samsoving!

furufrua

Forumet er livet
Hva mener DU om samsoving?

Jaa er absolutt lov¨å ha en mening selv om man ikke har barn:)

Hva mener du om det?

Har du tenkt til å samsove med barnet ditt?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Vi samsover ikke. Her sover alle i sin egen seng. Han forbinder vår seng med kos og lek så han sovner ikke der. Han har sovet der 2 ganger da hadde han ørebetennelse og han sov kun om han sov på armen vår. MEN; vi sov ikke kan man si. Og en av oss sov på gjesterommet,

Jeg kommer ikke til å gjøre det..
Litt fordi jeg er litt engstelig for å ha et lite spedbarn i sengen, og litt fordi jeg tror det er greit at de lærer å sove i egen seng, og være trygg der[:)]

jeg samsov med Pernille fra hun var født. Nærhet er veldig viktig når de er små, dessuten er det super enkelt med amming...[:)] nå om dagen vil hun ikke ligge ved siden av meg mer.. [:(]

Fordelene med samsoving

• Babyen sover lettere enn dersom sengen hennes var på et eget rom. Dette virker beskyttende mot krybbedød.

• Dersom babyen får problemer, som for eksempel at hun drar dyna over hodet, kan du enkelt rekke ut hånden og hjelpe henne.

• Samsovende babyer gråter sjeldnere, både ved innsovning og om natta forøvrig. Flere observasjoner viser at de fremstår roligere og tryggere enn spedbarn som sover alene.

• Mors pusting, bevegelser og berøringer stimulerer den lille også om natta. Dette knytter de to nærmere hverandre, og det stimulerer barnet.

• Kroppskontakt med mor virker som en smertestiller for den lille, og det vil også hjelpe henne til å komme seg raskere etter fødselen.

• Mors CO2 i ekspirasjons-luften stimulerer babyens respirasjon.

• Pga nærheten mellom mor og barn øker morens nivå av hormonene oxytocin og prolaktin. Dette senker stress og øker omsorgsevnen.

• Når mor og barn sover nær hverandre, får de likere søvnsyklus. I praksis betyr det at babyen vil våkne for å spise på et tidspunkt der mamma allerede har lett søvn. Du slipper å bli vekt fra tung søvn og hviler derfor mer effektivt enn om babyen din sov langt unna deg.

• En baby som sover alene, må skrike høyere og lengre før hun får svar fra foreldrene. Dette gjør også at hun bruker lengre tid på å roe seg etterpå. Et samsovende spedbarn, derimot, får raskt svar. Hun oppnår dermed lengre og bedre hvileperioder.

• Samsoving fremmer [link=http://www.sovlillebaby.com/tilknytning.htm#Et_trygt_tilknyttet_barn:]trygg tilknytning. [/link]

Fordeler for morsmelk-ernærte babyer

• Babyer som samsover ammes hyppigere, lengre og får mer morsmelk enn om de sov alene.

• At babyen sover i umiddelbar nærhet til mor, og dermed kjenner lukta av morsmelk, gjør at søvnen er lettere. Dette beskytter mot krybbedød.

• Dersom du ammer liggende, har barnet en tendens til å rulle seg tilbake på rygg når hun er ferdig å die. Ryggleie beskytter mot krybbedød.

• Du kan sove deg igjennom nattmåltidene. Mange våkner knapt nok i det hele tatt når babyen er sulten, men gjennomfører ammingen mens de sover lett.

Trygg samsoving
Flere fagfolk har gått ut og advart mot samsoving, fordi det skal gi økt risiko for krybbedød. Men det er fullt mulig å sove sammen med barnet sitt på en sikker måte.
For det første: Samsoving betyr ikke nødvendigvis at man sover i samme seng! James J. Kenna, en ekspert på emnet, definerer samsoving som soving i umiddelbar nærhet. Babyen kan gjerne ligge i en vugge eller sprinkelseng helt inntil mors eller fars soveplass, slik at en hånd kan strekkes ut og hjelpe den lille når hun trenger det.
Dersom dere ønsker å sove i samme seng, bør dere ta følgende forhåndsregler:

• Sengen må være romslig, med forholdsvis hard madrass. Tett sprekken mellom madrassene i dobbeltsengen.

• Ikke bruk vannseng.

• Ikke sov med barnet på en sofa.

• Unngå overoppheting.

• Unngå samsoving hvis du røyker, er syk, ekstra trett, bruker sovemedisiner eller er ruset.

• Hvis du er overvektig, er det best å ha barnet i egen seng ved siden av din seng.

• Sørg for frisk luft i soverommet.

• Pass på at barnets hode og ansikt ikke er tildekket.

• Barnet må ha egen dyne.

KILDER
    James J. McKenna: "Sleeping with your baby"
    William Sears: "Nighttime Parenting: How to get your baby and child to sleep."

hentet fra www.sovlillebaby.no
  •  
    Isak sov i sengen vår til han var 4 mnd, han. Syns det var veldig koselig å ha han der, selv om jeg ikke ammet. Var aldri noe problem å få han over i egen seng, og etterhvert over i eget rom.
    Hvordan vi gjør det med neste man har vi ikke bestemt oss for, men vi kommer til å gjøre det som føles riktig for oss og babyen[:D]

Jeg kan jo ikke si 100% hva jeg kommer til å gjøre:)

Men slik jeg tenker nå vil jeg absolutt ikke ha barnet vårt sovende i vår seng..

Det er VÅR seng, babyen/barna får sin egen seng:)

Tror det er viktig med alene tid også[;)]

Selvfølgelig finnes de visse unntak:)

Skal amme på babyrommet eller i stuen jeg:)
    Ta i mot alle mammas tråd,slik at mine barn sover hele natten også[8D][:D]

Men barnet/barna våre kan komme opp i sengen på morgenen for å kose da=)
    Det er en annen sak:)

Samsoving, veslegutt sov i vugga si inne på vårt rom til han flyttet over i sprinkelsenga si på eget rom da han var 6 mnd.

Da han ble ammet så ble han mest puttet tilbake i vugga, men det hente at jeg sovna med ham i senga.

Men han kommer inn til oss om morgenen før vi står opp....og så har han lett for å havne inn til oss når han er syk og er litt redd for det. Han sover veldig godt sammen med oss, ingen av oss røyker.

Han er en enkel gutt å legge og veldig trygg til vanlig.

Jeg tror samsoving med måte er veldig bra.

Lillegutt her synes det er veldig godt å kunne komme inn til oss tidlig morgen, ser at han koser seg da, eneste måten til å få ham til å sove litt lenger...har ikke lyst til å stå opp før 630[8D]

Når de er syke eller trenger litt ekstra kos er det greit. Men syns egentlig det er best når alle sover i sine egne senger!

Før jeg fikk barn mente jeg at samsoving var helt utelukket. Når hun var baby så sov hun heller aldri i sengen vår, men fra da hun var ca. 7 mnd og skulle vennes av med melk om natta var det å la henne sove i vår seng, når hun våknet og ikke ville roe seg, eneste utvei. Siden det har hun stort sett kommet over i vår seng på et eller annet tidspunkt i løpet av natten. Legger seg selvsagt i sin seng (og noen få ganger har hun sovet hele natta der), men på et eller annet tidspunkt kommer hun over til oss. Prøver jo å kutte det ut nå, men det er jammen ikke lett. Syntes jo at det er kos å ha henne hos oss også, men ikke når en blir sparket i søvne av noen små (men ganske sterke) barneføtter[&:]

Jeg tror ikke vi kommer til å samsove hvis vi får flere barn, hverfall ikke når de er bittesmå, for jeg er så redd for at det skal skje noe galt mens man sover.
    Med gullet har vi ikke samsovet før den siste tiden. Han har aldri ville sove i senga vår før nå, nå er han (litt desverre) innom senga vår hver natt, kan si det sånn at vi sliter ganske mye med sovingen alle sammen for tiden...

Jeg har ingen problem med samsoving. Jeg elsker å ha ungen vår mellom oss, selv om det betyr at man sover litt dårlig noen netter! Men for meg er det helt normalt og en slags trygghet! Og bare så det er sagt, så sover han godt i egen seng også altså![;)]

Jeg ønsket at frøkna skulle sove i sin seng.. MEN da hun var baby sovnet hun kun oppå meg og etter hvert i armkroken..! Koselig er det! MEN det blir dårlige søvn på oss voksne..!

Jeg vil ikke si jeg er for samsoving akkurat.

Arvingen delte rom med meg og BF til han var 5 mnd. Det var godt for oss alle å "splittes". Om barnet er sykt eller ved amming, så ja til en viss grad, men det å dele seng i flere mnd med ens eget barn blir bare feil. Hvor blir privatlivet av?

Eg sa til alle at eg kom hvertfall ikkje til å samsove med babyen min... meeeeen, mye forandrer seg når ungen har komt ut gitt [8D]
    Betty-Mari sov oppå meg de første 2 mnd [;)] Men siden det har ho stort sett sovet i egen seng. Flytta på eget rom da ho var 5 mnd. No nekter ho plent å sove i vår seng!

Back
    Topp