Satt tilbake på OUL

Tracy222

Gutt2012<3
Hei. Var på ultralyd på mandag og ble satt tilbake med hele 10dager. Jeg får det ikke til å stemme! Vi hadde sex rundt 10/12 juli og jeg fikk første positive test 22 juli. Men ifølge ny termin, 13.04, skulle befruktning vært rundt den 18 juli.
Første ultralyden jeg var på stemte menstermin perfekt, og dette var i uke 14.

Flere som har fått såpass endring I termin etter OUL?
Tenker 10 dager har jo litt og si hvis jeg går over tiden :s
 
Hei. Var på ultralyd på mandag og ble satt tilbake med hele 10dager. Jeg får det ikke til å stemme! Vi hadde sex rundt 10/12 juli og jeg fikk første positive test 22 juli. Men ifølge ny termin, 13.04, skulle befruktning vært rundt den 18 juli.
Første ultralyden jeg var på stemte menstermin perfekt, og dette var i uke 14.

Flere som har fått såpass endring I termin etter OUL?
Tenker 10 dager har jo litt og si hvis jeg går over tiden :s
Gav du beskjed om den ultralyden i uke 14? De burde jo da tatt litt hensyn til den.. ville ringt dem opp og spurt om en ny vurdering :)
 
Det samme skjedde med meg forrige svangerskap. Hadde hatt tidlige ultralyder som samsvarte med menstermin hver uke fra uke 6-14. Disse ble ikke tatt hensyn til. Ikke hadde vi hatt sex rundt den tiden som samsvarte med oul termin, da var mannen bortreist. Etter uke 14 har jeg fått beskjed fra min gynekolog at babyene vokser veldig individuelt, og derfor kan man få feil ved fastsettelse av termin på oul. På oul tok ikke hensyn til noe av dette…

Jeg var livredd, nettopp fordi det er så mange dager forskjell og om ting ikke starter av seg selv kan man gå veldig lenge overtid. Satte meg totalt på bakbeina og ba om igangsettelse rundt menstermin. Fikk dette innvilget, og ut kom ei jente på 3695g 3 dager før menstermin. Hun var estimert til 2900g til termin. Alle jeg snakket med på Ullevål i ettertid var enige om at det var feil av dem å endre terminen så mye og at menstermin stemmer. Denne gangen var jeg redd det samme skulle skje igjen, så terminen ble fastsatt i uke 13. Menstermin og ultralyd termin samsvarer denne gangen.
 
Hei. Var på ultralyd på mandag og ble satt tilbake med hele 10dager. Jeg får det ikke til å stemme! Vi hadde sex rundt 10/12 juli og jeg fikk første positive test 22 juli. Men ifølge ny termin, 13.04, skulle befruktning vært rundt den 18 juli.
Første ultralyden jeg var på stemte menstermin perfekt, og dette var i uke 14.

Flere som har fått såpass endring I termin etter OUL?
Tenker 10 dager har jo litt og si hvis jeg går over tiden :s


Hallois! Ikke helt det samme, men nesten og jeg deler samme bekymring ifht. overtid.
(Eg er med på et studie og har derfor mange ultralyder).

Ut fra første TUL ble termin satt til 10.feb. Mens- og EL-termin ville vært 4.februar.
Embryo var da målt til 0,82 på det største og 0,61 på det minste og de satt meg til 6+3, selv om jeg ut fra antatt EL burde vært opp mot 7+2, noe som forøvrig stemmer greit med et embryo på ca 0,8. Eg tok dette opp, men tabellen de brukte fastslo 6+3.

De to neste ultralydene stemte dog med min antatte EL og jeg ble målt til henholdsvis 10+2 og 12+2, selv om jeg utfra deres første beregning på TUL skulle vært 6 dager kortere begge gangene.

Så på OUL ble jeg satt tilbake litt igjen(til min overraskelse) og ble målt til alt fra 18+3 til 18+5 selvom jeg skulle vært 19+2 ut fra egne og EL/mens-beregning. De landet da på 18+3 som forsåvidt stemmer med TUL-termin 10.februar.

På forrige ultralyd skulle jeg ut fra deres terminberegning vært 25+1 og egne beregninger vært 26+2. Her sa de ingenting om målene, men jeg skimtet nede på skjermen når de målte lårbein at det stod 26+1. Hun ble også estimert til å veie 930g(antakelig ut fra lårbeina), så igjen mer korrekt ifht. el- og menstermin.

Dette ble svært rotete, kanskje, men summa summarum:

EG tror jeg er 6 dager lengre enn terminberegning og er derfor redd for å gå på over-overtid, haha. Er jo ikke fullt såå gale som 10 dager, men likevel en del. Blir spennende på neste ultralyd 2/12.

Til slutt: OM terminberegningen stemmer og jeg faktisk har termin 10.februar, så vil det si at jeg utfra babyverdens terminkalkulator
hadde unnfangelse omtrent 17.mai og positiv graviditetstest 31.05. Faktum er at min første positive graviditetstest kom 22-23.mai, så hvem vet, haha.


Har drømt om at jeg får monsterbaby på 4kg nesten en måned før termin, så dette blir spennende!
 
Det samme skjedde med meg forrige svangerskap. Hadde hatt tidlige ultralyder som samsvarte med menstermin hver uke fra uke 6-14. Disse ble ikke tatt hensyn til. Ikke hadde vi hatt sex rundt den tiden som samsvarte med oul termin, da var mannen bortreist. Etter uke 14 har jeg fått beskjed fra min gynekolog at babyene vokser veldig individuelt, og derfor kan man få feil ved fastsettelse av termin på oul. På oul tok ikke hensyn til noe av dette…

Jeg var livredd, nettopp fordi det er så mange dager forskjell og om ting ikke starter av seg selv kan man gå veldig lenge overtid. Satte meg totalt på bakbeina og ba om igangsettelse rundt menstermin. Fikk dette innvilget, og ut kom ei jente på 3695g 3 dager før menstermin. Hun var estimert til 2900g til termin. Alle jeg snakket med på Ullevål i ettertid var enige om at det var feil av dem å endre terminen så mye og at menstermin stemmer. Denne gangen var jeg redd det samme skulle skje igjen, så terminen ble fastsatt i uke 13. Menstermin og ultralyd termin samsvarer denne gangen.

Oj såpass! Er akkurat det jeg er redd for! Eller om kanskje frøkna utvikler seg sent/er noe galt :s tenkte å gå til privat igjen for å få en ny vurdering!
 
Hallois! Ikke helt det samme, men nesten og jeg deler samme bekymring ifht. overtid.
(Eg er med på et studie og har derfor mange ultralyder).

Ut fra første TUL ble termin satt til 10.feb. Mens- og EL-termin ville vært 4.februar.
Embryo var da målt til 0,82 på det største og 0,61 på det minste og de satt meg til 6+3, selv om jeg ut fra antatt EL burde vært opp mot 7+2, noe som forøvrig stemmer greit med et embryo på ca 0,8. Eg tok dette opp, men tabellen de brukte fastslo 6+3.

De to neste ultralydene stemte dog med min antatte EL og jeg ble målt til henholdsvis 10+2 og 12+2, selv om jeg utfra deres første beregning på TUL skulle vært 6 dager kortere begge gangene.

Så på OUL ble jeg satt tilbake litt igjen(til min overraskelse) og ble målt til alt fra 18+3 til 18+5 selvom jeg skulle vært 19+2 ut fra egne og EL/mens-beregning. De landet da på 18+3 som forsåvidt stemmer med TUL-termin 10.februar.

På forrige ultralyd skulle jeg ut fra deres terminberegning vært 25+1 og egne beregninger vært 26+2. Her sa de ingenting om målene, men jeg skimtet nede på skjermen når de målte lårbein at det stod 26+1. Hun ble også estimert til å veie 930g(antakelig ut fra lårbeina), så igjen mer korrekt ifht. el- og menstermin.

Dette ble svært rotete, kanskje, men summa summarum:

EG tror jeg er 6 dager lengre enn terminberegning og er derfor redd for å gå på over-overtid, haha. Er jo ikke fullt såå gale som 10 dager, men likevel en del. Blir spennende på neste ultralyd 2/12.

Til slutt: OM terminberegningen stemmer og jeg faktisk har termin 10.februar, så vil det si at jeg utfra babyverdens terminkalkulator
hadde unnfangelse omtrent 17.mai og positiv graviditetstest 31.05. Faktum er at min første positive graviditetstest kom 22-23.mai, så hvem vet, haha.


Har drømt om at jeg får monsterbaby på 4kg nesten en måned før termin, så dette blir spennende!

Så utrolig forvirrende det må være med så forskjellige svar! Tenker vi kvinner blir nødt til å stole mer på vår kropp og våre beregninger enn legen sine xD vi får kreve ultralyd når det nærmer seg menstermin!
 
Ja jeg ga beskjed og da sa de på sykehuset at måten dem måler på er mer korrekt enn privat ul :p
Da ville jeg bedt dem om å ta en ny vurdering, for 10dager er ganske mye…
 
Ja det syntes jeg å! Tenker jeg prøver privat igjen jeg, er ikke så glad i å "klage" til sykehuset:s
Ta en ny privat time, men ville også ringt til sykehuset og be om ny vurdering, det skal du ha rett på med tanke på så stor skilnad fra termin på TUL :) forstår at du ikke vil klage på sykehuset, men ville likevel bedt om en ny vurdering i din sak :)
 
Oj såpass! Er akkurat det jeg er redd for! Eller om kanskje frøkna utvikler seg sent/er noe galt :s tenkte å gå til privat igjen for å få en ny vurdering!

Frøkna di vokser nok og følger sin kurve. Men som sagt, mot oul vokser man ulikt og ligger på ulike percentiler. Noen har anlegg for å bli store, andre for å bli mindre ❤️ Syntes det høres lurt ut å ta en ekstra sjekk, eventuelt snakk med jordmor om bekymringen din. Det gjorde jeg, og hun støttet meg i å stå på bakbena. Jeg syntes det er så merkelig at de flytter så langt tilbake og ikke tar hensyn til konkret informasjon. Er vel ingen som får positiv test 4 dager etter befruktning, så det bør jo ringe en bjelle i hodet på dem!!
 
Sniker fra januar :happy:
Akkurat samme skjedde meg. Menstermin var 1.januar, i uke 13 fikk jeg 4.januar på TUL. Så det passet. Men så kom OUL og 12.januar. Har sagt klart ifra at jeg ikke kommer til å gå over, og jm er enig (også fordi jeg er 38år og at førstemann var stor) så de skal følge ekstra med mot slutten. Men 12. er datoen som må følges…altså i forhold til permisjon etc. Når jm nå måler magen så ligger den over skjema…og det er klart, 1,5uke feil i mine øyne:sour::sour: jeg er helt sikker på at TUL hadde rett dato. Men siden jeg blir fulgt ekstra med så forholder jeg meg rolig, jm har betrygget meg der. Er nok dessverre noen ganger at feilmåling gjøres, og det er ikke mye om å gjøre før at det gir feil utslag.
 
Ble satt tilbake 8 dager på oul. Sa i fra til jordmor at jeg ville ha en kontroll på sykehuset i uke 38, noe jeg fikk. Ble da enig med lege om kontroll mellom terminene og på termin. Ble satt igang i uke 41 med nr 1, men nr 2 kom 1 dag over min termin:happy:
 
Sniker fra januar :happy:
Akkurat samme skjedde meg. Menstermin var 1.januar, i uke 13 fikk jeg 4.januar på TUL. Så det passet. Men så kom OUL og 12.januar. Har sagt klart ifra at jeg ikke kommer til å gå over, og jm er enig (også fordi jeg er 38år og at førstemann var stor) så de skal følge ekstra med mot slutten. Men 12. er datoen som må følges…altså i forhold til permisjon etc. Når jm nå måler magen så ligger den over skjema…og det er klart, 1,5uke feil i mine øyne:sour::sour: jeg er helt sikker på at TUL hadde rett dato. Men siden jeg blir fulgt ekstra med så forholder jeg meg rolig, jm har betrygget meg der. Er nok dessverre noen ganger at feilmåling gjøres, og det er ikke mye om å gjøre før at det gir feil utslag.

Så rart at di skal være så bastante på den OUL. Tenker jeg skal ta det opp med jordmor på neste time :)
Har ikke gått over tiden med de to andre, så sjansen er vel ikke så stor for at jeg gjør det nå heller :)
 
Sniker fra juli. Ble gravid i 2019 med ivf, så visste nøyaktig dag for tid befruktingen skjedde. Hadde da termin 19.mars, men ble fastsatt på oul til 12. mars. Ikke så ille når det går den veien, men tok opp at jeg syns det var veldig rart at de kunne forandre på en termin når den var så sikker med tanke på når befruktingen skjedde. Hadde visst ikke noe å si , for de utviklet seg forskjellig sa de. Lille nurket kom 5. mars hele 4390 kg. Ble målt til 2950 en uke før han kom
 
Jeg var med på forskning ved forrige svangerskap og jeg er med på samme forskning også i dette svangerskapet. Å beregne termin ut fra syklus er et av veldig mange ting de skal kartlegge. Jeg leverte urinprøve hver dag fra siste dag av menstrasjonen til neste menstrasjon eller positiv graviditetstest. Altså i tre + uker. Med disse urinprøvene kartlegger de nøyaktig dagen kroppen min slipper egget, hvor lang tid egget bruker ned egglederen, og hvilken dag egget fester seg i livmoren.

Ved begge mine svangerskap ble jeg gravid i første syklus. Jeg skulle inn til ultralyd i uke 7 begge gangene for å konstatere graviditet og fastsette nøyaktig termindato basert på fosterets størrelse. Ved første svangerskap kom jeg inn og fikk konstatert at jeg var 7 + 0 den dagen. Ved andre svangerskap (mens jeg fullammet min 4 mnd gamle baby) var jeg overbevist om at jeg var 4 uker på vei basert på når testen ble positiv, og jeg tenkte at vi ikke kom til å finne noe. Hvis følelsen min stemte kom eggløsningen seks uker etter den forrige eggløsningen, ikke fire ukersom er det vanlige. Legen fant en tykk livmorvegg, men ingen foster. Jeg kom tilbake tre uker senere og de fant et 8 + 1 uker gammelt foster.

Ved begge mine svangerskap har de som driver med forskningen på KK fulgt meg opp med ultralyd hver tredje til hver sjette uke gjennom hele svangerskapet.

De har vært veldig tydelig på at de aldri endrer på termindatoen basert på senere ultralyder enn den første de setter ved ca. uke 7, fordi, som det er nevnt her, det er veldig individuelt hvor raskt barnet vokser og hvor stort det blir til slutt.

Jeg skal ikke råde deg til hva du skal gjøre, men jeg ville hatt i bakhodet når du tar dine vurderinger at det er sannsynlig at den tidlige ultralyden er mer korrekt. Jeg baserer dog dette kun ut fra egen erfaring med helsevesenet, men personlig har jeg stor tillit til legene og jordmødrene som drifter denne forskningen på KK i Bergen.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du finner en løsning som du blir trygg på.
 
Back
Topp