samværsfordeling , lite barn

mlinn*martinesmamma*

Gift med forumet
Spør i grunn for en kompis av meg.
Han og kona har nylig gått fra hverandre. De har en datter på snart 2 år sammen.
Begge er helt fantastiske med barnet, samarbeider bra for hennes skyld og ønsker en fordeling til beste for barnet. Det virker som de tenker å dele 50-50 / 60-40 men at barnet har fast bosted hos mor.

De skal på megling nå.
Det jeg lurer på er, når ungen fremdeles er så liten, vil en 50-50 eller 60-40 være aktuell eller er det under vanlige omstendigheter mer vanlig at den ene,gjerne mor, har større samvær enn far ?

Han spør meg,men jeg er dårlig på å svare der siden jeg hele veien har vært så og si alene med mini etter jeg ble alene da faren her hverken vil eller kan i stor grad..

Så bra at de klarer å samrbeide så bra da!![:)] Ingenting som er bedre!![:)]
Bare si til han at de uansett må få skrevet ned en god samværsavtale uansett - har lett for å bli tull i etterkant![:)]
Og med tanke på det økonomiske, så er det jo greit at den ene har mer enn 50%.. Det kommer jo spesielt barnet til gode - med tanke på økonomisk sikkerhet 3 år fremover[:)]

Jeg ville absolutt gått for 40-60 om jeg hadde hatt en oppegående bf..

60/40 er ikke uvanlig i den alderen, 50/50 litt mindre vanlig.
Mange familier hvor begge foreldre har vært mye tilstede og hvor samarbeidet fungerer godt, velger delt omsorg og 50/50-deling med gode resultater.
Fagpersoner og "ekspertisen" fraråder to hjem (50/50-deling) før barnet er fylt MINST 3 år, men er også åpne på at hver familie finner SIN løsning, foreldrene kjenner barnet best osv. - dog kan det være en del langtidsvirkninger som man ikke ser før langt senere.

Rent økonomisk vil det ofte, særlig i de tilfeller hvor foreldrene tjener tilnærmet likt, lønne seg med en ujevn fordeling.
I stedet for en ekstra barnetrygd på deling vil man da få den ekstra barnetrygden pluss stønad til barnetilsyn og kanskje litt redusert OS attåt, samtidig som samværsforelder må ut med minimalt i bidrag siden h*n har mye samvær og ikke tjener så mye mer/mindre enn omsorgsforelder.
Dersom man ser på dette som penger til BARNETS budsjett er det en grei økonomisk løsning - selv om samværsforelder da må gi avkall på skatteklasse 2 annenhvert år.

Jeg ville nok anbefalt en 40/60-løsning med åpning for utvidelse i fremtiden, enten om et år, ved skolealder, eller når barnet er stort nok til å komme med gjennomtenkte ønsker selv. [:)]

Back
Topp