Se her jenter! 3 mnd's krise *amming og å "miste" melka.

JeanetteR

Gift med forumet
Jeg kommer over stadig gode artikler her på babyverdensiden der man kan spørre Jordmor Monica. Siden jeg ser det er mange som begynner å tvile på melka, og jeg selv også har gjort det, så må jeg bare dele denne med dere [:)]

Spørsmål:
Jeg har en datter på 3 1/2 mnd. Hun vokser og legger på seg helt fint, er på øvre del av vekstkurven. Hun er rolig og fornøyd, og spiser ca 6 ganger i døgnet. Tidligere når jeg pumpet brystene mine, kunne jeg få ut opp til 120 ml fra to bryster. Nå har jeg imidlertid sett en stor endring; får bare ut 40 ml. Synes dette er veldig rart. Jeg vet jo at babyen suger ut mer enn en pumpe kan få ut, men det er jo en stor forskjell. Merker også at brystene er mye mindre fulle. Før kunne jeg ha skikkelig melkespreng og "harde" bryster, nå er det ikke slik i det hele tatt lenger. Pumpen jeg bruker er Avent manuell pumpe. Skulle ønske at jeg fikk til å pumpe ut melk, slik at jeg kom meg på trening og en og annen tur ut innimellom, men det ser dårlig ut nå.... Blir svært takknemlig for svar.

Svar:

Hei!

Neida, jeg tror ikke du er i ferd med å miste melken.

De første månedene etter fødselen er det helt vanlig med en ganske kraftig overproduksjon, når produksjonen stabiliserer seg, ofte ved 3 mnd alderen, vil vi slutte å ha spreng, lekasjen opphører og vi får som du sier - ut mindre melk ved pumping. Desverre er det mange som tar dette som tegn på at de mister melken, hvis du snakker med kvinner som fikk barn for en generasjon eller to siden, så vil du ofte høre: "jeg ammet de tre første månedene, så mistet jeg melken..."
Det jeg tror er at de som deg opplevde at de hadde minde melk, og så har de bare for å være sikker begynt å gi litt tillegg på flaske, og så har barnet tatt mindre av dem, og når det tas ut mindre melk produseres det minste. Og så har de vært i gang med avvendingen, uten at det egentlig var det de ville... 
Hadde de i steden for å gi flaske bare fortsatt med ammingen, eventuelt ammet litt oftere, tror jeg de ville ha kunnet fortsette å amme så lenge de hadde lyst. Og det tror jeg også gjelder deg.

Hva skal du så gjøre for å ha noe å gå på når du vil ut?

Hva om du pumper halvannen time etter frokostmåltidet? Da vil vi ofte ha ganske mye. Ikke pump like etter måltidet og ikke pump om kvelden, da har vi minst. - og ... vet at dette høres dumt ut, og at du akkurat nå virkelig vil ha mulighet til å gå ut litt hvis du skulle få lyst. Men du - om to og en halv måned begynner du å gi grøt. Da kan du gå ut hver kveld om du vil... OK?

lykke til!

Jeg har ikke like mye melk lenger som jeg hadde, men aldri slått meg at jeg er i ferd med å miste den heller. Jeg har skjelden brystspreng. Klarte jo å brenne opp pumpa mi for noen dager siden i tillegg, så jeg får ikke pumpet. Spiser havregrøt innimellom da[:)]

Jeg trodde og jeg mista melka når hun var rundt 3 måneder, men fortsatte bare å amme å la henne inntil litt oftere å lot henne drikke det hun orket.. Nå har jeg fått myyyye melk igjen heldigvis og nå er det sånn at brystene blir harde å sprengte igjen sånn som i begynnelsen.. Er bare glad får det da siden jeg ikke skal gji grøt før om 2 mnder [;)]

Så bra at du legger ut dette.
Jeg har det på nøyaktig samme måte som den som skriver spørsmålet. Hatt melkespreng om natta helt frem til forrige uke, og derfor pumpet hver kveld, fikk ut ca 180ml. Nå får jeg kun ut ca 40ml om kvelden, og har ikke lenger melkespreng. Ringte helsesøster og fikk et greit svar, men jeg synes dette svaret var bedre og mer utdypende [:)] [:)] [:)]

Dette var kjekk lesing! [:D][:D] Jeg merket også at jeg begynte å få mindre melk, men prøvde å ikke stresse med det, men rett og slett amme oftere slik jeg gjorde da jeg holdt på å miste melka da Lucas var 2 uker gammel. Lucas er fremdeles i strålende godt humør hver dag, og har mange våte bleier så alt tyder på at han får det han trenger! [:)]

Koser meg med ammingen jeg [:)][:)]

dytt [:)] 

Dytt! [:)]

Takk for at du postet denne! Var vell akkurat rundt da jeg trodde jeg mistet melken. Masse tårer - desperat amming og stress helt til jeg forstod at alt var som det skulle. Og på 4 mnd kontrollen fikk jeg bevis på at Amanda hadde gått godt opp i vekt + litt til - og lå over sin egen kurve plutselig. da bestemte jeg meg for at nå skal jeg ikke stresse mer med ammingen - bare prøve å kose meg så lenge det varer [:)]

DEt er akkuratt som å lese om meg selv! Opplever det samme. Mn jeg har bare tenkt som så at Oliver legger på seg og vokser og er blid og fornøyd. Jeg ammer enda hver andre time. Før kunne jeg få "fri fra 20.00- 02.00 ca mn nå er det 2 timer mellom måltidene døgnet rundt og der er slitsomt syns jeg nå. Mn jeg kommer til å amme helt til det ikke er nok for han lenger.

Så det er bare å holde motet oppe :) Du har nok melk og jenta di er fornøyd :)
ORIGINAL: JeanetteR

Jeg kommer over stadig gode artikler her på babyverdensiden der man kan spørre Jordmor Monica. Siden jeg ser det er mange som begynner å tvile på melka, og jeg selv også har gjort det, så må jeg bare dele denne med dere [:)]

Spørsmål:
Jeg har en datter på 3 1/2 mnd. Hun vokser og legger på seg helt fint, er på øvre del av vekstkurven. Hun er rolig og fornøyd, og spiser ca 6 ganger i døgnet. Tidligere når jeg pumpet brystene mine, kunne jeg få ut opp til 120 ml fra to bryster. Nå har jeg imidlertid sett en stor endring; får bare ut 40 ml. Synes dette er veldig rart. Jeg vet jo at babyen suger ut mer enn en pumpe kan få ut, men det er jo en stor forskjell. Merker også at brystene er mye mindre fulle. Før kunne jeg ha skikkelig melkespreng og "harde" bryster, nå er det ikke slik i det hele tatt lenger. Pumpen jeg bruker er Avent manuell pumpe. Skulle ønske at jeg fikk til å pumpe ut melk, slik at jeg kom meg på trening og en og annen tur ut innimellom, men det ser dårlig ut nå.... Blir svært takknemlig for svar.

Svar:

Hei!

Neida, jeg tror ikke du er i ferd med å miste melken.

De første månedene etter fødselen er det helt vanlig med en ganske kraftig overproduksjon, når produksjonen stabiliserer seg, ofte ved 3 mnd alderen, vil vi slutte å ha spreng, lekasjen opphører og vi får som du sier - ut mindre melk ved pumping. Desverre er det mange som tar dette som tegn på at de mister melken, hvis du snakker med kvinner som fikk barn for en generasjon eller to siden, så vil du ofte høre: "jeg ammet de tre første månedene, så mistet jeg melken..."
Det jeg tror er at de som deg opplevde at de hadde minde melk, og så har de bare for å være sikker begynt å gi litt tillegg på flaske, og så har barnet tatt mindre av dem, og når det tas ut mindre melk produseres det minste. Og så har de vært i gang med avvendingen, uten at det egentlig var det de ville... 
Hadde de i steden for å gi flaske bare fortsatt med ammingen, eventuelt ammet litt oftere, tror jeg de ville ha kunnet fortsette å amme så lenge de hadde lyst. Og det tror jeg også gjelder deg.   Hva skal du så gjøre for å ha noe å gå på når du vil ut?   Hva om du pumper halvannen time etter frokostmåltidet? Da vil vi ofte ha ganske mye. Ikke pump like etter måltidet og ikke pump om kvelden, da har vi minst. - og ... vet at dette høres dumt ut, og at du akkurat nå virkelig vil ha mulighet til å gå ut litt hvis du skulle få lyst. Men du - om to og en halv måned begynner du å gi grøt. Da kan du gå ut hver kveld om du vil... OK?   lykke til!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp