se hva jeg fant på pernille sidene

Guttemamma82

Forumet er livet
VIP
Når man blir gravid skjer følgende:
Befruktningen skjer i egglederen like etter eggløsningen, fordi egget lever ikke lenger enn max ett døgn. Spermiene kan leve opptil 5 dager inni egglederne, livmoren og livmorhalsen hvis forholdene er optimale.
Egget svever nedover egglederne og inn til livmoren. Ca 4 dager etter eggløsningen når egget livmoren og begynner å "lete" etter et fint sted å slå seg ned på. Tidspunktet for implantasjon viser seg å være relativt viktig i forhold til om svangerskapet går bra eller ikke, les mer her.
6-8 dager etter eggløsningen graver egget seg ned og begynner å utskille hCG (humant chorion gonadotropin). Dette hormonet stimulerer Det gule legemet til å øke progesteronproduksjonen og å leve videre utover sin vanlige lengde. Denne økede progesteronproduksjonen kan hos mange ses ved at basaltempen stiger enda et hakk - altså enda mer enn den steg rett etter eggløsningen - og endel kan på den måten se allerede ca en ukes tid etter eggløsning at man muligens har blitt befruktet.
Ca to uker etter eggløsning vil mensen utebli, og de fleste vil da teste positivt.

ojjj... jeg har tatt tempen hver dag og idag er det 7 dager siden eggløsning. Tempen har vært på 36.7 til 36.8 grader hele uken. ( før el var den på 36.4) MEN idag var den på 37.10 så den har stigi mere nå etter en uke.... Dette blir spennende dette..... Tenk om det endelig har klaffet..... Nei det tør jeg ikke håpe på...[&:]

Temperaturen varierer utover syklusen, og stiger like etter eggløsningen har funnet sted, og vil holde seg noe høyere i minst ti dager fremover. Synker den snarere, kan det hende du ikke har hatt eggløsning denne syklusen, og varer den lengre, er du kanskje gravid.

Tjohoi!

Helt supert da! Kanskje det virkelig er klaff denne gangen Trine82! EL hjelper jo på det har jeg hørt[;)]

Uansett resultat denne måneden så er det jo helt topp at du har hatt EL!

Krysser fingrene for deg fram mot testing!

KLem, M

ORIGINAL: Trine82

ojjj... jeg har tatt tempen hver dag og idag er det 7 dager siden eggløsning. Tempen har vært på 36.7 til 36.8 grader hele uken. ( før el var den på 36.4) MEN idag var den på 37.10 så den har stigi mere nå etter en uke.... Dette blir spennende dette..... Tenk om det endelig har klaffet..... Nei det tør jeg ikke håpe på...

det håper jeg virkelig at det har!!!!!!!!!!lykke til trine!

Vil bare ønske deg SÅ masse lykke til!!

Ønsker deg masse lykke til. Håper det sitter støpt! Dette blir spennende.
Et tips er å skrive ned eventuelle symptomer i en liten bok, slik at du kan se på de senere, det har hvertfall jeg tenkt til nå.
Jeg tror det blir lagd en baby her i kveld!( Hipp hurra for eggløsning!)

så spennende da... jeg er såå spent selv, har iallefall hatt eggløsning og da er det liksom lov å håpe.. tempen idag var 36,9 så den er fortsatt høy.... og jeg hadde sinnsykt vondt i korsryggen i går... ellers merker jeg ingenting...

krysser fingrene for at vi begge får et septemberbarn [;)]

Hei Trine. Mener ikke å være negativ men noen har alltid en slik kurve. Jeg målte temp i 4 mnd og minsteg slik som du beskrev hver måned. Desverre uten at jeg var gravid. Men hos mange kan dette være et tegn på at det er gravid. Krysser alt for deg, til og med bena. Er jo i gang med prøverørsbeghandling så da kan jeg ofre å krysse dem en stund for deg[:D]

hadde du høy temp helt til tanta kom da da? det sies jo at tempen synker etter ti dager om man ikke er gravid... nå har det bare gått 8 dager enda da... aner ikke jeg hva som skjer, men jeg må håpe litt hehe

Tempen synker ikke etter ti dager... tempen synker for noen et par dager før tanta kommer, for noen den dagen tanta kommer, og for noen et par dager ETTER at tanta kommer.

Generelt: tempne holder seg høyt sånn ca frem til mensen dersom du ikke er gravid, og i 100 dager dersom du ER gravid.

Noen får enn sånn "trifasisk kurve" uten å være gravid, men det kan også være et tegn på vangerskap ja, og jeg unner deg det, krysser fingrene for deg.

Har du en graf vi kan få se, ovusoft eller ff?

har ikke laget noen graf... veit ikke åssen jeg gjør det. har bare laget en selv.

25 des: 36,60
26 des: 36,61
27 des: 36.60 (pos el test)
28 des: 36.35 (el?)
29 des: 36.51
30 des: 36.75
31 des: 36,88
1 jan: 36.89
2 jan: 37.0
3 jan: 36.8
4 jan: 37.07
5 jan: 36,90
6 jan; 37.01
7 jan: 37.04
8 jan: 37.04
9 jan: 37.01

sånn ser den ut iallefall....

Dersom du vil, kan du prøve fertilityfriend.com (gratis "basismedlemskap", kan betale for ekstrafunsjoner) eller ovusoft (www.tcoyf.com) tvoyf er et program som du laster ned på pc'n din. Gratis prøveperiode på 15 dager, så du kan se om du liker det, så koster det litt å kjøpe det, men da har du det. Dersom du skal ha funsjonene i FF så må du betale medlemskap for et år om gangen eller noe sånn.

Bare for å få se en visuell graf er FF grei, og gratis, men det klarer du akkurat like godt i et regneark egentlig...

Men basert på temperaturene tror jeg du hadde EL 29. desember. Positiv test får du jo gjerne 48-24 timer før el, så dte stemmer nok bra det, og det er først da temperaturen din steg over det foregående.

Fertility awareness method definerer det som at når du har 3 temperaturer som er over 0,05 grader over den høyeste av de siste seks temperaturene, da intraff el dagen før den første av disse tre. Nå har vi ikke 6 temperaturer før el å se på i ditt tilfelle, men jeg tegnet nå uansett denne grafen din på et papir, helt enkelt, og synes det ser sånn ut, og at du i så fall er 7 "dpo" ("days post ovulation" altså dager etter el)

Krysser i alle fall fingrene for deg!

Nei, det er ikke egentlig så mye mre jeg kan tolke utfra kurven din, men om tempen din holder seg over din "coverline" (som i dette tilfellet er 36,65 utfra de temperaturene du har oppgitt, altså 0,05 over den høyeste av de siste 6 lave) så er det bra. Der skal den holde seg, og holde seg og holde seg.

Ja, et "dipp" nedenfor er ikke farlig altså, men om den faller og ikke kommer opp igjen... da får du nok tantebesøk. Dersom du ikke vet hvor lang tid det pleier gå fra el til mens for deg kan du gå utfra 14 dager som er snittet. Og ha denne i bakhodet, en oversikt over hvor mange som tester positivt, av de som ER gravide, på x antall dager etter el. (dpo)

* 35% at 10dpo
* 51% at 11dpo
* 62% at 12dpo
* 68% at 13dpo
* 74% at 14dpo
* 80% at 15dpo
* 88% at 16dpo
* 92% at 17dpo

Lykke til :)

Veldig spennende :)

Og temperaturutviklingen ser spennende ut.

Også så fine, høye temperaturer du har. Jeg har lav kropstemperatur jeg. I dag var den 35,9, og det er jo opp litt over 0,2 fra hva den har lagt på de siste dagene. Ikke at det er EL på gang altså, jeg har bare hatt veldig lav temp de siste dagene. Jeg er bare på dag 6 i syklusen. Men mine teperaturer ligger stort sett rundt 36 grader de, rundt 36,2-36,3 når de er i sin "høye fase"....

Spennende dette... din graf er mye mer spennende enn min for tiden, så jeg tegner opp din på papir og titter spent på den. Det ser jo bra ut i alle fall!

den har stabilisert seg på ca 37 grader nå.. har tempet et par måneder før og tempen min pleier ligge på mellom 36.4 og 36.6 sjeldent over det. Så for meg er det helt uvanlig og ha over 37 grader nå, kjenner det på kroppen. Føler meg varmere. Har vondt på et punkt rett under navlen idag. Kanskje jeg tar en test på jobb inatt. jobber på legevakta og der har vi tester..
du hadde lav temp ja... har aldri målt under 36.3 jeg. Så når jeg fyller ut de tempskjemaene på pernille siden ligger jeg høyere enn det er tegnet opp der hehe..

Back
Topp