Samsoving

kornblom

Betatt av forumet
Baby er nesten 7 måneder nå, og har fra starten av sovet i nestet i sengen sin inne på vårt rom (stort sett hver natt). Vi har alltid vært av den oppfatning at det å sove i egne senger er det beste for alle parter. Nå i det siste har han vokst ut av nestet, og når vi fjernet det har han drevet å tullet i sengen sin, han snur seg i søvne, og plutselig ligger han over på magen og våkner av det, eller med ansiktet godt nedi madrassen, eller slår hodet i sprinklene. Jeg har derfor begynt å ta ham opp i sengen vår når jeg går og legger meg. Og til tross for lite plass og noen merkelige posisjoner for min del, har vi de siste nettene sovet bedre enn på lenge! Baby våkner nesten ikke, og sover nesten hele natta kun avbrutt av et par amminger og ikke nødvendigvis det en gang! Før kunne han i perioder våkne annenhver time, måtte bysses stadig vekk, våknet når vi la ham i senga si. Så det spørs det om ikke vi kommer til å fortsette å ha ham hos oss litt til... selv om det er viktig at han må kunne sove litt alene også, så vi slipper å legge oss kl 19... :-P

Synes det høres deilig ut :) Om dere alle sover bedre slik så for all del! Han vil ha nok av tid til å venne seg til egen seng igjen. Kan jo alltids hende han bare har hatt behov for den nærheten. Bare gjør det dere føler er best. Det er ikke så viktig at de lærer seg å sove i egen seng så tidlig som mulig, for den dag kommer uansett. :)

Vi samsover med våre de første par årene. Legges i vår seng, men sover der alene til vi legger oss. Best søvn for alle her i huset på den måten. Egen seng sover de største fint i nå, yngste er baby hos oss

Vi samsov lenge. Samsover fortsatt med 2 åringen, men hun kan sovne alene uten meg.

Godt å høre :) har ikke samsovet her heller inntil nylig, når mini på 7mnd plutselig ble veldig urolig, våknet om natten (sov gjennom hele natten tidligere) og mye bråk. Tok han i sengen for noen uker siden for å trøste, og vips så var alt bra. Litt blandede følelser ettersom vi har villet unngå samsoving, noe som har fungert fint tidl. Varierer litt hvor bra jeg sover, men er ganske tydelig at når han våkner om natten så er det nærhet han vil ha. Han sovner alltid i vuggen ved siden av vår seng når han legges om kvelden. Hadde egentlig tenkt å flytte han til eget rom rundt 7mnd men tror vi venter litt - forhåpentligvis finner han tilbake til å sove rundt :)

Hørt om noe som heter sengelange skal være en god ting etter babynest. Men ving samsov lenge fordi det var enklest

Hørt om noe som heter sengelange skal være en god ting etter babynest. Men ving samsov lenge fordi det var enklest
Ja, har sett litt på den slangen, men problemet her er også det at han faktisk snur seg over på magen, og blir ofte liggende med ansiktet ned og ikke til siden. Men mulig han blir bedre på det etter hvert. Og så er det ingen tvil om at han har altfor mye plass i sprinkelsengen sin. Men han drev også og våknet ofte i løpet av natta selv i nestet. Men uten nest ble det ekstra ille, da :-)

Synes det høres deilig ut :) Om dere alle sover bedre slik så for all del! Han vil ha nok av tid til å venne seg til egen seng igjen. Kan jo alltids hende han bare har hatt behov for den nærheten. Bare gjør det dere føler er best. Det er ikke så viktig at de lærer seg å sove i egen seng så tidlig som mulig, for den dag kommer uansett. :)
Synes faktisk det er veldig koselig, ja. Og så er det det at jeg hat begynt å jobbe for 3 uker siden, så det er deilig med litt ekstra kos når jeg ikke er hjemme på dagen. :-)

Godt å høre :) har ikke samsovet her heller inntil nylig, når mini på 7mnd plutselig ble veldig urolig, våknet om natten (sov gjennom hele natten tidligere) og mye bråk. Tok han i sengen for noen uker siden for å trøste, og vips så var alt bra. Litt blandede følelser ettersom vi har villet unngå samsoving, noe som har fungert fint tidl. Varierer litt hvor bra jeg sover, men er ganske tydelig at når han våkner om natten så er det nærhet han vil ha. Han sovner alltid i vuggen ved siden av vår seng når han legges om kvelden. Hadde egentlig tenkt å flytte han til eget rom rundt 7mnd men tror vi venter litt - forhåpentligvis finner han tilbake til å sove rundt :)
Vi får vente og se om det går seg til! :-) I kveld har han sovet alene i 3,5 t allerede, så mor og far kan få litt egentid. Men koselig å samsove, så lenge jeg slipper å legge meg kl 19, som sagt. :-P

Det beste er å ikke ha noe annet i sengen enn et pledd/en dyne.
Samsoving er jo så kos, så nyt det så lenge dere kan! :)

En sovepose kan hindre ham i å styre så mye rundt i egen seng. ;)

Det beste er å ikke ha noe annet i sengen enn et pledd/en dyne.
Samsoving er jo så kos, så nyt det så lenge dere kan! :)

En sovepose kan hindre ham i å styre så mye rundt i egen seng. ;)
Prøvde faktisk sovepose her om dagen... det første han gjorde var å begynne å rulle og kave. Var helt useless her. :-)

Ja, har sett litt på den slangen, men problemet her er også det at han faktisk snur seg over på magen, og blir ofte liggende med ansiktet ned og ikke til siden. Men mulig han blir bedre på det etter hvert. Og så er det ingen tvil om at han har altfor mye plass i sprinkelsengen sin. Men han drev også og våknet ofte i løpet av natta selv i nestet. Men uten nest ble det ekstra ille, da :)
Her og dunker han i sprinklenr. Men blir flink til å snu seg i en god stilling med hode til siden etterhvert ja :)

Prøvde faktisk sovepose her om dagen... det første han gjorde var å begynne å rulle og kave. Var helt useless her. :)

Vi prøvde sovepose til våres første, det endte med at hun drev å kastet seg rundt og hylte... Er visst ikke for alle tror jeg :P

Vår første sov i senga våres fra start til hun ca halvannet året, da ble hun flyttet over til sprinkelseng for å venne henne til det i god tid til lillebror skulle komme. Var veldig nervøs for hvordan hun ville ta det, men det gikk helt greit og ikke vært noe problem. Lillebror sover nu mellom meg og pappaen, og kommer til å gjøre det til vi klarer å finne på en smart løsning. Vi har bare et soverom, så må finne på noe plassbesparende, køyeseng kanskje :)

Før lillegutt kom var vi bestemt på at han skulle i egen seng. Vi har prøvd hver eneste natt siden, men for lengst innsett at det er ikke sjefen enig i. Han har våknet alt ifra hver halvtime/time helt til siste mnd. Nå sover han fra 1-4 timer når vi legger han.
Vi legger han i egen seng, han sovner uten noe styr ganske kjapt, men når han våkner etter jeg har lagt meg henter jeg han bare inn til oss. Da sover han ofte til morgen, mulig en amming før det. Våkner han en gang før jeg har lagt meg prøver jeg å amme og legge han i egen seng. Han sover ikke lenge da før han våkner igjen og ligger å leter etter meg.. Så det er helt. Tydelig det er nærhet han vil ha.
Siden han var lnyfødt har han ikke villet ligge alene. Han har sovet toppen 4 1/2 time i strekk i egen seng. Han snur seg også på magen og får ligge slik. Hodet kan også stange i sprinklene, og ansiktet kan være i madrassen, men han blir aldri liggende slik lenge før han snur på seg så han ligger godt igjen. Han er nå straks 7 mnd. Flyttet på eget rom når han var ca 5. Det hjalp mye!!!!:)

Back
Topp