Scratching

Elva

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julibaluba 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Noen som har erfaring med scratching?
Legen på klinikken ønsker at jeg gjennomfører scratching i syklusen før neste innsett (FER).

Litt usikker på når vi kommer til å ha neste innsett, men greit å høre erfaringer fra andre
 
Det blir gjort ved hysteroskopi, eller..? Jeg har hatt hysteroskopi og det var ikke behagelig, men heller ikke vondt. De fyller livmoren med vann og det presser litt på. Hvis du får bedøvelse, syntes jeg sprøyta var litt vond, men helt overkommelig.
Det er forsåvidt fort gjort og når du er ferdig er du smertefri innen kort tid!

Det er ikke noe å grue seg til :)
 
Jeg fikk utført scratching i august 2018, syklusen før andre ferskforsøk. Det ble ikke noe innsett i det forsøket da, innsett ble først i november, så jeg tror ikke det hadde noen effekt lenger, om noe i det hele tatt.

Hvis jeg skal beskrive det på noen som helst slags måte så kjentes det ut som om du stakk en gaffel inn i livmora, og stakk den en mm inn i vevet, og dro rundt hele livmora. Det var helt fryktelig vondt :p

Men det virker som om de fleste syns det er helt greit, og det kan hende at å gjøre det samtidig som hysteroskopi gjør det mindre vondt :)

Uansett går det veldig fort, og det var ikke spesielt vondt i ettertid såvidt jeg kan huske :)
 
Jeg tok det før forsøket hvor vi lyktes! Må si at det riiiimelig vondt! Men det varte max et minutt mens det ble utført! Resten av dagen var det bare litt mensmurringer! Jeg tok to paracet og en ibux en time før! Men det er veldig individuelt hvor vondt det er☺️
 
Opplevelsen her var at det gjorde minimalt vondt :hilarious: var litt mensmurring etterpå, men ikke noe verre smerter enn ved innsett (som va nesten lik null for min del).
 
Jeg ble også gravid etter hysteroskopi/scratching... syntes ikke det var noe vondt.
 
Vi lyktes med FER i det forsøket jeg tok scratching. Var vondt ja!! Men dersom klinikken mener jeg bør gjennomføre det ved kommende søskenforsøk gjør jeg selvsagt det igjen :)
 
Tok scratching hos Hausken på Lysaker i mai 2018. Synes det mest ubehagelige var å se alt på skjermen ved siden av..
Gjorde ikke vondt, kjente nesten ingenting egentlig. To ibux og paracet 1 t før.
 
Hva er scratching og hva er grunnen til at dette blir anbefalt? :)

Tanken er at det skal ødelegge slimhinnen (gjøres syklusen før innsett) og at den dermed reparerer seg selv og blir bedre :)

Vi hadde scratching før forsøk i august 2017, men pga OHSS fikk jeg ikke satt inn før jeg hadde hatt nytt fersk i november. Ble gravid, men tviler på at scratchingen hadde særlig virkning.
 
Hadde scratching nå 13 nov. Egguttak på mandag som kommer. Synns ikke det var vondt :happy: bare litt ubehagelig. Blødde helt til jeg fikk mensen 20 nov, det gjorde jeg ikke sist jeg hadde scratching. Så tror legen rota mere nå i livmora enn for noen år siden :wideyed: Men nå synns jeg ikke egguttak er vondt heller, litt høy smerteterskel vil jeg si. :rolleyes:
 
Hadde scratching i oktober på dag 10 i syklusen, og skal forhåpentlig ha innsett (FER) på fredag. Scratchingen var fort gjort, og kjente ikke noe særlig til det.
 
Back
Topp