Sara planlegger julen 2023, og det skal medføre store endringer i huset

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Vi har bodd her i huset i 10 år, flyttet inn sommeren 2012, og feiret jul her siden 2013.

Gradvis gjennom disse årene har huset blitt fullere og fullere av klær og ting og rot og rask. Det eskalerte under pandemien når vi ikke hadde lov å slippe inn folk, aka ikke engang måtte ta oss sammen og styrtrydde til det. De siste årene har vi rett og slett ikke komet i mål, og dette orker jeg ikke lenger.

Vi har en konfirmasjon i mai, skal ikke ha festen hjemme, men mye folk i hus blir det jo likevel.

Det langslikte målet er uansett jul 2023. Da skal vi pynte, og bake og kose oss. Men det skal ikke bli sånn at to do listen inneholder en total opprydding av huset, før vi kan begynne.

Vi begynner skritt for skritt. Mange, mange, mange ting skal ut av huset. Klær og leker som ikke brukes. Det siste blir vanskelig, for ungene vil ikke skilles av med noe. Jeg ymtet frempå om fetteren på 2 kunne få arve duolo. 14 åringen sa "min", og 7 åringen begynte å leke med sitt.

Målet er at når det nærmer seg tid for å faktisk forberede julen. Så kan jeg fokusere mer på julen, og mindre på huset. Og det, det håper jeg inderlig. Så det skal vi jobbe for, jeg og min mann. Og mer eller mindre frivillig, de tre ungene vil bli involvert

Bare litt sånn fordi det gir motivasjon til meg selv å se på det - har også samlet opp for mye vi ikke trenger og bruker de siste årene - har dere sett rydderevolusjonen på TV2? Det synes jeg var inspirerende, også for å se at folk som meg som liker å ta vare på alt kan få til å kutte ned på ting.

Vi ser knapt tv, men jeg har sett og lest nok sånt til å skjønne hva det går i.

Inspirasjon skal det nok ikke skorte på, men gjennomføringsevnen.... Vi får se.
Mannen foreslo i går kveld at vi skal satse på minst en pose ut av huset hver dag. Og da teller ikke ordinært "gå ut med søpla", men å kvitte oss med det vi har samlet opp de siste 10 årene. Det kan være å selge noe. Å gi til fretex. Eller å kaste. Alt ettersom hva. Men altså,noe. Ut av huset. Jevnlig.

Inspirerende og motiverende å følge med på andres ryddeprosjekter. Vi har det vel sånn ca ryddig hele året, men kunne nok blitt flinkere på å handle mindre og kvitte oss med mer. Har du noen plan på hvordan dere skal sette i gang? Håper du oppdaterer her underveis i prosessen.

Planen er i alle fall å oppdatere, for det er litt forpliktende. Etterspørr derfor gjerne fremgang.

Planen er ikke helt klar, men delvis ta rom for rom. Ting vil jo bli flyttet rundt og ikke slavisk rom for rom, og selvsagt ikke glemme den daglige innsatsen på andre felt.

Men vi starter med det første rommet vi kommer inn i. Det henger så mye jakker og det er lass av sko, inkl en del fravokst. Delvis vokser ungene inn i klær etter hverandre, men vi har en gutt på 14, ei jente på snart 12 som ikke arver så mye annet enn utebukser etter broren, og ei jente på 7 som gjerne arver alt etter søstra, men det er noen år til...

En ting er at jeg har vansker med å kvitte meg med ting, men ungene har det enda tyngre, og vil ikke gi slipp på leker de har vokst fra, så vi har et loft som ikke er mulig å leke på lenger. Det er stappfullt.

Men hvor vi går etter entreen er uvisst, muligens en bod som jeg tror inneholder mye vi ikke trenger ta vare på, og derved kunne frigjøre plass til bla noen av de klærene yngste vokser inn i om noen år.

Men stue og kjøkken er også høyt prioritert, for det har mye å si for egen trivsel, samt det med å ha gjester. Det er ikke det at det er rotete, det er det at det er for fullt. Rot kan ryddes. Men her må rett og slett ting vekk.
Et stikkord som er litt vanskelig er tegneserier..... Vi får Donald og Pondus i posten hver uke, det har vi fått i mange år....

Vi ser knapt tv, men jeg har sett og lest nok sånt til å skjønne hva det går i.

Inspirasjon skal det nok ikke skorte på, men gjennomføringsevnen.... Vi får se.
Mannen foreslo i går kveld at vi skal satse på minst en pose ut av huset hver dag. Og da teller ikke ordinært "gå ut med søpla", men å kvitte oss med det vi har samlet opp de siste 10 årene. Det kan være å selge noe. Å gi til fretex. Eller å kaste. Alt ettersom hva. Men altså,noe. Ut av huset. Jevnlig.

Konseptet der er at man skal kvitte seg med 80% av alt man har og de tømmer hele huset da og sorterer ting (de som er med har helt villt mye da). Så er sånn de som er med ser at man faktisk feks har typ 4-5 helt like salatboller osv. Men det krever at man enten legger alt på en svær presenning i Hagen eller lignende, men man kan gjøre det samme med ett og ett rom.
Tømme alt og sortere i kategorier. Men det er mange måter å få rydda på da, angående det programmet tenkte jeg mer for ungene. Er flere episoder med barn og ungdom som synes det er vanskelig å gi slipp på leker. Så for inspirasjon til dem om det låser seg helt :)
Er litt tips til hvordan man kan ta vare på minner fra ulike ting uten å ta vare på alle tingene som kan knyttes til et minne.
Vi skal for øvrig også rydde utrolig mye nå, det har tårna seg opp med ting etter ungene og egentlig også ting vi ikke bruker lenger heller - må få kvitta oss med sikkert 50-60% før vi flytter.

80% av alt vi har skal vi ikke kvitte oss med. Ungene må gi slipp på litt ja, og vi voksne mer.

Men vi har ikke 4-5 like salatboller da. Men vi har definitivt mer enn nødvendig på kjøkkenet også.

Til jul fikk vi et sånt taco-sett. Det har vi. Brettet er ødelagt, men vi syntes det er mer praktisk å sende rundt enn å snurre, uansett. Vi fikk toastjern også. For svigermor oppfattet halvparten av det jeg mente. At jeg skulle ønske vi hadde et sånt som ikke er delt i to bur, men ikke den delen om at "men det har vi jo, så da kan jeg ikke ønske meg et nytt, for vi har jo et!!!"

Så noe må ryke.

Never mind at vi også fikk ei stor lykt til å ha på trappa, den blir byttet, vet ikke i hva, men ikke den. Og et par puter som... Var det opp til meg så skulle de heller ikke flytte inn, men man har sånn der.... Følelser å ta hensyn til også,så trolig blir de til å bo i ute-sofaen om sommeren. Der kan de passe. I stua, not happening.

Gleder meg til å følge dere på veien :)

Her har vi akkurat bestemt oss for å prøve å kvitte oss med 365 ting i løpet av året. Ikke så veldig mye kanskje, men det er jo en start.

Her har vi akkurat bestemt oss for å prøve å kvitte oss med 365 ting i løpet av året. Ikke så veldig mye kanskje, men det er jo en start.
Jeg har også en sånn liste ,dvs, den er jo tom enda da :)

Og forresten. 365 ting er mer enn en skulle tro, jeg har prøvd før...

Og forresten. 365 ting er mer enn en skulle tro, jeg har prøvd før...
Hehe ja, det kan jeg tenke meg. Blir spennende å se om vi får det til. Jeg tenkte å telle med klær som skal gis bort eller selges, kanskje det kan være med på å gjøre det overkommelig.

Hehe ja, det kan jeg tenke meg. Blir spennende å se om vi får det til. Jeg tenkte å telle med klær som skal gis bort eller selges, kanskje det kan være med på å gjøre det overkommelig.
Ja, klær teller også. Vi teller poser, enheter, et eller annet.

Dem første var den store lykta som det ble litt kluss med, den gikk ut i dag, en dag før 2023 starter. Skal snakke med mamma om det ,det ble bare levert til pappa nå når vi besøkte min bestemor.

Ja, behovet har bygget seg opp over noen år, så det er noe jeg har tenkt på og snakket om i noen år. Men denne gangen skal det bli

Her har jeg hatt en god start på det nye året. Har rydda i klesskapet til barna og funne 40 plagg som skal gis bort til Fretex. Håper det er greit at jeg oppdaterer i din ryddetråd. Ikke meningen å kuppe den!

Her har jeg hatt en god start på det nye året. Har rydda i klesskapet til barna og funne 40 plagg som skal gis bort til Fretex. Håper det er greit at jeg oppdaterer i din ryddetråd. Ikke meningen å kuppe den!
Meget gjerne.

Jeg har ikke hatt en flying start enda akkurat. Trøtt, ble vekket 8 av minstemor med neseblod og ikke klart å sovne igjen og bare soset bort mye av dagen...

Hvordan går det? Har dere kommet i gang? Eller kanskje laget en plan? :)

Det er litt krevende å kombinere dette med at vi begge jobber med regnskap,så januar betyr ...overtid. Vi veksler på å jobbe overtid fra dag til dag, fra nyttår til vinterferien. Den andre tar seg av unger, lekser, aktiviteter mm.

En viss plan la jeg i jula, overfladisk. Men så langt har jeg ikke kommet igang skikkelig. En pose til Fretex er klar, men ikke mer enn det.

Så slo mannen sin nakke seg vrang i natt så han er rimelig ubrukelig.

Heldigvis lenge igjen av året enda, men bør komme bedre i driv snart

Det skjønner jeg godt. Jeg er autorisert regnskapsfører (eller statsautorisert nå da :angelic:) så kjenner godt til den hektiske perioden.

God bedring til mannen din.

12. januar og pr 11.1 har vi på 114 dager fått ut...

Den ene posen til fretex
Har fylt, men ikke fått ut, en pose til min svigerinne (men treffer henne ikke før i mai, et par dresser etter ungene mine som tantegullet kan overta som ekstradresser til neste vinter)
Har fylt en eller to poser til til fretex, kom litt ut av tellinga i går, (Men de er enten bak i bilen elle i gangen, så jeg kn telle opp før jeg dropper det av)
Og levert ei jakke til en nevø
Skal sende melding om et par jakker til til en bekjent, evt blir det fretex på dem også. (men det blir jo i dag da)
Teller det at jeg KASTET støvler med hull i, tro?

Ikke helt pr en pr dag, men det går da fremover.

• Liker
Reactions: HCS
Back
Topp