Savn under svangerskap....hva med dere?

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Hva savner dere? og hva kommer dere til å savne?

Nå savmer jeg å spise salami og roastbeef....

Og seinere vet jeg at jeg kommer til å savne å ligge på magen

SALAMI!!! og serranoskinke.. og chorizopølse! Og biff som har en litt mer spennende farge enn brun tvers gjennom.
Og deilige oster! 

Hehe :)

Akkurat nå savner jeg bare det å ha matlyst! Litt senere vet jeg at jeg kommer til å savne det å kose meg med god vin, kjøtt som ikke er stekt i stykker og endel oster.

ett spørsmål?  spiser dere ikke salami? 

Jeg savner å ta meg ei øl :)    men alkoholfritt øl var faktisk godt da :))   så overlever vel med det til neste jul :) 

BURN ! Energidrikker..... Jeg savner det virkelig!

Ellers er det ikke så mye.. Har ikke lyst på stort om dagen annet enn burn og pommes frites.. Men jeg får jo ingen av delene :( Kan jo ikke ha for vane å spise pommes frites.

Forrige gang sov jeg på magen frem til uke 33 da jeg fødte, så det blir spennende å se om jeg er like heldig denne gangen :)

Spekeskinke!!  Har dilla på det, akkurat som sist. Jeg har spist litt, nyåpnet pakke med god holdbarhet så tar jeg sjansen. Men ville helst spist det til hvert måltid, men det gjør jeg ikke :p

Ellers vet jeg at jeg kommer til å savne vin, men det frister ikke i det hele tatt så langt. Når kvalmen har gitt seg kommer det nok.

Savner brie og spekemat. Og jeg foretrekker å ligge på magen å sove, så det kommer jeg til å savne etterhvert.

spekemat =) men har lest et sted at man kan spise det hvis det e blitt fryst først så lurer på å prøve det.... men må inrømme at eg har lett for å glemme at eg ikkje skal spise forskjelligt. spiste litt fetaost i en salat i går, husker ikkje om det va helt lov

~Damen~~ skrev:
SALAMI!!! og serranoskinke.. og chorizopølse! Og biff som har en litt mer spennende farge enn brun tvers gjennom.
Og deilige oster! 

Hehe :)

Ja kjøtt som er medium stekt savner jeg.
nesten som jeg blir veggis nå....hehe

!!!Venterispenning!!!! skrev:

Jeg savner å ta meg ei øl :)    men alkoholfritt øl var faktisk godt da :))   så overlever vel med det til neste jul :) 

nei man bør ikke spise salami.

!!!Venterispenning!!!! skrev:

Savner øl jeg også!
:)

Spiser ikke salami, nei.
Siste listeriautbruddet jeg hørte om, var i salami. Så nei, det gjør jeg ikke.

Akkurat nå er det bare salami jeg savner. Blir skikkelig irritert på all salamireklamen på tv :( Ellers vet jeg at når kvalmen gir seg og det frister med mat igjen så er det fetaost jeg kommer til å savne aller mest. Også ett glass rødvin ... Jeg sover best på ryggen, så håper jeg kan fortsette med det en good stund. Sist gang svimte jeg av dersom jeg lå for lenge på ryggen :(

jannehelen87 skrev:
spekemat =) men har lest et sted at man kan spise det hvis det e blitt fryst først så lurer på å prøve det.... men må inrømme at eg har lett for å glemme at eg ikkje skal spise forskjelligt. spiste litt fetaost i en salat i går, husker ikkje om det va helt lov

Nytter ikke fryse det, men du kan steke det!

Det er aldri funnet listerabakterie i salami i norge,men på morrpølse! 
Grunnen til at listeria oppstår er mest sannsynlig pga dårlig hygiene og vaska av produksjonapperater.

Smitter vi har hatt i norge har vært pga,camenbert ost,påleggskutter på ålesund sykehus sitt kjøkken,morrpølse,og wienerpølser.

Men de som unnlater og spise speke skinke og salami selv om det ikke har vært smitte for det,må gjerne gjøre det,mener ikke det er galt :) Men kanskje man ikke trenger å pine seg igjennom svangerskapet om man må ha spekeskinke eller salami ;) 

Men jeg merker jeg savner brie og kjeks jeg! kunne tenkt meg en ost og vinkveld,men det er noen mnd til :P

Savner spekemat og vet at jeg kommer til å savne roastbeef og rødvinspølse i jula.
Fetaosten til salater.
Sover også på magen, men sist sov meg på magen ganske så lenge, så håper jeg
får det til nå også.

Salami.. jeg så ett stort fenalår på tv i går, det så veldig godt ut!! Skulle gjerne hatt det til jul..

tinas skrev:
Det er aldri funnet listerabakterie i salami i norge,men på morrpølse! 
Grunnen til at listeria oppstår er mest sannsynlig pga dårlig hygiene og vaska av produksjonapperater.

Smitter vi har hatt i norge har vært pga,camenbert ost,påleggskutter på ålesund sykehus sitt kjøkken,morrpølse,og wienerpølser.

Men de som unnlater og spise speke skinke og salami selv om det ikke har vært smitte for det,må gjerne gjøre det,mener ikke det er galt :) Men kanskje man ikke trenger å pine seg igjennom svangerskapet om man må ha spekeskinke eller salami ;) 

Men jeg merker jeg savner brie og kjeks jeg! kunne tenkt meg en ost og vinkveld,men det er noen mnd til :P

Nei, mulig det ikke var salami. Men salami regnes som spekemat, og er den mattypen hvor det oftest dukker opp listeria. Så da mener jeg det er like greit å holde seg unna.

Sakset fra matportalen:

Kjøtt

I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker, pølser og lignende. Ikke smak på rått kjøtt eller kjøttdeig mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt slik som kjøttdeig og kjøttfarse, utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma.

Oppskåret kjøttpålegg utgjør en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Gravide bør derfor spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide.

nå savner jeg bare å være frisk, men når kvalmen gir seg etterhvert vil jeg savne: vin, roastbeef og annen spekemat ;)

Jeg savner å drikke kaffe... Jeg var skikkelig kaffekjærring, og drakk 6-7 kopper om dagen. Nå smaker kaffe'n såpe. det er jo bare bra for både mor og barn, jeg vet det, men uff... Det er jo så godt. Har ikke lyst på Latte en gang...?!
Ellers er det rødvinen, sove på magen, og biff medium stekt...

Akkurat nå savner jeg mest å spise gode myke oster.. mmmm!!
Og til jul kommer jeg nok til å savne veeeeldig røykalaks, skikkelig tradisjon å ha det i jula!

Er egentlig litt usikker på om røykalaks er farlig å spise, bare innbiller meg det..
noen som vet det sikkert?

Back
Topp