Sansynlighet for befruktning?

Maramo

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberbarna 19
Noen som har noen tall på sansynlighet for befruktning av egg ved icsi? Hentet ut ett egg i dag, og er VELDIG spent!!

Jeg har hatt ICSI nå nettopp( er på rugedag 7) og av de 8 eggene som jeg fikk ut ble fem befruktet. Ett satt inn og venter på svar om de fire andre overlevde til dag fem for så å fryses ned. Sjansene for befruktning er større enn ved IVF :) det hadd viisit gang og da ble kun 1 av 7 egg befrukta!

Se der ja, bra de har oppdatert. :) Håpet resultatene også var oppdatert, men de var de samme da...

Ja, det er de samme. :) Så var ikke egentlig fordi du skrev noe feil, men jeg bare tenkte at hvis noen leser resten av brosjyren så er det en del annet som er oppdatert/endret. :p

Jeg har hatt ICSI nå nettopp( er på rugedag 7) og av de 8 eggene som jeg fikk ut ble fem befruktet. Ett satt inn og venter på svar om de fire andre overlevde til dag fem for så å fryses ned. Sjansene for befruktning er større enn ved IVF :) det hadd viisit gang og da ble kun 1 av 7 egg befrukta!

Er sannsynligheten større?? Har ikke dette veldig mye med kvalitet på svømmerne/eggene å gjøre? Altså kvaliteten på disse? Mitt inntrykk er at ivf hvor det er gode svømmere kan ha mye bedre befruktningsresultat enn icsi med dårlig kvalitet på egg/svømmere

Vi hadde nettopp icsi, legene sa at nå skal vi tvinge dem til å snakke sammen!

Fikk ut 7 egg, 5 ble befruktet, 2 fryst og gullegget i magen :-)

Vet ikke noen annen sannsynlighet de tallene som de andre har oppgitt, men har var det knapt levende sædceller. De fikk det til likevel!

Vi hadde et forsøk med ett egg der det ene også ble befruktet, så det har bare noe med kvaliteten på egget å gjøre når det er icsi. Jeg hadde jo 17 egg ut og bare 3 befruktet denne runden. Men pga så mange egg er sannsynligheten større for at de fleste eggene bare er søppel.

Last edited:
Er sannsynligheten større?? Har ikke dette veldig mye med kvalitet på svømmerne/eggene å gjøre? Altså kvaliteten på disse? Mitt inntrykk er at ivf hvor det er gode svømmere kan ha mye bedre befruktningsresultat enn icsi med dårlig kvalitet på egg/svømmere

Det var nå det legene på St.olavs sa til oss. Nå velger de vel ikke egg/svømmere av dårlig kvalitet heller,men alle sykehus er jo forskjellig... Det har jeg lært her inne

Vi har ikke hørt annet enn at sannsynligheten pr statistikk er den samme, men en faktor de ofte peker på er damens alder. Jo yngre, jo bedre.

Ble også fortalt (på sykehuset) at det er bedre med IVF vedrørende selve befruktningen, men at når embryoet faktisk har blitt befruktet og delt seg riktig er det ca likt. Og det er jo gjerne disse embryoene man får tilbakeført. :)

Lykke til dere som ruger! :)

Det var nå det legene på St.olavs sa til oss. Nå velger de vel ikke egg/svømmere av dårlig kvalitet heller,men alle sykehus er jo forskjellig... Det har jeg lært her inne

Dersom man har dårlige svømmere/egg så vil man ha større sannsynlighet for å lykkes med icsi ja, men tror ikke det er større sannsynlighet enn f.eks hos par hvor man ikke finner feil.

Man tar jo ofte icsi når sædprøven er dårlig, så de bruker jo sæden selv om den er av nedsatt kvalitet.

Hos oss finner de ingen feil. Kvaliteten på eggene har vært gode, mannen har gode svømmere. Likevel ble kun ett av sju egg befrukta på IVF mens fem av åtte ved ICSI. Det ble bestemt ICSI ved vårt andre forsøk fordi legene sa at det var større sjanse for flere befruktede egg ;) jeg forteller bare det de sa til oss...

Hos oss finner de ingen feil. Kvaliteten på eggene har vært gode, mannen har gode svømmere. Likevel ble kun ett av sju egg befrukta på IVF mens fem av åtte ved ICSI. Det ble bestemt ICSI ved vårt andre forsøk fordi legene sa at det var større sjanse for flere befruktede egg ;) jeg forteller bare det de sa til oss...

Da mente de nok at det var større sjanse for befruktning for dere. Hvis ikke hadde de vel valgt ICSI første gang også. :)

IVF er en bedre prosedyre for å finne beste sædcelle enn at de skal finne den blant millionene, så om egg og sædceller er av god nok kvalitet til å klare naturlig befruktning så øker det sjansen for at man får et embryo som vil fortsette å dele seg. Det er vel derfor det er førstevalg på alle klinikkene dersom man får god befruktning med denne metoden. :) God befruktning er over 50 % av eggene sa de på Ullevål, og det de forventer ved IVF. Når dere ikke oppnår 50 %, men 1 av 7, så er jo ikke det god befruktning og da er det naturlig at man må bytte metode for da er ikke IVF egnet.

Last edited:
Så bra å høre at dere fikk bedre befruktning med ICSI selv om de ikke fant noe feil hos dere, det gir meg håp:D Finner ikke noe hos oss heller, men hadde også dårlig første runde med ivf, 16 egg og bare 4 befruktet, og bare ett delte seg. Til forsøk nr 2 skal jeg både prøve andre sprøyter (forhåpentligvis færre men bedre egg, men vet ikke om de så noe spesielt med eggene sist) og ICSI. Håper det gjør susen:)

Da mente de nok at det var større sjanse for befruktning for dere. Hvis ikke hadde de vel valgt ICSI første gang også. :)

IVF er en bedre prosedyre for å finne beste sædcelle enn at de skal finne den blant millionene, så om egg og sædceller er av god nok kvalitet til å klare naturlig befruktning så øker det sjansen for at man får et embryo som vil fortsette å dele seg. Det er vel derfor det er førstevalg på alle klinikkene dersom man får god befruktning med denne metoden. :) God befruktning er over 50 % av eggene sa de på Ullevål, og det de forventer ved IVF. Når dere ikke oppnår 50 %, men 1 av 7, så er jo ikke det god befruktning og da er det naturlig at man må bytte metode for da er ikke IVF egnet.

Hiver meg på svaret til lykkeliten her, da det oppsummerte godt hva jeg hadde tenkt å si. Hadde icsi vært ett beste alternativ til alle så hadde de valgt det til alle :)

Vi fikk bra resultat på ICSI syns hverfall jeg:
12 egg ut-
11 befruktet-
6 overlevde og vokste riktig-
1 inn og 5 på frys.

Men det er jo så veldig individuelt.
Sambo har dårlige svømmere og derfor det ble ICSI.
Det sies at resultatene er like som med ivf for de som har normale svømmere :)

Back
Topp