Se hva jeg fikk i posten :D

Jeg skal lese linkene, men så lenge det ikke er noe løst som kan komme over barnet eller tildekke barnet på noen måte, så er vel ikke et babynest farlig. De skal jo være faste og ikke løse så vidt jeg vet. F eks en voksipose er jo ikke farlig så vidt jeg vet?

Krybbedød er noe jeg tar veldig alvorlig, men så lenge man bruker skjønn på hvordan ting er ut fra om det er noe løst eller for mykt å ligge på, så vil jeg ikke tro at et babynest er farlig? Det vil jo f eks hemme barnet fra å snu seg på rygg. Eller hva tenker du om det som har lest artiklene?

Ja du har sikkert rett. I tillegg kommer det kanskje litt an på hva slags stoff som er brukt? Har tidligere lest at problemet ofte er at det hoper seg opp CO2 rundt barnet fordi stoffene ikke puster, og at det kan medføre kvelningsfare - dvs det er ikke bare det at løse ting kan komme over barnets hode som er farlig. Jeg ser også at feks stokke legger vekt på i sine produktomtaler at tekstilene puster.

Men har ikke funnet noen meldinger fra den norske krybbedødforeningen om babynest, ei heller at sprinkelbeskyttere ikke skal brukes.

Ja du har sikkert rett. I tillegg kommer det kanskje litt an på hva slags stoff som er brukt? Har tidligere lest at problemet ofte er at det hoper seg opp CO2 rundt barnet fordi stoffene ikke puster, og at det kan medføre kvelningsfare - dvs det er ikke bare det at løse ting kan komme over barnets hode som er farlig. Jeg ser også at feks stokke legger vekt på i sine produktomtaler at tekstilene puster.

Men har ikke funnet noen meldinger fra den norske krybbedødforeningen om babynest, ei heller at sprinkelbeskyttere ikke skal brukes.

Nei, jeg har heller ikke lest om det fra den norske krybbedødforeningen. Jeg tenker det også går på hvor mye "stoff" som er rundt babyen er avgjørende i forbindelse med pustende/ikke pustende stoff. En voksipose f eks puster vel neppe, men kan omgi barnet ganske mye mer enn et babynest f eks. Men for mye ting rundt er lurt å være obs på, som du sier med at det kan bli stillstand i luft, fare for at ting kan løsne osv, men det er jeg obs på i utgangspunktet. Ble bare litt overrasket over det med babynest, men her må man vel bare se det i en større sammenheng og hvordan den er i formen osv.

Back
Topp