Samvær sommerferie

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Hei! Dere som ikke er sammen med barnefar. Hvordan løser dere det med samvær i sommerferien? Hvor mange dager sammenhengende er barnet hos far om sommeren? Tenker da på hvor lenge barnet har ferie hos far.

Datteren min er 5 år, blir 6 år til våren. Vi har 65/35-ordning. Hun er mest hos meg.

Har 100% omsorg, far har svært sporadisk samvær. Regner med at de blir to til tre uker hos far i sommer, litt avhengig av hva de selv ønsker.

Det kommer helt sn på barnet , det er veln3 uker som er vanlig men det lå virkelig ikke være sammenhengende , ta det utfra barnets beste , det er det viktigste

Bare egen erfaring men det ble bestemt at jeg skulle være 3 uker sammenhengende flere ganger og det gikk bare ikke bra. Måtte alltid dra tidligere hjem til moren min, farne min ble sur/skuffet på meg og jeg slet med mye skyldfølelse. Og mot slutten av oppholdet savnet jeg bare moren min. Det var ikke noe galt hos far - det var bare det at jeg bare var der i helger og da ble 3 uker sammenhengende uten mor som var min hovedomsorgsperson alt for mye for akkurat meg. Sikkert litt individuelt dette så du må også se an ditt barn. Dette var da når jeg var typ fra 10 år og yngre. Man er tett knyttet til den man bor mest hos ganske lenge og kanskje mer enn en som barn får gitt uttrykk for.
Tror både barnet og dere kan ha det bedre med å dele opp de 3 ukene litt :)
Men jeg har som sagt bare erfaring som barn og ikke som forelder i denne situasjonen her.

Jeg har også kun erfaring som barn selv. Var alltid 3 uker hos pappa i sommerferien og det gikk veldig fint. Jeg pleide å være hos han torsdag-tirsdag annenhver uke uansett, så det var ikke sånn at jeg ikke var vant til å være der. Men hvis jeg kun hadde vært der "nå og da" ville nok 3 uker vært lenge..spørs litt hva slags planer man har også da. Vi var gjerne i Spania de tre ukene om sommeren og det var jo helt topp :p litt verre om man sitter hjemme og kjeder seg, hvis pappaen ikke er glad i å finne på ting osv.

Vi har 50/50 da. Og sommeren har vi 3 uker hver sammenhengende. Var veldig greit i fjor. Første gang vi prøvde i fjor da :)

De er 10 år og 15 år.

Hei! Dere som ikke er sammen med barnefar. Hvordan løser dere det med samvær i sommerferien? Hvor mange dager sammenhengende er barnet hos far om sommeren? Tenker da på hvor lenge barnet har ferie hos far.

Datteren min er 5 år, blir 6 år til våren. Vi har 65/35-ordning. Hun er mest hos meg.
Er motsatt her, jeg har en bonus som er hos oss 3 uker sammenhengende om sommerferien, og ellers som han selv ønsker (er 11år) skal i teorien bytte på seint/tidlig i ferien, men mor er av det litt vanskelige slaget til tider. Før han var i skolealder var han 2 uker sammenhengende.

Bare egen erfaring men det ble bestemt at jeg skulle være 3 uker sammenhengende flere ganger og det gikk bare ikke bra. Måtte alltid dra tidligere hjem til moren min, farne min ble sur/skuffet på meg og jeg slet med mye skyldfølelse. Og mot slutten av oppholdet savnet jeg bare moren min. Det var ikke noe galt hos far - det var bare det at jeg bare var der i helger og da ble 3 uker sammenhengende uten mor som var min hovedomsorgsperson alt for mye for akkurat meg. Sikkert litt individuelt dette så du må også se an ditt barn. Dette var da når jeg var typ fra 10 år og yngre. Man er tett knyttet til den man bor mest hos ganske lenge og kanskje mer enn en som barn får gitt uttrykk for.
Men jeg har som sagt bare erfaring som barn og ikke som forelder i denne situasjonen her.
Har ikke samme erfaring som deg der, så det beviser hvor forskjellig unger er :D jeg hadde ingen problem med å være med min far lenge sammenhengende. Var verre de gangene det gikk lang tid mellom hver gang jeg fink være hos min far. Var veldig knyttet til han selv om jeg bodde fulltid hos min mor de første 8 årene. Mine foreldre gikk fra hverandre når jeg var 2 år, så ingen minner om de sammen har hjelpt på også sikkert

Har ikke samme erfaring som deg der, så det beviser hvor forskjellig unger er :D jeg hadde ingen problem med å være med min far lenge sammenhengende. Var verre de gangene det gikk lang tid mellom hver gang jeg fink være hos min far. Var veldig knyttet til han selv om jeg bodde fulltid hos min mor de første 8 årene. Mine foreldre gikk fra hverandre når jeg var 2 år, så ingen minner om de sammen har hjelpt på også sikkert

jeg hadde heller ingen minner om dem sammen, gikk fra hverandre før jeg var 2 :) men jeg hadde ikke noen felles helsøsken som jeg dro sammen med heller, vet ikke om det hadde noe å si da.

jeg hadde heller ingen minner om dem sammen, gikk fra hverandre før jeg var 2 :) men jeg hadde ikke noen felles helsøsken som jeg dro sammen med heller, vet ikke om det hadde noe å si da.
Har heller ingen helsøsken :p var vell bare en pappajente jeg. Mammaen min er psykisk syk å min far var veldig oppegående bortsett fra at han prioriterte å «leve livet» fra jeg var 4 til jeg var 8, så har nokk med det å gjøre at jeg ikke var så opphengt i mamma

Pleier å ha 2 uker hver sammenhengende , etter det fortsetter vi med annenhver uke som vanlig. 10 og 14 år

Her går det i 2-3 uker sammenhengende og så evt en uke til ila sommeren om det er mulighet. Jeg har bedt om at jeg får ha de to (helst 3) første ukene i juli pga jobb som ikke er fleksibel i det hele tatt i august. Vi snakker sammen og blir enige.

2 uker- 3 om vi skal nor ekstra. Feks hvis en av oss skal på langfeire utenlands osv. Barna får være med å si sitt, de synes tre uker er for lenge borte fra både mor og far. Ifht hvordan vi deler opp ferien blir vi enige, men prøver å ha annenhvert år der ene forelder har første pri til å bestemme uker. Men nå har vi en god kommunikasjon oss imellom, så har aldri opplevd noe negativt ifht fordeling uker. Har ellers 50/50. Barna 13/15 år nå. Hatt det slik i 10 år

Mens jeg syntes de tre ukene vi var hos pappa var altfor kort tid, og gråt bitre tårer når vi måtte hjem.

Vi har 50/50, og har tatt utgangspunkt i to uker hos hver gjennom ferien (kontra én uke til vanlig).

Dette har gått helt fint, og vi har et godt samarbeid og er fleksible. Vi har alltid snakket sammen, og med barnet (på hennes nivå), før vi har bestilt turer, sånn at ting ikke kræsjer. Og har hatt mulighet til å ha henne lengre dersom det skulle trengs.

Etterhvert som hun har blitt eldre har hun fått være med å bestemme mer og mer. Og i sommer ønsket hun seg at vi holdt på vanlig ordning med en uke hos hver med mindre det var noe spesielt. Så da gjorde vi det sånn. Hun er 11 år nå :)

Det vanlige er 3 uker sammenhengende.

Vår datter er 8 år, hun er en uke hos 1 faren pluss noen langhelger. 9 netter er det lengste hun har vært borte.

Hva tenker du er passende selv?

Back
Topp