Sara planlegger julen 2023, og det skal medføre store endringer i huset

De to jakkene ble gitt bort og jeg fikk positiv tilbakemelding på at de var satt stor pris på av brukerne, så derved, tipp topp! Men det har el ikke gått noe mer ut av huset siden, utenom at jeg faktisk har puttet i boksen de klesposene jeg hadde baki bilen. (Når jeg skriver og sier fretex, så er det like gjerne en a de andre boksene som står der altså , slett ikke alltid den røde. Egentlig helst de andre)

Men litt stillstand i prosessen. På det å få ting ut i alle fall, men selve huset... nja, joda, LITT fremgang, men mye å gå på

De jakkene kom i alle fall under et raid i entreen, som er det første rommet på planen min. (Men helga brukte vi derimot på en kommode fra badet og div annet, så entreen er fortsatt ikke ferdig tatt)
 
Ehh, her kom jeg og skulle lage "forberede julen 23"- tråd også var den der.

Og nei. Vi har ikke helt klart å følge opp den planen fra i vinter. En del har vi fått ut, men ikke systematisk og ikke så mye som ønskelig så ny start nå
 
  • Haha
Reactions: HCS
Vel, huset er ikke helt der det skal enda nei, men vi jobber da i rett retning.

Og første sånn mer konkrete juleforberdelse kan krysses av på listen. Lam bestilt.

Eller rett sagt, jeg har avtalt med mamma hva hun bestiller for meg når hun ringer i morgen og bestiller for både meg og dem og det min bror evt vil ha

Vi kjøper sånn ca et halvt lam. Minus halve ribba som mine foreldre kjøper. Vi tørker låret som fenalår og den halve ribba som pinnekjøtt. Hele blir for mye for oss siden bare en av ungene har lært deg å like pinnekjøtt enda. Men vi får bogen beinet ut, ruller den, salter og tørker den også og deler i skiver som dampes med pinnekjøttet. Mye mindre fett, ingen ben,mye kjøtt, veldig godt. Vi må uansett ha svinemør og småpølser og div annet til jentene.

Av svangen lager jeg fårerull fylt med avskjær av det andre kjøttet som kommer med et halvt lam. Noen ganger blir det noe rester jeg salter på og bruker til ball eller lapskaus eller suppe eller noe. Men mest av alt er det fårerull, pinnekjøtt og fenalår vi får ut av dette halve lammet. Julemat !
 
Den store to do listen, masterlisten or juleforberedelser

Avklare julegjester - det blir oss fem. Svigermor kommer nok en tur før jul.
Avklare kjøttkjøp - Kjøpt og betalt
Kjøpe og salte kjøtt - Pappa salter og tørker lår og side.
Lage fårerull - skal kokes i dag.

Kjøpe kalendergaver - til mann og tre barn, hva med meg?
Lage kalendere

Pynte til advent
-Lys ute
-stjerne og staker
-Lilla lys og servietter, kjøp inn
-Løper
-Gardiner
Lage tennbriketter og evt andre gaver - tidlig.
Finne frem krybbene
Bake julebrød og rundstykker (?)
Lage syltaflesk
Kjøpe alle julegaver
Lage kalender til besteforeldre!! OBS OBS; FOKUS PÅ DENNE!
Pakke sendegaver
Sendegaver klare til sendefriten. OG HA KLAR KALENDERE
Ta julekortbilder Devold?
Lage julekortene
Bake kaker
Lage konfekt - trøffler og peppemynte toika og evt fylt sjokoladekonfekt
Kjøpe inn servietter og lys - sjekk status
Rydde hele stua så vi har rene flater til å pynte
Rydd og vask badet - vedlikehold
Rydd og vask kjøkkenet grundig - vedlikehold
Pakke leveringsgaver

Gavebyttedag 20.12?
Lage/pynte pepperkakehus
Stryke duken til bordet
Vaske gulvene
Tørke støv
Kjøpe inn mat til jul
Pynte huset
Pynte treet
 
Årets gaveliste

Mann
Sønn 15
Datter 12
Datter 8 (pluss bursdagsgave, strengt tatt er hun ikke 8 før 25.12)
Mamma og pappa
Farmor: blomster antar jeg - ordnes i siste liten
Bror og svigerinne:
Nevø 13 år
Niese 12 år:
Svigermor
Svigerfar og samboer
Svigerinne T og samboer
Nevø nesten 3 år, og 3 års gave
Svigerinne M og samboer
Svoger 16 år
Svigerinne 14 år
3*Tante og Onkel, får nok hjemmelaget julegodt. Eller gave med mening?
Tante og onkel: julegodt og noe mer? Evt gave med mening?
Gutt 13 år
Gutt 10 år
Gutt 7,5 år
Jente 14 år:

Et par venner må også beregnes fra ungene.
Og noe naboer

I tillegg må vi kjøpe
Til oss fra min farmor:
Til hver av ungene fra min farmor, .
Gaver fra nissen til ungene
 
Kom jeg ikke lenger enn DET i planlegingen av julen 2023?

Altså, jeg planlegger, og gjennomfører jul hvert år, og egentlig er listene mine mer i et regneark enn på bv, men jeg synes det er kjekt å h det her, litt tilbkemelinger og litt forpliktende.

Det flaue er vel at jeg kunne srkevet det samme om "foreberder julen 2024" som jeg startet denne tråden med. Vel, vi kom et stykke på vei i 23 og tilbake til start nesten, men et tylle p vi våren 24, og nå er vi fortsatt ikke i mål med det STORE prosjektet "huset - få orden" og jeg begynner å tvile på m det noen gang skjer, men noen felt får vi da i det minste mer kontroll på, så faller et bare sammen som et korthus når noe skjer, også må jeg strate på nytt igjen.

Egentlig satte jeg startstreken for planlegging av julen 2024 til 20.8, dagen etter at i feiret at vår eldste ble 16. Det er bare det at mannen min lå på sykehus med lungebetennelse da, og er fortsatt ikke frisk (men friskere) så den bursdagen er ikke feiret, og vi rekker det ikke denne helgen og neste helg er vi i i konformasjon, så den 16 års dagen blir nærmere 16 år og en måned kanskje feiret om et par uker? Og da begynner juleforberedelsene mine sånn rundt 15.9 i stedet?

Så får jeg vel opprette en julen 2024-tråd da :)
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Back
Topp