) Nå får vi bare overleve... God jul da damer!! :-)

Back
Topp