Saus til kalkun

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Kan noen gi meg en oppskrift på saus til kalkun? Vi har stekesjy vi kan bruke, ikke laget på innmaten.
Kan jeg lage saus på smør og mel, og så spe med stekesjy, eller trenger jeg f.eks. Fløte i tillegg?

Jeg ville varmet opp stekeskyen i en gryte og spedd med meljevning (mel+vann) og kokt opp til ønsket konsistens.
Så ville jeg smakt til med salt og pepper, mulig litt soyasaus, og appelsinsaft er godt til kalkun! Så en skvett fløte i tilslutt. Fløte er viktig! ;)

Hvor mye stekesky har du foresten? Det blir veldig god kraft hvis du koker innmaten.. Fulgte det ikke med? Hvis du ikke har kraft kan du også bruke hønsebuljong..

Hvor mye stekesky har du foresten? Det blir veldig god kraft hvis du koker innmaten.. Fulgte det ikke med? Hvis du ikke har kraft kan du også bruke hønsebuljong..
Jeg vil tro jeg har rundt en liter. Jeg har aldri lagd sausen fra bunnen av, kun vanlig hvit saus, så jeg kastet innmaten siden vi ikke skulle spise den O:)

Denne er så ekstremt god at den kunne vært suppe! :P Kraften er fra kalkunen, ikke av innmaten.

3 dl kraft
1 dl fløte
3 dl mozel brus

Lag en jevning av smør og mel og kok opp med kraften. Tilsett fløte og mozel, og smak til med salt og pepper.

Jeg ville varmet opp stekeskyen i en gryte og spedd med meljevning (mel+vann) og kokt opp til ønsket konsistens.
Så ville jeg smakt til med salt og pepper, mulig litt soyasaus, og appelsinsaft er godt til kalkun! Så en skvett fløte i tilslutt. Fløte er viktig! ;)
Hadde ikke soyasaus eller appelsinsaft, men fulgte ellers oppskriften. Ble kjempegod! :-D Men det er jammen meg ikke lett å få det til uten klumper. Det lå igjen klumper på bunnen av kasserollen, men heldigvis kom det ingen i sausnebbet.

Hadde ikke soyasaus eller appelsinsaft, men fulgte ellers oppskriften. Ble kjempegod! :-D Men det er jammen meg ikke lett å få det til uten klumper. Det lå igjen klumper på bunnen av kasserollen, men heldigvis kom det ingen i sausnebbet.
Den sausen er knallgod :) best med kraft. Et tips er å sile sausen så slipper man småklumper :)

Kan noen gi meg en oppskrift på saus til kalkun? Vi har stekesjy vi kan bruke, ikke laget på innmaten.
Kan jeg lage saus på smør og mel, og så spe med stekesjy, eller trenger jeg f.eks. Fløte i tillegg?

Eg lagar brun saus med sjyen som base. Lurt å bruke litt vatn også. Synes eg :)

Man slår i meljevning gjennom en sil, så blir det ikke melklumper

Så bra at den ble god! :)

Et annet tips for å unngå melklumper er å bruke en sånn "shaker" (som en bruker når en lager drinker o.l.) Jeg har en Tupperware.. så tar jeg bare sky/vann og mel i denne og rister som en gal ;) Da blir jevningen jevn og fin.

Eg lagar brun saus med sjyen som base. Lurt å bruke litt vatn også. Synes eg :)
Signerer. Spiser lite kalkun her, men foretrekker med brunsaus og sky.

• Liker
Reactions: EJ
Godt tips. Men lettere med potetmeljevning. Daslipper man klumper ;)

Så bra at den ble god! :)

Et annet tips for å unngå melklumper er å bruke en sånn "shaker" (som en bruker når en lager drinker o.l.) Jeg har en Tupperware.. så tar jeg bare sky/vann og mel i denne og rister som en gal ;) Da blir jevningen jevn og fin.
En gei huskeregel:
jevning til varm saus/suppe = potetmel + vann
Alltid ett oppkok etter tilsatt jevning
jevning til kald saus/suppe = hvetemel

En saus kan også lages vedå smelte smør, tilsette hvetemel, deretter kraften. Gjør det motsatt. Lettere for noen.

Back
Topp