Samsoving

triinee

Elsker forumet
Har de siste kveldene tenkt på dette med samsoving når vi har lagt oss. Hvordan gjør man det, egentlig? Jeg mener, jeg vet at man sover sammen ([8D]) Men har babyen egen dyne, og er dere ikke redd for at deres egen dyne skal komme over ansiktet til babyen når man snur og vender på seg? Og ikke minst at man skal rulle over babyen eller noe sånn når man sover? Ser for meg at sambo og babyen kommer til å sove såå godt, mens jeg ligger og er liivredd.

Noen som har noen tanker?

Gutten vår har sovet en del hos oss, før han fikk egen stor seng. Da lå han mellom oss med egen pute, men hadde samme dyne, (siden vi har sånn stor dobbel dyne.) Men det har aldri skjedd at noen av oss har rulla på han eller fått dyna ove hodet hans.. Syntes samsovinga gikk veldig greitt..
Hadde egentlig ikke tenkt at han skulle sove i samme seng som oss, men det er ikke alltid så lett å bestemme på forhånd. Noe måtte jeg gjøre for å få han til å sove.. han var helt umulig å få til å sove i babysenga si, før vi gikk over til stor seng. Men nå sover han som en stein om natta, og det er godt å endelig få senga for seg selv.
Håper at neste mann har ett godt sovehjerte og blir lettere å få til å sove i egen seng. [;)]

Vi samsov med førstemann.. Det bare blei sånn egentlig siden jeg hadde en tendens til å sovne mens jeg ammet han.. Han hadde egen dyne. Og jeg rullet aldri over på Sander.. Trur det er instikt som gjør at man ikke gjør det.. De første gangene sov jeg litt dårlig og våknet og måtte sjekke han men han sov som en stein og etterhvert sov jeg som en stein også.. Og dyna mi lå godt under armene mine. Den havnet aldri over han.. Det var som om armene holdt den fast instinktivt. Vi samsovv i 4 mnd. Da blei det stopp den morgenen vi våknet av at jeg og sambo lå helt trøkt ut på andre siden av senga, klin inntil hverandre mens Sander lå på tvers i senga vår. Og vi har stor seng altså[:D] Vi holdt på å falle ut.. hehe.. Trur ikke du skal tenke så mye på det. Det går nok helt greit så lenge man følger rådene for trygg samsoving.

ah, nå ble jeg litt beroliget. Er jo sååå mange som samsover, og jeg vet jo at det går fint, men jeg bekymrer meg litt for sånne ting, jeg [8D]

det er ulike ting man bør tenke ver når man skal samsove..slik jeg husker det har sengen noe å si, det må jo være plass til den lille. Man bør ikke røyke hvis man skal samsove. Og noen hevder at man ikke bør samsove de første par mnd.
Det er ingen fare for at du som mamma kommer til å legge deg over babyen..det er helt utrolig hvilket instinkt som settes i sving hos mødrene, kan ksjønne at du er bekymret for at pappan skal legge seg på den lille, men da får babyen ligge på andre siden kanskje? spørs jo hvor stor sengen er som sagt..
Jeg samsov med vesla sist, og kommer til å gjøre det samme med lillebror nå..er så kos!!og det er deilig å kunne ligge å amme om natten mens jeg sover for å slippe å sette meg opp og styre..vi har kjøpt ammemadrass som vi brukte sist, da fikk vesla sin egen lille seng i vår seng. Ellers legges et lite teppe over lillebror, han komme rikke til å dele dyne med verkem sambo eller meg.

Du kan se litt her:

http://www.dagensmedisin.no/debatt/2008/05/16/hva-er-trygg-samsoving/index.xml

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=202

ORIGINAL: TrineBallerine

ah, nå ble jeg litt beroliget. Er jo sååå mange som samsover, og jeg vet jo at det går fint, men jeg bekymrer meg litt for sånne ting, jeg [8D]

skjønner det da.. Ta en titt på de sidene Kolibri har lagt ved.. Mange gode tips og råd der:)

ORIGINAL: kolibri

det er ulike ting man bør tenke ver når man skal samsove..slik jeg husker det har sengen noe å si, det må jo være plass til den lille. Man bør ikke røyke hvis man skal samsove. Og noen hevder at man ikke bør samsove de første par mnd.
Det er ingen fare for at du som mamma kommer til å legge deg over babyen..det er helt utrolig hvilket instinkt som settes i sving hos mødrene, kan ksjønne at du er bekymret for at pappan skal legge seg på den lille, men da får babyen ligge på andre siden kanskje? spørs jo hvor stor sengen er som sagt..
Jeg samsov med vesla sist, og kommer til å gjøre det samme med lillebror nå..er så kos!!og det er deilig å kunne ligge å amme om natten mens jeg sover for å slippe å sette meg opp og styre..vi har kjøpt ammemadrass som vi brukte sist, da fikk vesla sin egen lille seng i vår seng. Ellers legges et lite teppe over lillebror, han komme rikke til å dele dyne med verkem sambo eller meg.

Du kan se litt her:

http://www.dagensmedisin.no/debatt/2008/05/16/hva-er-trygg-samsoving/index.xml

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=202

Takk for linkene, skal sjekke de ut [:)] Verken jeg eller sambo røyker, så det er ikke noe problem. Dersom noen av oss skulle ta oss en pils, sover vi på gjesterommet den natta [:)] Sånn som det er nå, må babyen ligge i midten siden senga står midt i rommet, men vi må nok vurdere å flytte den inntil veggen. Synes og samsoving høres kjempekos ut, om ikke hele natten, men for amming og morgenkos! [:)]

jeg sov sammen med gutten min forrige gang. Mest fordi at vi var mye hjemme alene, når BF var ute å hadde andre ting fore... Også etter at jeg flyttet for meg selv med guttungen, sov vi mye sammen.( Jeg er ganske husredd, og liker ikke å sove alene[:)]) Men kommer nok ikke il å gjøre det med denne babyen, i og med at min nye sambo røyker.. Men det er veldig koselig da <3

vi samsov med tulla [:)] var smånervøse den første natten for om vi kom til og havne oppå henne, kvele henne med dyna eller lignende, men vet du hva ? Det falt seg så naturlig, og instinktene til oss begge gjorde at vi våknet hver gang vi skulle snu oss, eller vi hørte et knirk fra lillemor.. Vi kjøpte en drykid ammemadrass som en liten ekstra trygghet da som hun lå oppi med sin egen dyne, og det var veldig betryggende både i forhold til at det er mye kanter på den, og uhell i senga fra babyen....(det er tisselaken på undersiden av den :) Narttammingen gikk jo som en drøm, hu laget et eneste knyst, og jeg lempa puppen inn i senga hennes, dro henne intill meg og sovnet igjen [:)] Hadde ikke et problem, eller noen skumle opplevelser med det, og gleder oss til og samsove med lillemann også ;)

Back
Topp