Jeg har laga meg et liste for alle dager fra og med fredag (det var da jeg laget den) tom lille julaften, og fordelt det vi har å gjøre på disse dagene. Det blir antakelig ikke helt sånn, derfor limer jeg ikke hele den her, men derimot bryter jeg da de enkelte dagene ned i konkrete oppgaver, og DE tar jeg fortløpende her, tenker jeg, så kan jeg få "skryte" av det jeg får unna.
Ta utgangspunkt i et ROTETE hus, hvor det flyter av leker, klær og papirer, hvor det bor fire stykker som ikke er så gode på å prioritere rydding. To små som lekte nisse i går, dvs de bar leker ned fra loftet i en juledekorert handlepose og ga som gaver til hverandre. Og la igjen på stuegulvet. Legg til noe reklame de har bladd i, eller klippet i, et par pulsespill og masse, masse lego. Da har du ca stuegulvet mitt. Ja, pluss et par pledd da, hunden sine. Og antakelig noe klær yngstejenta har byttet av seg.
Bordene er dekket av bøker, tegnepapir, tegneserier, mer tegnegreier og lego. Selve spisebordet er ca halvparten plass til å spise på, og resten inneholder lego, siste ukes reklamer (de som ikke ungene fant interesse av) en rull julepapir og diverse annet "voksenrot". Hele huset er mer eller mindre i samme stil, og bærer altså preg av "for mye jobbing, slitne voksne som ikke orker prioritere, og unger som derved får rote mer enn godt er, og voksne som knapt plukker opp etter seg selv." Det har vært en slitsom høst, mannen har jobbet MYE. Litt rotete har vi det alltid, men nå har det blitt for ille.
Og 24 dager til jul. Da skal huset være rent og ryddig og pyntet og klart til å feire jul, og med gjsterom klart til svigermor kommer, antakelig i romjula.
Da må man ha en PLAN.
Og her er dagens:
Søndag 30. november , 1. søndag i advent.
Ettersom det ikke er pytntet til advent enda har vi en jobb å gjøre. Ikke ble jeg egentlig ferdig med å brette klær tidligere i helga heller, så jeg må fortsette der også.
For å pynte til advent skal jeg:
Ha opp gardiner. Det er litt av en jobb, og jeg trenger egentlig mamma. Men jeg må nok klare det selv, så får hun fikse på når hun engang kommer innom, det er sikkert ikke bra nok (Vi skal henge opp gardiner som aldri har hengt her før, jeg må derved ta opp lengden, og antakelig får jeg det skjevt. Jeg må låne "lodd" av mamma også, dette er panelgardiner.
Vinduene burde sikkert vært vasket, det blir i praksis fjerning av fingermerker tenker jeg. Og snutemerker.
Fra vinduskarmene bør jeg fjerne
*Vissne blomster
*blomster som burde fått potte
*et glass??
Videre skal det opp ei stjerne, og en sånn syvarmet stake. Vi har to, den andre pleier vi vel ha på kjøkkenet? Ja, vel, det er vinter, og derved lite lys, så orkideene kan få komme ut fra kjøkkenes morvvente vindu hvor de ble satt i sommer, og stå i stua mot vest, det går bra det. Da blir det plass til en sånn lysstake på kjøkkenet også, og siden jeg skal rydde bort det som er vissent fra stua blir det plass også. Dessuten skal jeg sette noe til "vinterlagring", dersom det fortsatt er liv i det. Jeg burde satt pellargoniene fra trappa i vinterlagring også, de står i gangen nå. Godt og varmt, varmekabler og greier , bare nappa dem inn en kveld pga frost, og blomstrer som bare det... Litt sesongfeil. Hmm...
Jeg må rydde av hele spisebordet. HELE. Og sette opp fire lilla lys som vi kan brenne. Vi får tenne det første her alene for oss selv til frokosten kanskje. Ungene er jo hos mine foreldre, siden vi var på julebord i går. Jeg har en brodert adventsduk jeg vil ha frem også på et vis.
Også burde jeg rydde av sjenken og sette frem julekrybbene, men der er det et par urtfordringer. Det første er sjenken, som på merkelig vis er 10-20 cm høyere over det hele, jeg aner ikke hva som egentlig er der, stort sett det jeg har "ryddet av bordet så vi kan spise" tror jeg. Noe leker, mye blader og bøker, ja og brødristeren ser jeg. (Den er ikke ryddet dit da, bare ikke ryddet bort etter at den var brukt sist)
Den andre utfordringen er den ene julekrybba. MIN vet jeg, den ligger fint i esken sin med bobleplast rundt figurene. UNGENE sin, den fra playmobil, der tror jeg selve bygget ligger nede på rommet deres i eska si oppå klesskapet, og sikkert noe av stæsjet også, jeg må sjekke hvor mye. FOLKA vet jeg derimot at har vært brukt gjennom hele året... og meget trolig en del dyr og andre greier. Jeg må mao på lekerommet på loftet og lete etter playmo. Det er vaaaaaagt mulig at det blir nedprioritert i dag, og heller sette ungene til å finne det i løpet av uka. (Finne det de finner, så får vi hjelpe dem litt. De er ikke veldig gode på å lete...)
Ja, dette virket som nok planer for en søndag? Barnefri formiddag, hente unger og levere en i bursdag og spise middag med den andre etterhvert.