Selvmord

Mrs b

Forumet er livet
VIP
Syns dere det er egoistisk å ta selvmord?

Jeg syns det er det og kan ikke skjønne de foreldrene som forlater sine barn.Uansett hvor forndt de selv har det.skjønner det ikke

Nei, jeg syns ikke det! Syns det er mer egoistisk at andre skal synes det er en egoistisk handling!

I de aller fleste tilfeller, så tenker den som tar livet sitt, at den gjør alle rundt en tjeneste ved å ikke være i livet lenger...
Eller, de lever i så intense smerter, halusinasjoner osv at de rett og slett ikke makter lenger...

Det er ingenting egoistisk ved selvmord...
Og man er SÅ dårlig at man faktisk tar sitt eget liv, så er man ikke i stand til å tenke om noe er egoistisk eller ei...

Psykisk sykdom er like mye en lidelse som MS, CP, lungebetenelse eller influensa, man dømmer ingen å kaller de egoister fordi de er syke med noe fysisk. Og man skal ikke dømme noen for å være psykisk syke heller...

Jeg ville ikke ønsket den smerten av å ønske seg død på noen, uansett...
For noe værre enn det kan jeg ikke tenke meg...

Så nei, det er ikke en egoistisk handling...

Veldig vanskelig spørsmål! Både ja og nei, må jeg vel si. I utgangspunktet nei; det er antakelig så mye som ligger bak den avgjørelsen, og jeg for min del er ikke i stand til å sette meg inn i hvordan det må føles å være så langt nede at det virker som den eneste utveien.
Grunnen til at jeg sier både ja og nei er at det finnes noen som i ruspåvirket tilstand tar livet av seg ved et innfall. Det er vesentlig forskjell på å være alvorlig deprimert/psykisk syk, og velge å ta selvmord over en øyeblikksfølelse som tar overhånd.
På en annen side kan det jo ligge ting bak som man ikke vet om ved slike "åpenlyse innfall" også..Æsj, dette ble rotete! Jeg velger å svare at det i utgangspunktet ikke er egoistisk, selv om det må føles slik for de etterlatte.

Min mor tok selvmord da jeg var 12 med to mindre søsken. Gjennom tenårene var jeg både trist, lei og mye sint på henne for dette.

Jeg trodde at når jeg selv ble mamma så ville jeg kanskje få enda mer vrange følelser i forhold til dette, men opplevde faktisk det motsatte.

Jeg har lest mye om emnet, det at de tror at deres kjære har det bedre uten dem osv. Men har liksom ikke helt klart å skjønne tanken.

MEN etter at jeg ble mamma så ble dette faktisk enklere. For når jeg ser på min sønn, og kjenner på hvor ufattelig glad jeg er i ham - hvor desperat er da ikke en mamma når hun føler at det beste hun kan gjøre for sine barn er å dø??? For jeg har aldri vært i tvil om hvor høyt elsket vi var av vår mamma.  Så nei, etter å ha grunnet og lest på og om dette i snart 20 år så velger jeg å si at nei, det er ikke egoistisk.

Jeg synes ikke det, men så kan jeg se lengre  enn min egen nesetipp da

Alvepike skrev:

Å du prøver og si?

Alvepike skrev:

Å du prøver og si?

Kosinus skrev:

Alvepike skrev:

Å du prøver og si?

At jeg klarer å sette meg inn i at andre reagerer annerledes enn meg...

uff så trist og høre,it makes more sense når jeg leser historien din.

Alvepike skrev:

Kosinus skrev:

Alvepike skrev:

Å du prøver og si?

At jeg klarer å sette meg inn i at andre reagerer annerledes enn meg...

Hvordan reagerer du da?

Nei, det er ikke egoistisk. Hvordan kan det være egoistisk og være så syk og langt nede at man tror venner og familie (inkludert barn) har det bedre uten en selv?

*LillMi* skrev:
Nei, jeg syns ikke det! Syns det er mer egoistisk at andre skal synes det er en egoistisk handling!

Veldig enig! Skal man leve kun fordi andre vil man skal det?? Jeg mener nå i tilfeller hvor man har prøvde all helpen man kan få, men likevel ikke fungerer. Og man kanskje ikke kan være en god forelder for barna sine uansett..

vel...min mamma tok liv av seg selv når jeg var 12 år, og hun kunne høre meg leke i naborommet hele tiden når hun gjorde dette, og planla dette!!!
når noen spør meg om jeg syns ho var egoistisk, så sier jeg nei...men jeg syns det er fryktelig trist at ho satt med en følelse at ho ikke hadde noen annen utvei enn den veien!!
ho hadde psykiske problemer, slet med alkohol, og hadde hatt en utrolig dårlig oppvekst! rart at ungen som sitter igjen og sier at hun syns moren er sterk for og kunne bestemme seg og ende livet sitt, og reise fra sine to barn, som er det kjæreste hun hadde og en mann som elsket henne! at ho hadde så mye problemer i sitt hode og kunne faktisk ikke se klart nok til og finne andre løsninger enn den ho tok desverre!! ho hadde kjempet en lang kamp, og var sliten av deprisjoner, og fortid! men nei syns ikke ho er egoistisk!!

sa det til min lærer en gang da hun skulle undervise om selvmord i psykologi, for hun mente det var egoistisk, jeg ble tatt ut av rommet når jeg fortalte min mening

rico skrev:
Ja jeg syns det er egoistisk.

For bare å ta en problemstilling.
Ei jente med to barn. og samboer. Hun har en gjeld på mange tusen kr som hun ikke klarer å betjene. dette går inn på henne. og blir bare sykere og sykere.
HUn finner ut at det beste er å ta sitt eget liv. Igjenn sitter da samboer med to barn. OG i tilleg til å sørge over sin samboer, så må han ta seg av alt papirabeidet i forhold til gjelda.

Så blir jo da bare å overlate problemet til de som er igjenn. Og det er egosistisk.
Og eksemplet mitt er veldig forkortet ned. og gjort enkelt. for noen ganger så er det faktisk så enkelt.

føler du har problemer og sette deg inn i at selvmord kan være større grunn enn kun økonomisk...da min mor tok livet sitt var det alt annet enn pga økonomi...syns du det da er egoistisk?

rico skrev:
Ja jeg syns det er egoistisk.

For bare å ta en problemstilling.
Ei jente med to barn. og samboer. Hun har en gjeld på mange tusen kr som hun ikke klarer å betjene. dette går inn på henne. og blir bare sykere og sykere.
HUn finner ut at det beste er å ta sitt eget liv. Igjenn sitter da samboer med to barn. OG i tilleg til å sørge over sin samboer, så må han ta seg av alt papirabeidet i forhold til gjelda.

Så blir jo da bare å overlate problemet til de som er igjenn. Og det er egosistisk.
Og eksemplet mitt er veldig forkortet ned. og gjort enkelt. for noen ganger så er det faktisk så enkelt.

Helt seriøst???? Trur du at det er slike situasjoner som gjør at noen tar selvmord? Det må høre med til sjeldenheten!! Dessverre så har jeg kjent flere/visst om flere som har tatt selvmord, og ting har aldri vært på den måten. Har opplevd at mennesker har prøvd å ta livet sitt, og jeg kan forstå hvorfor de har prøvd det!

Back
Topp