Sannheten kom fram *link*

Det var noen stykker på vennelisten min som kom med den type statuser.
Jeg ble flau, forbanna og trist.
De var kjappe med å slette de statusene sine når det kom frem at det var en blond, etnisk norsk mann som hadde gjort det.
Jeg var kjapp med å slette dem fra vennelisten min…

Håper ikke alle nordmenn blir dømt for det enkelte sa og gjorde i tiden før terroristen ble tatt. Vi er mange som er skamfulle for alle de utsagnene.

©Smartass skrev:

MalinDalin skrev:
jeg blir skremt, flau og litt kvalm. Også blir jeg ganske så bekymret for min mann og sønns fremtid i Norge. Håpet aldri nadde må føle rasisme på kroppen.

Jeg er glad barna mine er små enda, så de skjønner ikke hva folk sier og/eller roper etter oss på gata. Og jeg tvinger meg selv til å ikke reagere, slik at de ikke skal merke stemningen heller. Men de blir jo fort nok store..

gjør folk det?? jeg er sjokkert?? Håper virkelig denne dagen har fått øynene opp på folk!!

jeg synes egentlg ikke det er så rart etter 7/11 og etter trusler mot norge har nok mange gått å "ventet på det". Men det betyr jo ikke at man kan legge skylden på "alle muslimer", men syke estremister. Man ikke må glemme at det finnes utskudd og psykopater over alt! Det er ikke folkegrupper men enkeltindivider - og de kan komme fra hvikesomhelst miljø og religioner! Har lest en del om ekstreme holdninger innen noen kristne miljøer, men kan jo ikke hate alle som er kristne forde. Flaut å se hvordan noen oppfører seg!

Dersom gjerningsmannen var muslim, kan det være at hatet hadde vokst. Han var norsk, han var kristen. Jeg tror at det, på ufattelig tragisk vis, har virket/kan virke samlende. Vi ser at ekstremisme finnes alle steder, og denne gangen var det hos en mann som avskyr og frykter muslimer og kulturelt mangfold. Vi ser konsekvensene av slik forakt og hat mot muslimer og menneskeliv generelt, og vi ønsker ikke gå i den retning. Kanskje er dette en vekker, der fokuset i fremtiden blir å bekjempe slik ekstremisme (med positivt fokus på demokrati og respekt for hverandre og hverandres ulikheter), ikke muslimer. Jeg syns det er en vekker at en som kaller seg nasjonalist står bak handlingene. Det er en viktig påminner om at vår egen nasjon ikke er overlegen andres, men at vi er en hel verden som skal stå samlet.

2x 24November skrev:

©Smartass skrev:

MalinDalin skrev:
jeg blir skremt, flau og litt kvalm. Også blir jeg ganske så bekymret for min mann og sønns fremtid i Norge. Håpet aldri nadde må føle rasisme på kroppen.

Jeg er glad barna mine er små enda, så de skjønner ikke hva folk sier og/eller roper etter oss på gata. Og jeg tvinger meg selv til å ikke reagere, slik at de ikke skal merke stemningen heller. Men de blir jo fort nok store..

gjør folk det?? jeg er sjokkert?? Håper virkelig denne dagen har fått øynene opp på folk!!

Japp.. Det er helt dagligdags, desverre.

©Smartass skrev:

2x 24November skrev:

©Smartass skrev:

MalinDalin skrev:

Japp.. Det er helt dagligdags, desverre.

Jeg synes det går i perioder. Når det har vært noe ræl i media, så er det verre, men så roer det seg noen ganger igjen, spesielt her i Bergen synes jeg. 

Er ganske kjedelig når ungene merker det. Etterhvert som de har  blitt større, har de selvsagt skjønt det, men det er kjipt å forklare ungene at mennesker er sinte på oss fordi vi er de vi er, og ikke på grunn av noe jeg personlig har gjort... 

Herregud, han der burde jo faktisk bli politieanmeldt...
Føler virkelig med dere som blir hetset hver dag, slik burde det virkelig ikke være i Norge i 2011.

Hmm.. det ble nok slettet,

det var screenshot fra facebook hvor folk skryter av hvor mange muslimer de skal ta med seg i graven..

Det er utrolig trist at noen opplevde det.

For det første: Det var gått så kort tid at vi ikke hadde noen garanti for hvem som stod bak.

For det andre. Det har virkelig ikke noe å si om det var muslimer eller kristne eller jøder som stod bak, for hvordan vi skal behandle "mannen i gata". Om det så var muslimer, så er det jo ikke de andre muslimene sin skyld. Skal vi nå gå rundt å kjefte på hverandre fordi vi er nordmenn og det var en nordmann som stod bak?
Kanskje jeg skal gå rundt i byen nå og kjefte om Hitler til alle tyskerene som er på ferie her nå.

Djeez.

Vel....Muslimene trodde jo også det var terror fra "dems"side.
Så at det var det første alle tenkte er jo ikke så rart etter alt som har skjedd tidligere?

heleneT skrev:
Vel....Muslimene trodde jo også det var terror fra "dems"side.
Så at det var det første alle tenkte er jo ikke så rart etter alt som har skjedd tidligere?

Det var jo ikke det som var poenget her. De fleste trodde jo det først, da det kun var snakk om eksplosjonen, da de snakket mye om dette på nyhetene mens det pågikk.
Denne tråden handler om det at uskyldige muslimer opplevde å få dritt kastet til seg fordi folk trodde det var muslimer som hadde bombet Oslo. Det er jo ikke alle muslimer som er skyldig i at noen få går bananas og gjør sånt, så det er ikke greit å si sånt til noen som helst.

helt sant toneany. Men det er mer. Slengt dritt, ja. Men også truet med kniv, kastet glassflaske etter, banket opp, jaget av t-banen(!!!) Tragisk.

©Smartass skrev:
helt sant toneany. Men det er mer. Slengt dritt, ja. Men også truet med kniv, kastet glassflaske etter, banket opp, jaget av t-banen(!!!) Tragisk.

Skjønner ikke at det går ann å være sånn mot andre.

MalinDalin skrev:

Samme her. Har 3 barn, hvor alle 3 er såkalte "blandingsbarn". Jentene mine har en pappa fra Iran og sønnen min har en pappa fra Chile. Heldigvis har ikke sønnen min opplevd rasisme fra folk. Men ja, er beskymret for fremtiden for hele familien min jeg og.

Back
Topp