Saus

• Trådstarter Trådstarter MamsentilAne
  • Opprettet Opprettet
M

MamsentilAne

Guest
Noen som kan gi meg oppskrift på saus til 11mnd gammelt barn?
Tenker noe ala brus/hvit saus og gjerne annet hvis noen har det.

Taaaaaaakk[:)]

Hvorfor trenger du å bruke en egen oppskrift til barn? Kan du ikke bare bruke en vanlig sauseoppskrift? Evt litt mildere krydret?

Jeg pleier å smelte 1-2 ss margarin, og ha oppi 2 ss hvetemel. Så til hvit saus sper jeg med melk til jeg syns sausen blir passe. Til brun saus lar jeg smøret smelte lenger sånn at det blir brunt. Og der bruker jeg vannet jeg har kokt grønnsakene i, eller buljongvann. Jeg bruker litt sukkerkulør for å få den brune sausen mer brun.

Sånn ja.

Jeg mener å huske at det var spesielle oppskrifter for sauser til barn når jeg leste i heftet fra Helsestasjonen.
Så lurte jeg bare på om det var noen som hadde noen gode oppskrifter.
Hvit saus inneholder jo melk, og det skal hun ikke ha før hun er året?
Brun saus er igrunnen grei å lage, men tenkte gjerne på litt andre varianter også.

Saus til å ha på fiskemiddager, kjøttmiddager, oppi risottoer etc.

Gjerne jeg er på ville veier, men mener å huske det fantes mange ulike varianter for småbarn.

ORIGINAL: BlueDolphine

Jeg pleier å smelte 1-2 ss margarin, og ha oppi 2 ss hvetemel. Så til hvit saus sper jeg med melk til jeg syns sausen blir passe. Til brun saus lar jeg smøret smelte lenger sånn at det blir brunt. Og der bruker jeg vannet jeg har kokt grønnsakene i, eller buljongvann. Jeg bruker litt sukkerkulør for å få den brune sausen mer brun.

Jeg kan lage hvit saus[:)]
Men lurte på om der finnes en oppskrift uten kumelk.

Tror ikke et barn på 11 mnd tar skade av at maten er laget med melk (forutsatt at barn ikke har melkeintoleranse eller noe slikt). Evt kan du søke litt på nettet. Hvis du ikke finner noen babyvarianter, så kan du søke etter oppskrifter beregnet for folk med f.eks melkeintoleranse.

Det er kumelk til å drikke de ikke skal ha før de er 1 år. De kan fint få det i sauser og middager som inneholder det[:)]

Back
Topp