Scampi

Septokt19

Forumet er livet
Juli13-jentene
Oktoberlykke 2019
hei dere! Blir ikke helt klok på dette - er scampi (feks frityrstekt i maki) yey or ney?
 
Jeg har spist masse scampi. Er ikke det som reker da?
 
Jeg har spist masse scampi. Er ikke det som reker da?
Jeg har spist masse sushi scampi maki:p så antar det er greit:) er jo kokt og fritert!
Jeg har også tenkt det, og bestilte scampi maki. Så googlet jeg litt mens jeg ventet på maten... fant en side som sa man burde unngå kokt scampi... men det meste jeg fant sa at skalldyr er ok :) Så jeg satser på at det går bra!
 
Jeg har også tenkt det, og bestilte scampi maki. Så googlet jeg litt mens jeg ventet på maten... fant en side som sa man burde unngå kokt scampi... men det meste jeg fant sa at skalldyr er ok :) Så jeg satser på at det går bra!
Ahh leste at all sushi var greit jeg utenom tunfisk og kveite :)
Så jeg har spist scampi maki og fritert kamskjell maki:) kan ikke se at det er skummelt:) fant ikke noe om at scampi burde unngås , ikke på matportalen engang:)
 
Scampi er innafor! Heldigvis!
 
Takk for betryggende svar :) Da skal jeg ikke spy opp dagens middag :hilarious:
 
hei dere! Blir ikke helt klok på dette - er scampi (feks frityrstekt i maki) yey or ney?
Det skal ikke være noe problem.

Hvor hat du lest at man bør unngå det?
 
Her er nettsida hvor det sto at gravide bør holde seg unna kokt scampi pga bakterier. Rart også at en fiskeprodusent selv fraråder det hvis det ikke er nødvendig. Men har ikke funnet flere steder det står etterpå, så satser på at alt er ok :)
https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/helse/trygg-sjomat-for-deg-som-er-gravid/
De skriver at dette er tatt fra Helsenorge.no og Matportalen. Men mine søk på disse to stedene finner ingenting der om scampi... Så mulig dette er utdatert info som Lerøy ikke har oppdatert?
 
Jeg har spist maki med frityrstekt scampi og kamskjell. Det sto som trygt. Spiser svært lite kokt scampi nå i svangerskapet generelt. Blitt litt sushi. Men tenker det går sikkert bra! :)
 
De skriver at dette er tatt fra Helsenorge.no og Matportalen. Men mine søk på disse to stedene finner ingenting der om scampi... Så mulig dette er utdatert info som Lerøy ikke har oppdatert?
Det er godt mulig. Jeg sjekket også Matportalen etterpå, og gumlet i meg av scampimaki etter å ha konstatert at alle andre enn Lerøy sier yey :)
 
Back
Topp